Intrucat transferul functionarului public se face pe o functie publica, cea dintai conditie este insasi existenta acestei calitati.
In acest sens, in conformitate cu art. 2 alin. (3), art. 8, art. 107 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], si art. 4 alin. (1) lit. k) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici[2], functiile publice se stabilesc la fiecare nivel al ierarhiei sistemului, pentru fiecare autoritate si institutie publica, in parte, de ordonatorul principal de credite, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici. Dovada faptului ca activitatile desfasurate de functionarii publici, implica exercitarea prerogativelor de putere publica, potrivit art. 2 alin. (3) din Statut, se face cu Regulamentul de organizare si functionare a institutiei sau autoritatii respective, care va fi insotit de fisa fiecarui post caruia ii corespunde functia ce se doreste a fi avizata.
In functie de datele concrete oferite de aceste documente, Agentia acorda avizul care va insoti proiectul de hotarare a consiliului judetean sau, dupa caz, a consiliului local, cu privire la statul de functii publice. Lipsa avizului poate atrage nulitatea transferului. Aceasta poate fi acoperita si ulterior prin obtinerea avizarii functiei pe care deja s-a facut transferarea. In caz contrar, credem ca trebuie luata in considerare solutia reincadrarii pe postul detinut anterior si, dupa caz, incetarea de drept a actului de numire a celui ce a ocupat intre timp postul, in conditiile art. 98 alin. (1) lit. e) din Statut: „ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila”. Opinam ca avizul nu este necesar in cazul reorganizarii institutiilor si autoritatilor publice - prin acte administrative de putere - , care au ca efect transferul colectiv (preluarea personalului)[3], sau mai exact ca este prezumat a fi acordat, din moment ce, potrivit art. 3 lit. c) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006, aceasta analizeaza si avizeaza proiectele de acte normative care contin prevederi referitoare la functia publica si la functionarii publici, elaborate de alte autoritati sau institutii publice. Totusi, se practica solicitarea avizului pentru proiectul de hotarare privind statul de functii emis de Guvern. Dar, un transfer intr-o astfel de situatie, fara avizul mentionat, apreciem ca nu poate fi afectat de nulitate, pe baza considerentelor expuse. Cel mult, aceasta procedura este justificata de necesitatea unei evidente nominale a functionarilor publici preluati. In acest sens, subliniem ca atunci cand au loc transferari, ca urmare a reorganizarii administrative, fara avizul functiilor, persoanelor transferate nu li se poate contesta calitatea de functionari publici, intrucat aceasta se castiga si se pierde in cazurile exprese ale legi si, mai mult, transferul constituie o modificare si nu o incetare de raport. Deci lipsa calitatii functiilor publice nu trebuie sa atraga pierderea calitatii de functionar public si a drepturilor care decurg din aceasta. NOTE: [1] Republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29.05.2007. [2] Publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea 1, nr. 698 din 15.08.2006 [3] S-a subliniat ca transferul colectiv se aplica si in cadrul celor trei puteri publice, deci si functionarilor publici, atunci cand intervine reorganizarea administrativa si are loc preluarea personalului (a se vedea A. Cioriciu, Consideratii privind transferul functionarilor publici, in „Revista romana de dreptul muncii”, nr. 3/2007, p. 80 – 82). Sursa: Avocatnet.ro |