Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Stiri arrow Preluate de noul Guvern:
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Preluate de noul Guvern:
Peste 2500 de deconturi de TVA nesolutionate,
datorie publica de 27,6% din PIB si un deficit
al bugetului de 25 mld. lei
 
Ministerul Finantelor Publice anunta ca in anul 2009 au fost alocate sume consistente pentru diminuarea arieratelor din economie, datoria publica este de 27,6% din PIB, jumatate din maximul admis de UE, iar in luna noiembrie 2009 s-a reusit diminuarea valorica a stocului de deconturi intarziate cu 1,7 mld lei.
Totusi, daca luam in considerare un deficit bugetar de 25,5 miliarde, peste 2500 deconturi de TVA in asteptare si situatia bugetarilor care ar urma sa intre lunar in concediu fara plata in 2010, situatia nu e atat de "roz" pe cat o prezinta Finantele.
 
De asemenea, Ministerul Finantelor estimeaza cresterea datoriei publice  pana la un nivel de 29,9% din PIB. Prin comparatie, potrivit prognozei de toamna a Comisiei Europene, datoria publica medie la nivelul UE (conform metodologiei UE nu se includ garantiile acordate) se estimeaza ca va creste de la 61,5% din PIB la sfarsitul anului 2008 pana la 73,0% in 2009. La finalul anului trecut, Ungaria avea un grad de indatorare de 73%, Polonia 47,1%, Cehia 29,8%, Grecia 99,2% si Italia 105,8%, arata MFP.

Si totusi, mostenirea noului guvern include un deficit al bugetului general consolidat de aproximativ 25,5 miliarde lei, respectiv 5,1% din produsul intern brut. Nici la capitolul stocuri deconturi TVA intarziate nu stam foarte bine, in ciuda diminuarii valorice, mentionate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). La sfarsitul lunii noiembrie existau peste 2500 de deconturi TVA nesolutionate.

Lucrarile de investitii platite partial

Conform datelor de executie preliminate, la 31 octombrie 2009, cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital precum si alte transferuri pentru investitii au inregistrat , pe primele zece luni, suma de 25,9 miliarde lei, respectiv 5,2% din PIB. Din punct de vedere procedural, intre data livrarii si data receptiei lucrarilor executate sau a bunurilor si serviciilor achizitionate exista termene limita de plata.

In anul 2009 pentru obiectivul de investitii "Autostrada Bucuresti - Brasov" au fost aprobate credite bugetare in suma de peste 480 milioane de lei, din care au fost efectuate plati in suma de 478 milioane de lei, adica 98,5%, mai precizeaza comunicatul MFP.

De asemenea, pentru obiectivul de investitii "Autostrada Brasov - Cluj - Bors" au fost aprobate credite bugetare in suma de aproape 1.4 miliarde lei, din care au fost efectuate plati in suma de 1.372 miliarde de lei, adica 98,8%.

Cu privire la facturile amanate de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale mentionam ca, in anul 2009, este alocata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, suma de aproape 6. 4 miliarde de lei, iar pana in prezent, s-au deschis credite bugetare in suma de peste 5.7 miliarde de lei.

Evitarea blocajelor financiare

Referitor la eforturile Guvernului de evitare a blocajelor financiare, MFP precizeaza ca prin rectificarea bugetara, din luna august 2009, au fost alocate urmatoarele sume pentru stingerea arieratelor: 110 milioane lei pentru CET-uri, 218 mil lei RAAN si SNLO pentru plata datoriilor, 365 mil lei subventii la CFR pentru plata datoriilor catre agentii economici.

In vederea evitarii blocajelor din domeniul sanatatii, Guvernul a aprobat, pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si casele de asigurari de sanatate, contractarea suplimentara, in anul 2009, de servicii medicale in limitele sumei de 2.800 milioane de lei.

In seria de masuri, pentru evitarea blocajelor financiare in sectorul public, se inscriu si urmatoarele acte normative, adauga comunicatul:

Prin OUG nr.110/2009 s-a acordat operatorilor economici care presteaza serviciul public de producere, transport si distributie a energiei termice in sistem central catre populatie, un sprijin financiar in valoare de 160 milioane lei.

Prin H.G.nr. 1255/2009 s-a acordat bugetelor locale un sprijin in valoare de 100 milioane lei pentru cheltuieli curente si de capital.

