Calendarul obligatiilor fiscale privind impozitul pe venit pentru anul 2008 vizeaza persoanele fizice,asociatiile fara personalitate juridica, angajatorii si platitorii de venit. Pana la 31 ianuarie trebuie depuse cererea pentru optiunea de a determina venitul net in sistem real si cererea pentru renuntarea in anul 2007 la optiunea de determinare a venitului net in sistem real. Pana in ultima zi din februarie trebuie depuse fisele fiscale, declaratia privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit. In martie se depune declaratia anuala pe venit pentru asociatiile fara personalitate juridica si pana la 15 martie 2008 se efectueaza platile anticipate aferente primului trimestru...........
|
Vezi mai mult...
|
|
Societatile comerciale ale caror activitati economice nu mai corespund editiei revizuite a Clasificarii Activitatilor din Economia Nationala (CAEN), trebuie sa se conformeze noii recodificari, insa nu exista un termen obligatoriu pentru depunerea documentatiei. De la 1 ianuarie 2008 a intrat in vigoare editia revizuita a CAEN si, astfel, unele dintre activitatile economice nu mai corespund vechii clasificari, valabila pana la sfarsitul anului 2007...........
|
Vezi mai mult...
|
|
Inceputul anului 2008 a adus o serie de modificari ale Codului Fiscal. Cele mai multe dintre acestea se refera la Taxa pe Valoare Adaugata. OUG nr. 106/2007 a modificat Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu intrare in vigoare de la 1 ianuarie 2008. OUG nr. 106/2007 a fost publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 703 din 18.10.2007 si coroboreaza o serie de prevederi ale Codului Fiscal cu reglementarile europene privind sistemul comun al TVA............... |
Vezi mai mult...
|
|
Completarea Declaratiei 010 Declaratia 010 se completeaza si se depune de catre persoanele juridice, asocierile si alte entitati fara personalitate juridica cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii, iar declaratia de mentiuni se completeaza ori de cate ori se modifica datele declarate anterior. Declaratia 010 se utilizeaza la atribuirea codului de identificare fiscala si la eliberarea certificatului de inregistrare fiscala, precum si la actualizarea informatiilor. Formularul se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule toate datele prevazute. Un exemplar se pastreaza de contribuabil, iar celalalt exemplar se depune la organul fiscal competent. Declaratia de inregistrare fiscala va cuprinde: datele de identificare a contribuabilului, categoriile de obligatii de plata datorate potrivit Codului fiscal, datele privind sediile secundare, datele de identificare a imputernicitului, datele privind situatia juridica a contribuabilului, precum si alte informatii necesare administrarii impozitelor, taxelor, contributiilor si altor sume datorate bugetului general consolidat. Organul fiscal competent Declaratia se depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal, la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata. Potrivit, Instructiunilor de completare a Declaratiei 010, cuprinse in OMFP nr. 262/2007, organul fiscal competent este: - pentru contribuabilii care se inregistreaza direct, prin imputernicit sau reprezentant legal, organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul sau, in cazul depunerii declaratiei de mentiuni, organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat; - pentru contribuabilii care se inregistreaza prin reprezentant fiscal, organul fiscal competent pentru administrarea persoanei impozabile care are calitatea de reprezentant fiscal. Termenul pentru depunerea Declaratiei 010 In cazul persoanelor juridice, asocierilor si altor entitati fara personalitate juridica, Declaratia de inregistrare fiscala se depune in termen de 30 de zile de la data infiintarii, potrivit legii. Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni, conform art. 77 din Codul de procedura fiscala.
