Propunerea legislativa are ca obiect de modificare art 1473 alin(9) din Codul Fiscal, in sensul institurii de penalitati de intarziere in cazul depasirii termenului pentru rambursarea soldului sumei negative de TVA.
"Rambursarea soldului sumei negative a taxei se efectueaza de organele fiscale, in termen de maximum 45 de zile de la data depunerii decontului cu sume negative de taxa pe valoare adaugata cu optiune de rambursare. Daca rambursarea se efectueaza dupa expirarea acestui termen, statul va plati majorari de intarziere persoanelor impozabile indreptatite in cuantum de 0,1% din soldul sumei negative a taxei pentru fiecare zi de intarziere", se arata in proiectul de lege. Potrivit initiatorilor proiectului, intarzierile la rambursarea TVA pot destabiliza economia nationala. Termenul legal de solutionare a unei cerei de rambursare de TVA este de 45 de zile. In aceste conditii, reglementarile actuale in vigoare instituie un termen generos, in care statul se crediteaza practic fara dobanda din banii firmelor private. In practica insa, in peste 50% dintre cazuri, acest termen nu este respectat. Puternic afectati de lipsa de lichiditati, multi agenti economici viabili sunt falimentati de aceste intarzieri care ii impiedica sa-si indeplineasca obligatiile financiare. "In situatia actualei crize economice, redundanta procedurilor birocratice si intarzierile constante la rambursarea TVA au devenit un obstacol major in calea functionarii economiei romanesti", se arata in expunerea de motive. In consecinta, initiatorii acestui proiect de lege apreciaza ca, interesul general al statului si al agentilor economici ar fi acela de a scurta termenele prevazute pentru rambursarea TVA. In acest sens, acestia considera esential pentru functionarea intregului sistem, sa se prevada penalitati pentru intarzierile la rambursarea de TVA. Potrivit expunerii de motive, un regim sanctionator concret pentru intarzierile la rambursarile de TVA va avea un important rol preventiv. In conditiile in care orice intarziere va avea consecinte financiare concrete si imediate, organele de control fiscal vor avea o motivatie suplimentara pentru a finaliza activitatea specifica respectand termenele procedurale legale. Pozitia MFP fata de rambursarea TVA Ministerul de Finante, insa, vede altfel situatia rambursarilor de TVA. Reprezentantii ministerului sustin ca efortul financiar realizat in primele 9 luni ale anului 2009, an de criza economica, este similar cu efortul depus in anul 2008 (an de crestere economica), in sensul ca sumele rambursate in perioade echivalente sunt aproximativ egale (7.94 miliarde lei/2008, respectiv 7.87 miliarde lei/2009). Totodata, in vederea eliminarii oricaror suspiciuni de subiectivism asupra mecanismului de returnare a TVA – ului si asigurarii unui tratament nediscriminatoriu fata de toti contribuabilii eligibili, Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ANAF a dezvoltat si implementat un sistem informatic privind rambursarile de TVA catre agentii economici. Potrivit MFP, sistemul informatic implementat asigura un proces corect de distributie a resurselor financiare si o transparenta sporita in relatiile cu contribuabilii. Selectia deconturilor care urmeaza a fi rambursate se realizeaza informatic din baza de date nationala cuprinzand deconturile cu decizie de rambursare, pe principiul cel mai vechi decont se stinge primul. Decontarea se va realiza lunar la 3 termene fixe. Mai mult, reprezentantii finantelor sustin ca, in scopul accelerarii procesului de returnare a TVA – ului, Guvernul a decis compensarea TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de platit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat si in lunile ulterioare lunii in care s-a depus cererea de restituire, precum si dupa expirarea termenului legal de 45 de zile. Conform datelor centralizate de ANAF, in luna noiembrie 2009 s-a reusit diminuarea valorica a stocului de deconturi intarziate cu 1,79 miliarde lei. La data de 31.12.2008 stocul de deconturi intarziate era de 4.311 deconturi (in valoare de 3.382 mil. lei), iar la data de 30.11.2009 era de 2191 deconturi (in valoare de 1588,2 mil. lei). Pentru mai multe informatii, va prezentam ca fisier atasat proiectul de lege. PROIECT DE LEGE ( click aici ) Sursa: Avocatnet.ro |