Prin H.G. nr. 1531/2009 s-a alocat suma de 150 milioane lei pentru finantarea cheltuielilor de capital la unitatile de invatamant preuniversitar de stat.

Prin HG 1210/2009, pentru plata avansurilor pentru subventiile agricultorilor, trezoreria statului a acordat Ministerului Agriculturii un imprumut in valoare de aproximativ 330 milioane Euro, sumele avansate de catre trezorerie urmand a fi rambusate de catre Comisia Europeana, incepand cu primele zile ale anului 2010.

Plata pensiilor si a altor drepturi de asistenta sociala:

Pentru a asigura plata pensiilor, a indemnizatiilor de somaj si a altor drepturi de asistenta sociala, la ultima rectificare bugetara, Guvernul a dispus suplimentarea cu 500 milioane de lei, a bugetului de pensii si suplimentarea cu 864 mil. Lei, a subventiei pentru bugetul de somaj.

De asemenea, prin OUG 57/2009 venitul minim garantat a fost majorat cu 15% si este suportat in intregime de la bugetul de stat, continua precizarile MFP.

Stocul deconturilor intarziate pentru TVA-ul de recuperat de catre agentii economici

In scopul accelerarii procesului de returnare a TVA – ului, Guvernul a decis compensarea TVA-ului de recuperat, cu TVA-ul de platit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat si in lunile ulterioare lunii in care s-a depus cererea de restituire, precum si dupa expirarea termenului legal de 45 de zile.

Conform datelor centralizate de A.N.A.F., in luna noiembrie 2009 s-a reusit diminuarea valorica a stocului de deconturi intarziate cu 1793,8 mil.lei.

La data de 31 decembrie 2008, stocul de deconturi intarziate era de 4.311 deconturi (in valoare de 3.382 mil. lei), iar la data de 30 noiembrie 2009, era de 2191 deconturi (in valoare de 1588,2 mil. lei).

„Efortul financiar realizat in primele 9 luni ale anului 2009, an de criza economica, este similar cu efortul depus in anul 2008 (an de crestere economica), in sensul ca sumele rambursate in perioade echivalente sunt aproximativ egale (7.941,22 mil lei/2008, respectiv 7.870,71 mil. lei/2009), mai mentioneaza comunicatul.

„In vederea eliminarii oricaror suspiciuni de subiectivism asupra mecanismului de returnare a TVA – ului si asigurarii unui tratament nediscriminatoriu fata de toti contribuabilii eligibili, Ministerul Finantelor Publice impreuna cu A.N.A.F a dezvoltat si implementat un sistem informatic privind rambursarile de TVA catre agentii economici. Sistemul informatic implementat de Ministerul Finantelor Publice si A.N.A.F asigura un proces corect de distributie a resurselor financiare si o transparenta sporita in relatiile cu contribuabilii. Selectia deconturilor care urmeaza a fi rambursate se realizeaza informatic din baza de date nationala cuprinzand deconturile cu decizie de rambursare, pe principiul cel mai vechi decont se stinge primul. Decontarea se va realiza lunar la 3 termene fixe”, explica comunicatul.

Nivelul datoriei publice in anul 2009

Conform datelor operative, nivelul datoriei publice (in conformitate cu legislatia nationala, se includ garantiile emise), la 31 octombrie 2009, a reprezentat 27.6% din PIB, in conditiile in care valoarea maxima permisa membrilor UE prin tratatul de la Maastricht este de 60% PIB.

De mentionat faptul ca, la inceputul anului 2009, dobanda la titlurile de stat era apropiata de dobanda de facilitate de credit lombard (14,25 %), in timp ce, incepand cu luna februarie 2009, s-a reusit reducerea treptata a dobanzilor, nivelul acestora situandu-se, in prezent, la nivelul de 10 %. Pentru anul 2010 se asteapta ca nivelul acestor randamente sa se reduca in continuare asigurand-se, astfel, un cost de refinantare sensibil diminuat. De asemenea, conditiile financiare ale imprumuturilor externe contractate de la aceste institutii internationale sunt mai favorabile decat cele aplicabile imprumuturilor de pe piata interna de capital, iar utilizarea acestor instrumente pentru finantarea deficitului bugetar determina diminuarea cheltuielilor cu dobanzile, arata Ministerul Finantelor.
 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !