Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, prin care se instituie impozitul pe profit minim, intre 2.200 de lei si 43.000 de lei, determinat in functie de veniturile societatilor comerciale, a fost publicata marti, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249. Potrivit OUG nr. 34/2009, impozitul pe profit minim, calculat in functie de venituri, va fi stabilit astfel: |
Vezi mai mult...
|
|
Declaratia privind veniturile realizate in 2008 (formularul 200) poate fi depusa on-line, pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), din data de 08.05.2008, ca metoda alternativa. Pentru depunerea on-line a Declaratiei privind veniturile realizate, persoanele fizice trebuie sa detina certificat digital calificat, eliberat de furnizorii de servicii de certificare, acreditati in conditiile Legii nr.455/2001 privind semnatura electronica si sa se inregistreze ca utilizatori ai serviciului "Depunere declaratii on-line", prin transmiterea, in format electronic, a documentului de confirmare a certificatului calificat, existent pe site-ul ANAF (www.anaf.ro). Documentul de confirmare va fi semnat digital de catre solicitant si confirmat, prin semnatura electronica a autoritatii de certificare, in conformitate cu instructiunile de utilizare a serviciului “Depunere declaratii on-line”.
|
Vezi mai mult...
|
|
Pana la data de 15 mai 2009, contribuabilii trebuie sa depuna la organele fiscale declaratiile privind veniturile realizate (formular 200). Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice si se refera la venituri realizate in anul precedent, in bani si/sau in natura, provenind din:
I. Activitati independente:
1) activitati comerciale — fapte de comert, prestari de servicii, altele decat cele din profesii libere, practicarea unei meserii, inclusiv din activitati adiacente, precum si venituri din cedarea folosintei bunurilor calificate in categoria venituri din activitati independente.
Principalele activitati care constituie fapte de comert sunt: - activitati de productie; - activitati de cumparare efectuate in scopul vanzarii; - organizarea de spectacole; - intermedierea incheierii de tranzactii comerciale, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agent de asigurare si alte asemenea; - vanzarea in regim de consignatie a bunurilor cumparate in scopul revanzarii sau produse pentru a fi comercializate; activitati de editare, imprimerie, multiplicare - transport; - alte fapte de comert definite in Codul comercial.
|
Vezi mai mult...
|
|
In Monitorul Oficial, nr. 249, din 14 aprilie 2009, a fost publicata OUG nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, care aduce o serie de modificari Codului fiscal si Codului de procedura fiscala. Potrivit Rectificarii publicata in M.O. 254/16.04.2009, prevederile fiscale ale acestei ordonante de urgenta vor intra in vigoare la data de 1 mai 2009.
Principalele modificari aduse Codului fiscal si Codului de procedura fiscala sunt:
1. Modificari privind impozitul pe profit datorat – s-a introdus impozitul minim care trebuie platit indiferent daca se realizeaza sau nu profit Astfel, potrivit O.U.G. nr. 34/2009, toti contribuabilii, persoane juridice romane platitoare de impozit pe profit, au obligatia sa plateasca un impozit minim, stabilit in functie de veniturile totale inregistrate in anul anterior, in cazul in care acestea nu realizeaza profit impozabil in anul curent, sau impozitul pe profit calculat este mai mic decat cel minim prevazut de prezenta Ordonanta de urgenta. |
Vezi mai mult...
|
|
Prin Decizia nr. 84/2007, Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a decis ca dispozitiile art. 907 din Codul comercial se interpreteaza prin trimitere la prevederile art. 591 alin. 1 teza I din Codul de procedura civila, in sensul ca, in materie comerciala, sechestrul asigurator se poate infiinta si asupra bunurilor imobile ale debitorului.
Decizia ICCJ nr. 84/2007 privind examinarea recursului in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa ICCJ, cu privire la interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 907 si 908 din Codul comercial, raportate la prevederile art. 591 din Codul de procedura civila, referitor la instituirea sechestrului asigurator asupra bunurilor imobile ale debitorului in cauzele comerciale, a fost publicata in Monitorul oficial, Partea I, nr. 697 din 14 octombrie 2008.