Sursa: avocatnet.ro |
|
De la 01.01.2008 intra in vigoare noile coduri CAEN, publicate in M.O. in cursul anului 2007, fara explicatii ale activitatilor. Este doar o lista in care activitatile renumerotate nu corespund 1:1 cu vechile activitati. De la 1 ianuarie 2008, activitatile din economia nationala vor fi clasificate dupa o structura noua, conform standardelor UE. Noul sistem de codificare va fi valabil in spatiul UE, iar firmele românesti vor putea sa participe la orice licitatie europeana. Potrivit INS, in aceasta versiune a CAEN se vor gasi patru noi sectiuni, 26 de diviziuni, 48 de grupe si 101 clase in plus fata de versiunea actuala. Aceasta inseamna ca noua codificare este mult mai detaliata si permite ca datele si rapoartele statistice sa aiba o acuratete mult mai mare. |
Vezi mai mult...
|
|
Contribuabilii vor fi nevoiti sa respecte si in acest an un calendar strict pentru depunerea declaratiilor de venit sau pentru virarea impozitelor, pentru a nu avea de a face cu Fiscul. Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a publicat deja termenele ce trebui respectete de persoanele fizice si juridice. Calendarul seamana in cea mai mare parte cu cele publicate anii trecuti. Depunerea declaratiilor de venit pentru cei care au castigat bani in 2007 din activitati independente trebuie depusa pana pe 15 mai, iar depunerea fiselor fiscale pentru salariati se va face pana la sfarsitul lunii februarie. Calculul si retinerea impozitului pe venit pentru cei care au obligatia retinerii acestuia la sursa se va face pana cel tarziu pe 25 a lunii urmatoare. Termenul pentru plata anticipata a 50% din impozitul pe venitul din activitatile agricole este 1 septembrie. Sursa: Evenimentul Zilei |
|
Romanii care s-au saturat sa bata drumurile la furnizorii de utilitati pentru a-si plati facturile la banca pentru ratele lunare sau la diverse ghisee pentru impozite si taxe, isi pot achita darile fie din fata calculatorului, fie la cel mai apropiat bancomat. Conditia este, in ambele cazuri, existenta unui card si, de la caz la caz, incheierea unor conventii cu banca sau institutia careia ii este destinata plata. Pot fi astfel achitate facturile la telefon, fie ca este vorba de cel fix sau mobil, la internet, la gaze, energie electrica, ratele la credite, amenzile de circulatie (deocamdata numai in Capitala) sau unele taxe si impozite locale. |
Vezi mai mult...
|
|
Anul 2008 a adus aproape 20 de modificari fiscale. Alexandru Cristea, managerul Departamentului Taxe din cadrul companiei de audit si consultanta Deloitte, ne-a facut o trecere in revista a celor mai importante noutati fiscale. Pentru populatie Persoanele fizice nu mai platesc impozit pe venit pentru suma primita in urma exproprierilor. Sumele primite in urma exproprierii pentru cauze de utilitate publica intra la categoria veniturilor neimpozabile. Pensionarii cu pensii de pana la 1.000 de lei nu platesc impozit pe venit. Nu se mai impoziteaza veniturile repartizate membrilor caselor de ajutor reciproc in functie de fondul social detinut. |
Vezi mai mult...
|
|
Ministerul Economiei si Finantelor va organiza in ianuarie trei licitatii pentru titluri de stat, doua cu certificate de trezorerie, in 9 si 23 ianuarie, si una pentru obligatiuni, prin redeschiderea unei emisiuni de zece ani, in 17 ianuarie, fiecare emisiune avand valoarea de un miliard de lei. (MEF) a anuntat, o valoare indicativa a emisiunilor de certificate de trezorerie si obligatiuni de stat de tip benchmark de patru miliarde lei, din care cea mai mare parte, respectiv trei miliarde lei, in luna ianuarie. Finantele vor organiza, in perioada ianuarie-martie 2008, 11 licitatii, cinci licitatii pentru obligatiuni, cu valoarea de 1,4 miliarde lei, si sase emisiuni de certificate de trezorerie, in suma de 2,6 miliarde lei. Certificatele de trezorerie vor avea scadenta la sase si 12 luni, in timp ce maturitatile obligatiunilor de stat de tip benchmark vor fi de trei ani si cinci ani. (D.O.) |
|
Mai sunt doar două săptămâni până la încheierea procesului de aderare la fondurile de pensii private obligatorii. Datele centralizate până la sfârşitul lui 2007 arată că majoritatea românilor a ales şi că numărul celor care vor fi distribuiţi aleatoriu este mic. După trei luni şi jumătate de la lansarea campaniei pentru pensiile private obligatorii, aproape trei milioane de români au aderat la un fond privat de pensii. Datele publicate la sfârşitul anului trecut arată că până la 15 decembrie 2007 adeziunile a 2.908.430 de români au fost validate de către Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale (CNPAS). Pe primul loc se află fondul de pensi al ING, cu 958.977 de adeziuni, ce reprezintă aproape 33% din piaţă, urmat de Alianz-Ţiriac, cu 25,78% (749.657 de adeziuni), şi fondul de pensii al Generali, cu 9,44% (274.613 de participanţi validaţi). Următoarele poziţii sunt ocupate de Aviva (237.359 de participanţi), Interamerican (176.471), AIG (171.259), BTAegon (86.999), BCR (83.518) şi BRD (70.936). Pe ultimele locuri au rămas Omniasig (45.076), Bancpost (17.355), OTP (16.290), Prima Pensie (13.946), KD (3.685), MKB Romexterra (1.425), AG2R (588), Zepter (163) şi Marfin (113).
