Potrivit reglementarilor legale in vigoare, unitatile au obligatia sa efectueze cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor inventarierea generala a elementelor de activ si de pasiv detinute. De regula, inventarierea anuala a elementelor de activ si de pasiv se face cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv si care elaboreaza si transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise adaptate la specificul unitatii. |
Vezi mai mult...
|
|
Pana la data de 31 decembrie trebuie platit impozitul pe dividendele distribuite, chiar daca ele nu au fost platite asociatilor pana la aceasta data. Potrivit Codului fiscal, obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice o data cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. in cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-a aprobat bilantul contabil, termenul de plata a impozitului pe dividende este pana la data de 31 decembrie a anului respectiv. |
Vezi mai mult...
|
|
Prin Decizia Oficiului National de prevenire si combatere a spalarii banilor nr. 496/2006 au fost aprobate "Normele privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, standardele de cunoastere a clientelei si control intern pentru entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii prudentiale a unor autoritati". Aceste reglementari sunt aplicabile tuturor entitatilor, exceptand cele a caror activitate este reglementata si/sau supravegheata de CNVM si de structurile de conducere ale profesiilor juridice liberale. Conform noilor prevederi, pe langa obligatiile prevazute de Legea nr. 656/2002 (cele referitoare la desemnarea persoanei raspunzatoare de aplicarea legii, la raportarile catre Oficiu), exista acum noi obligatii: |
Vezi mai mult...
|
|
Ca urmare a noii baze de calcul, care se aplica de la inceputul anului, Ministerul Muncii a modificat reglementarile privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei asiguratilor in sistemul asigurarilor de somaj si a obligatiilor de plata.
Prin Ordinul nr. 106/2008, Ministerul Muncii aduce o serie de clarificari asupra modului de completare declaratiei lunare privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, in conformitate cu noua baza de calcul a contributiilor. Ordinul nr. 106/2008 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 166, din 4 martie 2008.
Totodata, actul normativ aduce noi modele ale Declaratiei lunare si a formularului “Date despre angajator – subventii, scutiri si reduceri”. Trebuie precizat ca angajatorii sunt obligati sa depuna declaratia lunar, la agentia pentru ocuparea fortei de munca, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora.
|
Vezi mai mult...
|
|
Pana in 2010, persoanele juridice pot depune declaratia anuala privind impozitul pe profit, fara a mai fi nevoie de certificarea acesteia de catre un consultant fiscal.
Guvernul a suspendat, pana la 1 ianuarie 2010, aplicarea prevederilor art. 83 alin 5. din Codul de procedura fiscala, care stabilesc ca, in cazul persoanelor juridice, declaratiile fiscale anuale trebuie certificate de un consultant fiscal, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
Supendarea prevederilor a fost stabilita prin Ordonanta de urgenta nr. 19/2009, publicata luni in Monitorul Oficial, care modifica OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Obligativitatea certificarii declaratiilor fiscale a fost introdusa anul trecut, prin Ordonanta Guvernului nr. 47/2007, si se refera la Declaratia privind impozitul pe profit – Formularul 101. |
Vezi mai mult...
|
|
Ministerul Economiei si Finantelor introduce noi masuri pentru intarirea disciplinei contractuale, prin abilitarea inspectorilor ANAF de a constata contraventiile si de a sanctiona neefectuarea platilor scadente stabilite prin contractele comerciale.
Abilitarea inspectorilor ANAF de constata contraventiile si de a aplica sanctiunile prevazute prin Legea nr. 469/2002 privind unele masuri pentru intarirea disciplinei contractuale a fost stabilita prin Ordinul Ministerului Economiei si Finantelor nr. 527/2008, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 154 din 28.02.2008.
Legea nr. 469/2002 se aplica tuturor contractelor incheiate pentru realizarea actelor de comert de catre agentii economici comercianti, persoane juridice, si comercianti, persoane fizice.
|
Vezi mai mult...
|
|
ANEXELE Normei de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca - actualizata la 18.02.2008 Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, versiunea actualizata la data de 18.02.2008.
Versiunea actualizata cuprinde modificarile aduse de: - Rectificarea publicata in Monitorul Oficial nr. 337 din 21.05.2002 - H.G. nr. 1089/2002 - H.G. nr. 934/2004 - H.G. nr. 1859/2005 - H.G. nr. 312/2006 - H.G. nr. 149/2008 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 126 din 18.02.2008.
Prezentele norme metodologice, denumite in continuare norme reglementeaza punerea in aplicare a dispozitiilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
ANEXE |
Vezi mai mult...
|
|
Angajatorul dispune de prerogativa stabilirii regulilor de desfasurare a activitatii in unitate prin intermediul regulamentului intern.
Vorbim deci de un atribut exclusiv al angajatorului, sindicatul sau reprezentantii salariatilor fiind doar consultati. Aceasta consultare este facultativa; prin urmare, si in lipsa ei regulamentul este valabil, dar, consultarea este recomandabila pentru ca se creeaza astfel premisa respectarii acestuia de catre destinatarii sai.
Potrivit art. 262 din Codul muncii intocmirea regulamentului intern la nivelul fiecarui angajator a trebuit realizata in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acestuia. In cazul angajatorilor infiintati ulterior termenul de 60 de zile incepe sa curga de la data dobandirii personalitatii juridice. Codul muncii prevede numai obligativitatea infiintarii regulamentului intern, fara a dispune o anumita sanctiune pentru nerespectarea acesteia. Insa potrivit art. 5 lit. a) din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii , aceasta, prin inspectoratele teritoriale de munca, controleaza modul in care sunt respectate prevederile referitoare la relatiile de munca.
|
Vezi mai mult...
|
|
Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala 254/2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (301) "Decont special de taxa pe valoarea adaugata" a fost publicat in Monitorul Oficial nr 146 din 26 februarie 2008. ANEXE
|
Vezi mai mult...
|
|
Pentru a putea sa-si desfasoare activitatea, societatea comerciala trebuie sa indeplineasca anumite formalitati, printre care se numara inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea fiscala si autorizarea functionarii.
