Medierea se adreseaza oricarui tip de conflict care poate fi solutionat prin aceasta modalitate alternativa de dezamorsare a conflictului. Unele tipuri de mediere sunt exemplificate in legea 192/2006, altele nu. Legiuitorul roman introduce in legea medierii dispozitii speciale cu privire la medierea in dreptul civil, dreptul penal si dreptul familiei dar nu si in privinta dreptului comercial.
„Business mediation” este termenul american pentru medierea de afaceri. Un studiu recent efectuat in cadrul a 126 companii de top din SUA de catre Institutul International pentru Prevenirea si Solutionarea Conflictului si dat publicitatii in data de 20 aprilie 2007 la New York, a reliefat faptul ca aproximativ 98% din cazurile pe care le-au avut acestea, au fost solutionate inainte de a se ajunge in instanta, fiind evident faptul ca aceste companii prefera sa isi solutioneze conflictele pe cale amiabila.
Datorita acestei abordari, compania americana care are un litigiu nu se gandeste in niciun caz sa actioneze in instanta partea adversa pana nu incearca sa solutioneze disputa prin metodele de solutionare alternative, in special prin mediere (lucru de neconceput pentru o companie romaneasca).
|
Vezi mai mult...
|
|
pana la 25 aprilie, angajatorii trebuie sa plateasca impozitele si contributiile lunare, aferente veniturilor din salarii. Contribuabili trebuie sa depuna, la acelasi termen, Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat (Declaratia 100) si Declaratia privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale (Declaratia 102). Pentru persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, 25 aprilie este termenul pentru indeplinirea obligatiilor fiscale pe trimestrul I al anului 2008.
Angajatorii mai au la dispozitie doar patru zile pentru plata impozitului si a contributiilor lunare, aferente veniturilor din salarii. Pentru persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, 25 aprilie este termenul pentru indeplinirea obligatiilor fiscale pe trimestrul I al anului 2008.
Potrivit Codului fiscal, platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
Totodata, aceasta categorie de contribuabili trebuie sa depuna, la acelasi termen, Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat (Declaratia 100) si Declaratia privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale (Declaratia 102).
Formularele au fost aprobate de Ordinul ANAF nr. 101/2008, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 70 din 30 ianuarie 2008. Prin acest act normativ, obligatiile fiscale au fost grupate in functie de destinatia platii: obligatii care se platesc contul bugetului de stat si obligatii care se platesc in contul bugetelor de asigurari sociale si fondurilor speciale. |
Vezi mai mult...
|
|
Agentul de munca temporara pune la dispozitie utilizatorului un salariat angajat prin contract de munca temporara, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in forma scrisa.
Autor: Ana HUTUPASU
Contractul de munca temporara este un contract de munca ce se incheie in scris intre agentul de munca temporara si salariatul temporar, de regula, pe durata unei misiuni. El se poate incheia si pentru mai multe misiuni, cu respectarea termenului care nu poate fi mai mare de 18 luni.
Intre doua misiuni, salariatul temporar se afla la dispozitia agentului de munca temporara si beneficiaza de un salariu platit de agent care nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe tara.
Pentru fiecare noua misiune intre parti se incheie un act aditional la contractul de munca temporara in care vor fi precizate toate elementele prevazute, precum si conditiile in care urmeaza sa se desfasoare misiunea.
Contractul de munca temporara inceteaza la terminarea ultimei misiuni pentru care a fost incheiat.
|
Vezi mai mult...
|
|
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a elaborat procedura de anulare din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor inactivi.
Procedura a fost aprobata prin Ordinul ANAF nr. 605/2008 si a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 301 din 17 aprilie 2007.
Potrivit actului normativ emis de ANAF, anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA se va face cu data de intai a lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial a listei contribuabililor inactivi, aprobata printr-un Ordin al ANAF.