|
Vezi mai mult...
|
|
Senatorii din Comisia pentru munca, familie si protectie sociala au aprobat propunerea conservatorilor referitoare la dublarea alocatiei pentru copii. Deputatul Lia Ardelean, vicepresedinte al Partidului Conservator, a pledat, luni, la comisia senatoriala in favoarea acestei propuneri legislative pentru modificarea Legii nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata. Initiativa parlamentarului aradean prevede majorarea cuantumul alocatiei de stat pentru copii la 50 de lei, suma care se indexeaza in conditiile legii, ceea ce reprezinta 10 la suta din salariul minim brut pe economie incepand cu ianuarie 2008. Scopul propunerii este de a majora alocatia acordata copiilor, care in prezent este de doar 25 de lei, astfel incat suma acordata sa reprezinte mai mult decat "o valoare simbolica". "Masura este binevenita, intrucat foarte multe familii traiesc la limita saraciei iar dublarea alocatiei reprezinta un ajutor pentru procurarea celor necesare unui copil, cu atat mai mult cu cat cerintele sunt din ce in ce mai mari de la un an la altul. in urma dezbaterilor, Comisia pentru munca si protectie sociala din Senat a acordat raport favorabil" - a subliniat deputatul Lia Ardelean, unul dintre initiatorii propunerii legislative. Radu Pavel |
|
Cei care nu si-au inmatriculat inca masinile rulate din import primesc o veste minunata de Sarbatori: reducerea pana la 10% a taxei auto. Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ca aceasta taxa va fi redusa proportional cu vechimea masinii. Guvernul are in vedere restituirea banilor, dar nu a taxei, ci a valorii reziduale a acesteia. Banii se vor restitui doar celor care vor revinde masina unui cetatean al unui stat membru UE si nu acelora care au platit taxa pana la aceasta data.
Prevederi si sanctiuni Premierul Tariceanu a declarat ca guvernul intentioneaza sa modifice taxa auto astfel incat valoarea acesteia sa se reduca pe masura ce varsta autovehiculului creste. In plus, calculul taxei ar putea fi aplicat masinilor cu o vechime de pana la 20 de ani. In cazul acestor masini, taxa s-ar putea reduce cu pana la 90% din cuantumul ce va fi stabilit prin ordonanta de urgenta. Guvernantii mai au timp pentru redactarea si adoptarea acestui act normativ doar pana in februarie 2008. In caz contrar, UE ar putea dicta sanctiuni pentru Romania, mergand pana la amenzi de zeci de milioane de euro. Astfel s-a procedat si in cazul Ungariei, care a fost penalizata cu peste 45 de milioane de euro (bani care au fost platiti de contribuabili) si obligata sa restituie cetatenilor sai banii (de la buget, adica tot de la contribuabili).