Prin Decizia nr. 84/2007, ICCJ a admis recursul in interesul legii si a stabilit ca dispozitiile art. 907 din Codul comercial se interpreteaza prin trimitere la prevederile art. 591 alin. 1 teza I din Codul de procedura civila, in sensul ca, in materie comerciala, sechestrul asigurator se poate infiinta si asupra bunurilor imobile ale debitorului.
|
Vezi mai mult...
|
|
Dreptul de preferinta este reglementar de catre catre art. 216 - 217 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale (LSC):
"Art. 216. - (1) Actiunile emise pentru majorarea capitalului social vor fi oferite spre subscriere, in primul rand actionarilor existenti, proportional cu numarul actiunilor pe care le poseda. (2) Exercitarea dreptului de preferinta se va putea realiza numai in interiorul termenului hotarat de adunarea generala sau de consiliul de administratie, respectiv directorat, in conditiile art. 220 indice 1 alin. (4), daca actul constitutiv nu prevede alt termen. In toate situatiile, termenul acordat pentru exercitarea drepturilor de preferinta nu poate fi mai mic de o luna de la data publicarii hotararii adunarii generale, respectiv a deciziei consiliului de administratie/directoratului, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Dupa expirarea acestui termen, actiunile vor putea fi oferite spre subscriere publicului. (3) Orice majorare a capitalului social efectuata cu incalcarea prezentului articol este anulabila.
Art. 216 indice 1. - Actionarii au un drept de preferinta si atunci cand societatea emite obligatiuni convertibile in actiuni. Dispozitiile art. 216 se aplica in mod corespunzator.
Art. 217. - (1) Dreptul de preferinta al actionarilor poate fi limitat sau ridicat numai prin hotararea adunarii generale extraordinare a actionarilor. |
Vezi mai mult...
|
|
Potrivit art. 21 alin. (2) lit. h) din Codul Fiscal, cheltuielile efectuate de catre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit pentru formarea si perfectionarea profesioanala a personalului angajat sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit.
Deoarece formarea profesionala a angajatilor presupune dobandirea unor comeptente noi precum si imbunatatirea celor deja existente, rezultatul muncii acestora fiind astfel imbunatatit, cheltuielile cu formarea profesionala sunt considerate cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri. In completarea acestui articol din Codul Fiscal, conform Ordonantei 129/2000 republicata, formarea profesionala a adultilor reprezinta formarea profesionala initiala si/sau continua organizata prin alte forme decat cele specifice sistemului national de invatamant. Conform Legii invatamantului, sistemul national de invatamant este constituit din ansamblul unitatilor si institutiilor de invatamant de diferite tipuri, niveluri si forme de organizare a activitatii de instruire si educare si cuprinde atat unitati si institutii de invatamant de stat cat si unitati particulare. Acestea sunt grupate in unitati de invatamant prescolar, primar, secundar, postliceal si invatamant superior, univeristar si postuniversitar. Totodata, sistemul national de invatamant cuprinde si educatia permanenta. |
Vezi mai mult...
|
|
Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta, pentru modificarea Codului fiscal, care vizeaza domeniul taxei pe valoare adaugata, impozitul pe venit, impozitul pe profit si accizele la carburanti.
Modificari privind impozitul pe profit
Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta, elaborat de MEF, incepand cu anul 2009, limita deducerii cheltuielilor efectuate de catre angajator, in numele unui salariat, la schemele de pensii facultative, precum si pentru asigurarile voluntare de sanatate, va fi majorata de la 200 de euro la 250 de euro.
Tot din 2009, profitul realizat de persoanele juridice romane din tranzactionarea titlurilor de participare pe piata autorizata si supravegheata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) nu va fi impozitat. In prezent, veniturile realizate de persoanele juridice romane din tranzactionarea titlurilor de participare pe piete reglementate si cheltuielile aferente sunt luate in calcul pentru determinarea profitului impozabil, fara a exista un regim special de impunere.
Deductibilitate la pensiile facultative majorata, pentru angajati
Proiectul MEF prevede totodata cresterea, din 2009, a plafonului de contributii la sistemul de pensii facultative (Pilonul III) deductibile din baza impozabila, de la 200 euro la 250 euro pe an, pentru o persoana. In prezent, Codul fiscal asigura deductibilitatea contributiilor efectuate potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, astfel :
|
Vezi mai mult...
|
|
Guvernul a majorat de la 200, la 400 de euro deducerile fiscale care se acorda atat angajatului, cat si angajatorului, pentru contributiile la pensiile facultative - Pilonul III, potrivit unei Ordonante de urgenta adoptate miercuri, care se va aplica de la 1 ianuarie 2009.
In sedinta de miercuri, Guvernul a adoptat o Ordonanta de urgenta care modifica, de la 1 ianuarie 2009, Codul fiscal, si aduce, printre altele, o serie de noi reglementari privind impozitul pe profit si impozitul pe venit, care vizeaza deducerile fiscale de care pot beneficia angajatorii si salariatii. Potrivit ordonantei de urgenta a Guvernului, incepand cu anul 2009, limita deducerii cheltuielilor efectuate de catre angajator, in numele unui salariat, la schemele de pensii facultative (Pilonul III) va fi de 400 de euro, fata de 200 de euro, cat este in prezent. Totodata, plafonul de contributii la sistemul de pensii facultative deductibile din baza impozabila, pentru angajati, va fi tot de 400 de euro, pentru o persoana. In prezent, in ceea ce priveste impozitul pe venit, Codul fiscal asigura deductibilitatea contributiilor efectuate potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, astfel : a) la stabilirea bazei de calcul pentru veniturile din salarii realizate la functia de baza, in limita echivalentului in lei a 200 euro; b) la stabilirea venitului net anual impozabil, pentru persoane fizice independente, contributiile efectuate in numele angajatilor la fonduri de pensii facultative, in limita echivalentului in lei a 200 euro anual pentru o persoana. Propunerea initiala a Ministerului Economiei si Finantelor prevedea majorarea la 250 de euro a plafonului de deductibilitate pentru contributiile la pensiile facultative. Prin aceeasi Ordonanta de urgenta, pentru modificarea Codului fiscal, Guvernul a hotarat majorarea de la 200 de euro, la 250 de euro, a limitei de deductibilitate privind asigurarile voluntare de sanatate, atat la angajat, cat si la angajator. |
|
Camera deputatilor va rediscuta in aceasta sesiune parlamentara aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, actul normativ emis de Guvern fiind deja inscris pe ordinea de zi.
Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale a fost inscris inca de la inceputul acestei saptamani pe ordinea de zi a Camerei deputatilor. Acesta va fi redezbatut la Camera deputatilor, in a doua sesiune parlamentara, dupa ce, i n luna februarie, votul in plenul Camerei nu a intrunit majoritatea calificata pentru adoptare. Rediscutarea proiectului de lege va porni de la forma cu care Camera deputatilor a fost sesizata initial, in calitate de for decizional. OG nr. 47/2007, publicata in Monitorul Oficial Partea I, nr. 603 din 31 august 2007, a adus o serie de modificari asupra Codului de procedura fiscala, Ordonantei Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal si asupra OUG nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. |
Vezi mai mult...
|
|
Modalitatea de indicare a pretului de vanzare si a pretului pe unitatea de masura la produsele existente in suprafetele de vanzare, oferite de operatorii economici consumatorilor este reglementata de Hotararea Guvernului nr. 947/2000, republicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 643 din 9 septembrie 2008.
HG nr. 947/2000 transpune prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului 98/6/CE din 16 februarie 1998 privind protectia consumatorilor in indicarea preturilor pentru produsele destinate consumatorilor, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 80 din 18 martie 1998.
Actul normativ emis de Guvern nu se aplica in cazul vanzarilor prin licitatie, al vanzarilor de obiecte de arta sau de antichitati si nici in cazul produselor furnizate cu ocazia unei prestari de serviciu.
Potrivit HG nr. 947/2000 pretul de vanzare si pretul pe unitatea de masura se exprima in lei.In cazul in care vanzatorii ofera informatii privind preturile in alte valute, acestea trebuie sa fie clare si usor de inteles. |
Vezi mai mult...
|
|
Lectura acestei carti, aflata deja la a doua editie, este o necesitate in conditiile in care stabilirea corespunzatoare a bugetului unei companii reprezinta o conditie esentiala in obtinerea de rezultate fiabile.
Sistemul Complet de Bugete ale Firmei: Ghid practic si formulare de lucru ofera detaliile tehnice legate de modul de stabilire al bugetului unei companii, de la faza incipienta a planificarii si pana la utilizarea resurselor financiare. De asemenea, volumul cuprinde si sfaturi pentru a face fata obstacolelor reprezentate de influentele externe, alocarea corecta a resurselor si sporirea eficientei afacerii. Autorul acestei carti, Robert Rachlin, este Presedintele Robert Rachlin Associates si este un autor de renume international, conferentiar si consultant in domeniul managementului financiar, ocupand timp de peste patruzeci de ani functii in domeniu planificarii si stabilirii bugetului. Lucrarea de fata poate veni in ajutorul oricarei companii pentru a-si identifica oportunitatile. Pentru a comanda aceasta carte te asteptam in Magazinul Avocatnet.ro. Sursa: Avocatnet.ro |
|
Motivatia esentiala pentru detinerea de actiuni emise de o societate comerciala este aceea economica, si anume prefigurarea participarii la distribuirea unei parti din profitul societatii comerciale catre actionari sub forma de dividende. Dividendul este cota-parte din profitul din profitul societatii comerciale care se distribuie fiecarui asociat (art. 67 alin.1 Legea nr.31/1990 a societatilor comerciale - LSC). Ca si cuantum dividendele se distribuie proportional cu participare ala actul constitutiv, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel. Dreptul la dividend nu se naste automat in folosul actionarilor. Pentru a se putea distribui dividend, trebuie, in primul rand, ca societatea comerciala sa fi inregistrat profit la sfarsitul exercitiului financiar. Fiind dependent de profit, iar profitul determinandu-se pe baza situatiilor financiare anuale ale societatii, rezulta ca dreptul la dividend se naste o singura data pentru fiecare an. |
Vezi mai mult...
|
|
Agentia Nationala de Adminstrare Fiscala (ANAF) va declara ca inactive peste 145 de mii de firme din toata tara, potrivit unui proiect de ordin care va fi publicat in Monitorul Oficial.
Pe pagina de internet a ANAF a fost publicat ieri un proiect de ordin pentru aprobarea Listei contribuabililor declarati inactivi. Potrivit acestuia, peste 145 de mii de firme vor fi declarate inactive. In lista elaborata de ANAF, peste 37 de mii de firme sunt din Bucuresti, in timp ce din Constanta figureaza in lista aproximativ 7000, din judetul Iasi, 5687, din Timis, 5112, din judetul Cluj, 5530, din Dolj, 4922, in timp ce din judetul Brasov, vor fi declarate inactive peste 4000 de firme. Declararea unui contribuabil ca inactiv este foarte importanta, intrucat art. 11 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal permite autoritatilor fiscale sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata fie cu un contribuabil inactiv, fie de catre un contribuabil inactiv. Mai mult, inregistrarea in scopuri de TVA a celor declarati inactivi va fi anulata. Inactivitate pentru nedepunerea la termen a declaratiilor fiscale |
Vezi mai mult...
|
|
Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) a lansat ieri in dezbatere publica un proiect hotarare pentru aprobarea regulamentului de aplicare a Legii nr. 350/2007 privind modelele de utilitate.
Modelul de utilitate protejeaza, in conditiile Legii nr.350/2007, orice inventie de ordin tehnic, cu conditia sa fie noua, sa depaseasca nivelul simplei indemanari profesionale si sa fie susceptibila de aplicare industriala.
Potrivit legii, modelul de utilitate inregistrat confera titularului sau un drept exclusiv de exploatare a inventiei pe teritoriul Romaniei pe intreaga durata. Titularul are de asemenea dreptul de a interzice oricarui tert care nu are consimtamantul sau sa foloseasaca inventia protejata prin model de utilitate. |
Vezi mai mult...
|
|
|