Contribuabilii vor putea solicita organului fiscal inregistrarea in scopuri de TVA dupa publicarea in Monitorul Oficial a Ordinului ANAF prin care acestia sunt reactivati. Inregistrarea va fi valabila incepand cu prima zi a lunii urmatoare a celei in care persoana impozabila solicita inregistrarea.
Conform Procedurii, in noul certificat de inregistrare in scopuri de TVA se mentine data inregistrarii in scopuri de TVA initiala (din certificatul anterior). |
Vezi mai mult...
|
|
Suspendarea contractului individual de munca are loc din initiativa angajatorului, in cazul in care acesta a sesizat organele de cercetare si urmarire penala cu privire la posibila savarsire de catre angajat a unor fapte penale ce il fac in compatibil cu functia detinuta, situatie in care masura dispusa in acest caz nu reprezinta o sanctiune disciplinara care sa atraga incidenta in cauza a prevederilor art. 62 alin. (1^1) si art. 263-268 din Codul muncii.
Pana la ramanerea definitiva a hotarari judecatoresti, raporturile juridice de munca dintre parti sunt suspendate, si numai in cazul in care s-a constatat nevinovatia angajatului, acesta isi va relua activitatea anterioara, fiind indreptatit la o despagubire egala cu salariul si celelalte drepturi de care a fost lipsit pe perioada suspendarii contractului, conform art. 52 alin. (2) C. muncii.
Simpla formulare a plangerii penale impotriva angajatului indreptateste pe angajator sa suspende unilateral contractul individual de munca, se apreciaza ca fondat recursul declarat in cauza.
(Curtea de Apel Timisoara, Sectia civila, complet specializat de litigii de munca si asigurari sociale, decizia nr. 1117 din 10 mai 2006) |
Vezi mai mult...
|
|
Orice persoana sau entitate in calitate de contribuabil care este sau urmeaza a fi subiect intr-un raport juridic fiscal are o serie de obligatii declarative in momentul infiintarii, pe parcursul existentei si functionarii, precum si in momentul incetarii existentei sale, in conditiile legii.
Autor: Ion VASILE
Declaratia fiscala este principalul document care sta la baza determinarii si controlului indeplinirii obligatiei unui contribuabil fata de bugetul general consolidat.
In cuprinsul declaratiei fiscale contribuabilul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, atunci cand legea prevede acest lucru, si pe care este obligat sa-l completeze corect, complet si cu buna credinta corespunzator situatiei sale fiscale si cerintelor formularului.
|
Vezi mai mult...
|
|
Oficiile Registrului Comertul vor prelua integral procedura de autorizare si inregistrare a persoanelor fizice autorizate, a intreprinderilor individuale si a intreprinderilor familiale. Certificatul de inregistrare va fi eliberat in trei zile de la depunerea documentatiei complete. PFA, intreprinderile individuale si familiale vor putea depune cererea de inregistrare on-line. Cele trei categorii de intreprinzatori pot avea orice obiect de activitate cuprins in codul CAEN, mai putin cele interzise de legi speciale.
Persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si cele familiale, care doresc sa desfasoare o activitate economica in mod independent, vor beneficia de o procedura de inregistrare si de autorizare a functionarii simplificata, cu termene scurte, potrivit unei ordonante de urgenta adoptata, ieri, de Guvern.
Odata cu intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta, procedura de inregistrare a persoanelor fizice autorizate (PFA), a intreprinderilor individuale si familiale, va fi preluata in intregime de catre registrul comertului, prin directorii oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale.
Pana acum, inmatricularea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale in registrul comertului si inregistrarea fiscala a acestora se facea pe baza autorizatiei emise de primaria competenta.
Cererea de inregistrare poate fi depusa on-line |
Vezi mai mult...
|
|
- ANAF a elaborat noul formular al Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri - Declaratia 390 VIES.
- Noua Declaratie 390 VIES a fost aprobata prin Ordinul ANAF nr. 552/2008, publicat in in Monitorul Oficial, Partea I nr. 294 din 15 aprilie 2008.
- Noua Declaratie 390 va fi utilizata incepand cu operatiunile desfasurate in trimestrul I al anului 2008.