Plati curente Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in prezent in functie de vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc (Smart Fortwo, de exemplu), dotate cu euro 4. Taxa ajunge la peste 8.500 de euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, non-euro si cu o capacitate cilindrica de 3.000 cmc.
| Sursa: www.cancan.ro | |
|
Privatizarea CEC, piata obligatiunilor ipotecare, implementarea sistemului de scoring al Biroului de Credit, Creditul Agricol, aparitia institutiei Mediatorului bancar, telebankingul promis de unele banci din piata - acestea sunt doar cateva dintre tintele pe care serviciile financiare autohtone le-au ratat in acest an, pe fondul aparitiei altor urgente in sistemul bancar. De asemenea, tot in 2007 erau asteptate marile investitii facute de mari grupuri bancare - BNP Paribas, GE Money, KBC si Fortis - pe piata creditelor de consum, ipotecare si a leasingului. Privatizarea CEC este marele recul inregistrat chiar in primele zile ale anului 2007. Lansata in vara lui 2004 de catre Guvernul Nastase, a fost sustinuta si printr-un grant al Bancii Mondiale. Privatizarea CEC este necesara. Guvernul o poate realiza, insa in termenii in care doreste. CEC nu mai este cu spatele la zid, declara, cu doar trei zile inainte ca Guvernul sa anunte ca nu mai privatizeaza CEC, fostul presedinte al bancii, Eugen Radulescu. In ianuarie 2007, nemultumita de oferta de 500 milioane de euro primita de la National Bank of Greece - singurul competitor in cursa pentru CEC, oficialii romani au anuntat ca totul a fost o pacaleala, iar CEC va ramane o banca de stat. La cateva zile, Radulescu a fost schimbat, in locul lui venind fostul sef al Alpha Bank, Radu Ghetea. Primele obligatiuni ipotecare si titluri de valoare ipotecare in Romania vor fi emise, cel mai devreme, in anul 2007, declara anul trecut Andrei Burz Pinzaru, manager la firma de consultanta Deloitte Romania. Acesta aprecia ca erau asteptate emiterea regulamentelor Bancii Nationale a Romaniei si ale Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare si cateva clarificari legate de securitizare si de Codul Fiscal. Reglementarile au fost, ulterior, emise, dar titlurile de valoare ipotecara nu au mai aparut. Este posibil ca ele sa nu apara nici in 2008, pe fondul crizei subprime, care avea la baza problemele securitizarii exact a acestor tipuri de creante, in SUA. Cat despre finantarea agriculturii, desi bancherii se declarau extrem de optimisti in privinta cresterii creditului agricol, explozia asteptata nu s-a produs. Motivul este legat si de Guvern, care a intarziat pachetul de legi privind garantarea creditului agricol, care ar fi permis fermierilor sa se imprumute avantajos de la banci, ca si bancilor de a‑si spori businessul intr-un domeniu aproape inexistent. | Sursa: Business Standard | |
|
Negocierile dintre PSD si PNL pe tema bugetului pe 2008 au dat roade. Judetelor controlate de PSD le-au fost alocati cei mai multi bani prin proiectul de buget pe 2008, care a intrat ieri in dezbaterea plenului reunit al celor doua Camere ale Parlamentului. Potrivit senatorului PD-L Radu Berceanu, pentru ca bugetul sa fie sustinut in Parlament de PSD, guvernul Tariceanu a alocat judetelor conduse de baronii PSD 2,4 miliarde de de lei noi, echivalentul a 700 de milioane de euro. „Este nici mai mult, nici mai putin decit un troc, pe bani, intre PNL si PSD, in schimbul sustinerii Legii bugetului de stat in Parlament“, acuza Berceanu. In replica, ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, sustine ca judetele PD-L nu au primit bani pentru ca liderii partidului nu au participat la consultarile pe buget. S-a vorbit despre o cirdasie intre grupurile parlamentare. Nu ma sfiesc sa reamintesc ca am invitat toate grupurile parlamentare la dialog. Au acceptat dialogul toate grupurile, mai putin cel al PD. Am discutat in