Pentru inceput, trebuie precizat ca verificarea disponibilitatii unei firme si rezervarea acesteia reprezinta una dintre etapele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii societatilor comerciale. Potrivit Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, firma este numele sau, dupa caz, denumirea sub care un comerciant isi exercita comertul si sub care semneaza. Rezervarea firmei este valabila pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data inregistrarii cererii, iar dreptul de folosinta exclusiva asupra firmei se dobandeste prin inscrierea acesteia in registrul comertului.
De asemenea, trebuie mentionat ca, in cazul societatilor cu raspundere limitata constituite cu asociat unic, daca exista aporturi in natura, trebuie solicitata, in prealabil, numirea de catre judecatorul delegat a unui expert contabil pentru evaluarea acestora. Cererea se depune la oficiul registrului comertului cu plata taxelor legale (taxa judiciara de timbru, timbre judiciare, taxa de registru). |
Vezi mai mult...
|
|
Verificarea disponibilitatii unei firme si rezervarea acesteia reprezinta una dintre etapele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii societatilor comerciale.
Potrivit Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, firma este numele sau, dupa caz, denumirea sub care un comerciant isi exercita comertul si sub care semneaza.
Verificarea disponibilitatii unei firme si rezervarea acesteia se face prin adresarea unei cereri si prin plata taxelor legale catre Oficiul Registrului Comertului in raza caruia firma isi stabileste sediul social. Rezervarea firmei este valabila pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data inregistrarii cererii, iar dreptul de folosinta exclusiva asupra firmei se dobandeste prin inscrierea acesteia in registrul comertului.
Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original) va trebui prezentata la inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii societatilor comerciale.
Potrivit art. 31 – 37 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului: |
Vezi mai mult...
|
|
Societatile comerciale pot opta pentru schimbarea sediului in acelasi judet sau in alt judet si trebuie sa indeplineasca formalitati specifice pentru fiecare dintre aceste doua variante.
In plus fata de situatia mutarii sediului in acelasi judet, in cazul in care societatea comerciala isi muta sediul in alt judet, aceasta trebuie prezinte cererea de radiere si sa faca dovada verificarii disponibilitatii si a rezervarii firmei. Oficiul registrului comertului de la vechiul sediu va cere oficiului registrului comertului de la noul sediu sa efectueze verificarea disponibilitatii firmei. In cazul in care, denumirea nu este disponibila se va proceda, la vechiul sediu, la efectuarea mentiunii de schimbare a denumirii alese.
|
Vezi mai mult...
|
|
Verificarea disponibilitatii unei firme si rezervarea acesteia reprezinta una dintre etapele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii societatilor comerciale.
Potrivit Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, firma este numele sau, dupa caz, denumirea sub care un comerciant isi exercita comertul si sub care semneaza.
Verificarea disponibilitatii unei firme si rezervarea acesteia se face prin adresarea unei cereri si prin plata taxelor legale catre Oficiul Registrului Comertului in raza caruia firma isi stabileste sediul social. Rezervarea firmei este valabila pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data inregistrarii cererii, iar dreptul de folosinta exclusiva asupra firmei se dobandeste prin inscrierea acesteia in registrul comertului.
Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original) va trebui prezentata la inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii societatilor comerciale.
Potrivit art. 31 – 37 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului:
|
Vezi mai mult...
|
|
Ministerul Muncii a elaborat Ordinul care defineste, pentru a doua oara in numai o saptamana, venitul vrut realizat lunar care constituie baza de calcul pentru contributiile de asigurari sociale (CAS). Actul normativ va intra in vigoare dupa publicarea in Monitorul Oficial.
Ministrul Muncii, Paul Pacuraru, a decis sa emita un nou Ordin de modificare a Legii nr. nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Paul Pacuraru a luat aceasta decizie in urma reactiei negative a opiniei publice asupra Ordinului nr 92/2008, care a detaliat sintagma venitul brut realizat lunar ca fiind, atat veniturile brute realizate in bani, cat si cele in natura. Printre veniturile incluse in baza de calcul pentru CAS se numara si cadourile de 8 martie sau utilizarea in scop personal a masinii si a telefonului oferite de angajator.
Asa cum sustine Ministerul Muncii, identificarea elementelor care fac parte din venitul brut realizat au avut la baza definitiile utilizate de Institutul National de Statistica si cele regasite in Codul Fiscal. |
Vezi mai mult...
|
|
29 februarie - Declararea impozitului pe venit retinut la sursa in 2007, altul decat venitul din salarii Platitorii de venit care au obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe veniturile cu regim de retinere la sursa, cu exceptia veniturilor de natura salariala si asimilate acestora, trebuie sa depuna la organul fiscal competent Declaratia 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit.
29 februarie este ultima zi pentru depunerea Declaratiei 205 pentru platitorii de venituri din: - drepturi de proprietate intelectuala; - vanzarea bunurilor in regim de consignatie; - obtinute in baza unui contract de agent; - obtinute in baza unui contract de comision sau mandat comercial; - activitati de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara; - activitati independente desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, altele decat cele prevazute la art.78 asin.(1) lit.e) din Codul fiscal; - activitati independente realizate intr-o forma de asociere cu o persoana juridica; - castiguri din transferul titlurilor de valoare detinute mai mult de 365 de zile; - castiguri din transferul titlurilor de valoare detinute mai putin de 365 de zile, inclusiv; - venituri sub forma castigurilor din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract. |
Vezi mai mult...
|
|
|