- Formularul 390 se depune trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii trimestrului.
Incepand cu operatiunile desfasurate in primul trimestru al acestui an, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA vor declara livrarile/achiztiile intracomunitare de bunuri folosind noul model al Declaratiei recapitulative 390 VIES.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a aprobat, prin Ordinul nr. 552/2008, noul model al Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri - Declaratia 390 VIES.
Ordinul ANAF nr. 552/2008 a fost publicat in in Monitorul Oficial, Partea I nr. 294 din 15 aprilie 2008. |
Vezi mai mult...
|
|
Multe dintre contractele civile si comerciale prevad o serie de servicii post-contractuale, de obligatii si drepturi ale partilor care ultraactiveaza. Se vorbeste adesea despre garantii post-contractuale, despre costuri post-contractuale, precum si despre obligatia de acoperire a eventualelor prejudicii produse pe parcursul derularii contractului.
Autor: dr. Raluca DIMITRIU
Contractul individual de munca nu face exceptie. Si el este insotit adesea de obligatii reciproce post-contractuale. Vom analiza in cele ce urmeaza cateva dintre aceste situatii de ultraactivitate a contractului individual de munca.
Obligatia de neconcurenta
Potrivit art. 22 din Codul muncii, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot negocia si cuprinde in contract o clauza de neconcurenta, prin care salariatul sa fie obligat ca, dupa incetarea contractului, sa nu presteze in interes propriu sau al unui tert o activitate ce se afla in concurenta cu cea prestata la angajatorul sau, in schimbul unei indemnizatii de neconcurenta lunare pe care angajatorul se obliga sa o plateasca pe toata perioada de neconcurenta.
|
Vezi mai mult...
|
|
In practica, incadrarea unui anumit comportament al contribuabilului in asa-numita evaziune fiscala legala sau ca frauda fiscala ridica probleme majore
Autor: BOGDAN IACOB, Partener Societatea de avocatura Sova & Partners Legislatia referitoare la evaziunea fiscala suscita inca ample dezbateri atat in doctrina si practica de specialitate, cat si in mass-media, fiind inclusiv subiect de polemica electorala. Primul act normativ prin care s-au incercat definirea si combaterea, inclusiv cu mijloace de drept penal, a evaziunii fiscale a fost Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 299 din 24 octombrie 1994.
Dincolo de imprecizia reglementarii si de stangacia cu care legiuitorul a incercat la vremea respectiva sa stabileasca in sarcina contribuabililor o multitudine de obligatii de declarare, inregistrare etc., cu intentia de a stavili o practica in care inventivitatea aproape ca nu are limite, meritul acestei legi este acela de a fi primul act normativ care a definit si care a incriminat ca infractiune sustragerea de la plata obligatiilor fiscale.
|
Vezi mai mult...
|
|
- Administratiile finantelor publice ale municipiilor din toata tara vor elibera caziere fiscale, de la 1 ianuarie 2009, alaturi de celalalte centre teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
- Noile reglementari au fost introduse prin Legea nr. 72/2008.
- Cazierul fiscal se obtine direct de la organele fiscale competente, cu exceptia situatiilor care necesita operatiuni referitoare la inregistrarea in Registrul Comertului.
- In aceste situatii, informatiile din cazierul fiscal se vor obtine numai de catre oficiile registrului comertului, prin transmitere electronica de catre MEF.
Incepand de anul viitor, organizarea cazierului fiscal al contribuabililor se va face, atat la nivel national, de catre Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), ca si la nivel local, de catre unitatile teritoriale competente ale MEF : directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile finantelor publice ale municipiilor, precum si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti. Noile reglementari au fost introduse recent prin Legea nr. 72/2008 pentru modificarea OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 283 din 11 aprilie 2008. In prezent, cazierul fiscal se organizeaza atat la nivelul MEF, cat si la urmatoarele untitati teritoriale competente: directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile finantelor publice ale municipiilor resedinta de judet, precum si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti. |
Vezi mai mult...