termenii legalitatii si amendamentele acceptate au fost sustinute de parlamentari din toate grupurile parlamentare, se justifica Vosganian. Acesta si-a exprimat convingerea ca votul asupra proiectului de buget pe 2008 nu va intimpina probleme in ciuda impotrivirii parlamentarilor PD-L care sint singurii care au anuntat ca nu il vor vota. Trecind in revista anexa nr. 7 din Legea bugetului care prevede sumele defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale, se poate remarca faptul ca judetele in care organizatiile PSD sint conduse de baronii din jurul lui Mircea Geoana au fost favorizate la impartirea banilor. Judetul Teleorman, al carui presedinte de CJ este vicepresedintele PSD Liviu Dragnea, a avut alocate initial in buget 55 de milioane de lei noi. In conditiile in care se afla oricum printre judetele cu cei mai multi bani alocati, dupa dezbaterile din comisiile parlamentare, judetul lui Dragnea a mai primit inca 29 de milioane. La fel si judetul Iasi, unde sef la PSD este Gheorghe Nichita, unul dintre apropiatii lui Geoana. A primit initial 62 de milioane, iar in comisii inca 20 de milioane. O situatie asemanatoare se inregistreaza si la Ialomita, unde presedintele CJ este pesedistul Silvian Ciuperca. Initial primise de la buget 37 de milioane de lei noi. Dupa dezbaterile din comisiile parlamentare, judetului condus de Ciuperca i-a fost acordata o suplimentare de 16 milioane, cu 44% mai mult decit primise initial. La fel si la Galati, unde seful organizatiei PSD este vicepresedintele Dan Nica. Initial, Galatiul primise de la buget 44 de milioane de lei noi. In Parlament, bugetul Galatiului a fost crescut cu aproape 50%, adica a primit inca 20 de milioane de lei noi. Pesedistul Ion Toma, presedintele PSD Olt, sustinator fervent al lui Geoana, a primit initial 54 de milioane. In Parlament a mai primit 30 de milioane.
| Sursa: Cotidianul | |
|
Angajatii cu studii superioare nu vor putea fi platiti cu mai putin de 10 milioane de lei net, de la 1 ianuarie 2008. Patronatele imm-urilor doresc renegocierea salariilor minime platite angajatilor cu studii universitare, deoarece acestea cresc costurile cu forta de munca si multe firme mici ar putea da faliment. Angajatii cu studii superioare, care lucreaza in institutiile de stat sau la firmele private, nu vor putea fi platiti cu mai putin de un salariu minim net de 1.000 de lei, in primul semestru al anului viitor, si de 1.080 de lei in cel de-al doilea semestru, daca sunt incadrati ca specialisti in domeniile lor de activitate. Salariile minime ale acestora se calculeaza prin inmultirea salariului minim net pe economie, recent aprobat de Guvern, cu coeficientul de ierarhizare 2, prevazut in Contractul Colectiv de Munca pentru absolventii de studii universitare. Guvernul a stabilit un salariu minim de 500 de lei in primul semestru din 2008, urmand ca acesta sa creasca la 540 de lei in semestrul al doilea, daca indicatorii economici vor fi pozitivi. Ca urmare a acestei decizii, multe institutii si companii trebuie sa-si majoreze bugetele pentru salarii, astfel incat angajatii sa castige cel putin sumele prevazute de lege. Coeficientul de ierarhizare 1, corespunzator salariului minim, se aplica muncitorilor necalificati. Persoanele cu studii medii au un coeficient salarial de 1,2 (salariul lor minim net este de 600 de lei), iar cele cu studii postliceale – un coeficient de 1,5 (corespunzator unui salariu minim de 750 lei net). Patronii de firme mici si mijlocii spun ca noile niveluri salariale cresc costurile cu forta de munca si solicita renegocierea coeficientilor salariali. "Daca nu se negociaza acesti coeficienti, la jumatatea anului viitor, o data cu renegocierea salariului minim, atunci multe firme fie vor da faliment, fie vor fi nevoite sa concedieze salariatii cu studii superioare", a spus presedintele Consiliului IMM, Ovidiu Nicolescu.
|
|
|