Masura a fost introdusa prin
OUG nr. 109/2009 , fiind considerata de MFP una dintre cele mai importante masuri legislative pentru combaterea evaziunii fiscale, deoarece va permite un control mai eficient, in timp real, al operatiunilor intracomunitare.
Potrivit MPF, actualul termen de 3 luni nu permitea controlul operatiunilor decat dupa o perioada de aproape 4 luni, suficient pentru ca operatorii economici fraudulosi sa dispara inainte ca autoritatile fiscale sa aiba posibilitatea sa detecteze aceste operatiuni frauduloase.
ANAF a elaborat recent si noul model al declaratiei. Aceasta se va depune lunar, in conditiile prevazute de art. 156
4 din Codul fiscal,
pana la data de 15, inclusiv, a lunii urmatoare unei luni calendaristice, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art.153 sau art.153
1 din Codul fiscal, care au efectuat livrari si/sau achizitii intracomunitare de bunuri, livrari de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare, achizitii de bunuri efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare, precum si prestari intracomunitare de servicii si achizitii intracomunitare de servicii, asa cum sunt definite in Titlul VI din Codul fiscal.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa
numai pentru luna de raportare in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare.
Persoanele impozabile care depun cu intarziere Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare, precum si cele care depun aceasta declaratie cu sume incorecte ori incomplete, vor fi sanctionate potrivit art.219
1 din Codul de procedura fiscala.
Declaratia recapitulativa se depune, in format electronic, prin una din metodele:
- la registratura organului fiscal competent,
- la posta, prin scrisoare recomandata,
- prin completare, pe pagina de web a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Formatul electronic, depus pe suport electronic, va fi insotit de formularul editat de persoana impozabila cu ajutorul programului de asistenta, semnat si stampilat, conform legii.
Formularul se editeaza in doua exemplare:
- 1 exemplar se depune la unitatea fiscala, impreuna cu suportul electronic;
- 1 exemplar se pastreaza de catre persoana impozabila.