|
|
Colectarea TVA a crescut cu peste 200% in 2008 Totalul veniturilor bugetare colectate de ANAF a crescut in primul trimestru al anului 2008 cu aproximativ 52% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cresterea cea mai mare s-a inregistrat la colectarea TVA, cu peste 200% fata de primul trimestru al anului 2007.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a facut public un raport privind situatia veniturilor bugetare colectate in primul trimestru al anului 2008. Potrivit datelor furnizate de ANAF, totalul acestor venituri a insumat peste 35 de miliarde de lei, cu aproape 52% mai mult fata de veniturile realizate in aceeasi perioada a anului 2007, cand s-au colectat aproximativ 23 de miliarde de lei.
In privinta ponderii veniturilor fiecarui buget in totalul veniturilor colectate de ANAF, veniturile bugetului de stat, reprezentand impozit pe profit si pe venit, TVA, accize si taxe vamale, se situeaza pe primul loc,cu 64%.
In schimb, bugetul asigurarilor sociale de stat are o pondere de 24% din totalul veniturilor colectate in trimestrul I al acestui an, urmat de Bugetul Fondului national unic de asigurari de sanatate, cu 11 procente, si de bugetul asigurarilor pentru somaj, cu 2%. |
Vezi mai mult...
|
|
Legile negocierii cunoscute si vehiculate in acest domeniu sunt 4: Legea Reciprocitatii, Legea Coerentei, Legea Contrastului si Legea Dovezii Sociale. Unii numesc aceste legi Manipulare iar altii Negociere.
Mai important pentru tine ca si cititor mi se pare insa sa stii cum opereaza aceste legi, cum sa le recunosti si cum sa le folosesti atunci cand este cazul In acest articol iti voi prezenta legea Contrastului!
Exemplu 1:
Daca iti spun ca un seminar pe Negociere in Anglia costa 1000 de euro, in plus te mai costa cazarea, masa si transportul inca vreo 1000 de euro. Acum ai ocazia insa sa participi in Romania la un seminar de Negociere organizat de Extreme Training ce costa aproape 100 de euro. Ti se mai pare mult 100 de euro? Cu siguranta ca nu. Am comparat oferta actuala cu o oferta aflata in contrast din punct de vedere al taxei de participare pentru a pozitiona mai bine oferta.
|
Vezi mai mult...
|
|
Comertul electronic a luat o amploare din ce in ce mai mare, insa, putini sunt cei care cunosc conditiile de incheiere a unui contract pe internet, ce informatii trebuie sa cunoasca despre vanzator sau ce date persoanale trebuie sa dea, astfel incat sa nu devina victima unei inselatorii. Centrul European al Consumatorului din Romania atrage atentia asupra catorva aspecte pe care consumatorii trebuie sa le cunoasca in momentul in care cumpara on-line.
Comunicarile comerciale trebuie sa respecte cel putin urmatoarele conditii: sa fie clar identificabile ca atare; persoana fizica sau juridica in numele careia sunt facute si ofertele promotionale precum reducerile, premiile si cadourile sa fie clar identificabile.
Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari. Toate comunicarile comerciale trebuie sa inceapa cu “publicitate”, cuvant scris cu majuscule. |
Vezi mai mult...
|
|
Inspectia Muncii a elaborat o noua versiune a programului ReviSal, utilizat pentru registrul general de evidenta a salariatilor in format electronic, conform noului CAEN. Angajatorii care folosesc aplicatia ReviSal pentru infiintarea si completarea registrului de evidenta a salariatilor in format electronic, pot utiliza o noua versiunea a programului, actualizata conform noii Clasificari a Activitatilor din Economia Nationala, intrata in vigoare de la 1 ianuarie 2008.
Registrul general de evidenta a salariatilor este obligatoriu pentru toti angajatorii si trebuie intocmit in forma electronica.
Potrivit HG nr. 161/2006, registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde urmatoarele elemente:
|
Vezi mai mult...
|
|
|