Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Stiri arrow Ministerul Muncii recunoaste ca ordonatorii de credite interpreteaza gresit legea salarizarii unice,
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Ministerul Muncii recunoaste ca ordonatorii de credite interpreteaza gresit legea salarizarii unice,
Ministerul Muncii a sustinut in repetate randuri ca odata cu aplicarea legii salarizarii unice, personalul bugetar nu va avea salarii mai mici. Totusi, in cazul in care vor exista diminuari ale veniturilor, atunci Ministerul Muncii va interveni punctual pentru a remedia aceste probleme, cel putin asa sustine secretarul de stat in ministerul muncii, Valentin Mocanu.
 
"Legea salarizarii unitare mentioneaza clar, faptul ca salariile avute in decembrie 2009 nu se vor diminua la reincadrarea de la 1 ianuarie 2010. Daca exista cazuri individuale, in care au aparut fenomene de diminuare a veniturilor, acestea in mod cert se datoreaza intelegerii si interpretarii eronate reprezentantii ordonatorilor de credite a unor prevederi legale in materie. In aceste cazuri vom interveni punctual pentru a face corecturile necesare", a declarat Valentin Mocanu, secretar de stat in cadrul Ministerului Muncii, Familie si Protectiei Sociale (MMFPS), la o conferinta de presa, organizata marti.

Plecand de la ideea ca, in capitolul IV al Legii-cadru nr.330/2009 a fost reglementat modul de stabilire a salariilor in 2010, primul an de aplicare a acestei legii, si avand in vedere ca, din practica, au aparut intrebari privind modul de aplicare, MMFPS a realizat o sinteza a prevederilor OUG nr. 1/2010, prin care au fost explicate aspectele problematice ale Legii nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice.

In anul 2010, majorarea salariilor, a soldelor functiilor de baza si a indemnizatiilor lunare se va face numai pentru cele care au un nivel mai mic de 705 lei/luna si numai daca in mod cumulat cu sporurile si indemnizatiile acordate nu este depasita aceasta valoare, se mentioneaza in documentul-sinteza realizat de MMFPS.
Personalul bugetar va fi reincadrat corespunzator transelor de vechime

In aceeasi ordine de idei, Ministerul Muncii reaminteste ca, personalul va fi reincadrat corespunzator transelor de vechime in munca si pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale avute in luna decembrie 2009.

In aceste conditii, secretarul de stat Valentin Mocanu, a mentionat in cadrul conferintei, faptul ca, ministerul a primit foarte multe intrebari din partea ordonatorilor de credite, care au intampinat probleme cu interpretarile diferite ale legii.

Motivatia oferita pentru dificultatea aplicarii Legii-cadru 330/2009 a avut in vedere numarul mare de angajati din sistemul public, care, conform estimarilor ministerului, depaseste 1,34 milioane de persoane.

„Cand aplici o astfel de lege la un milion de oameni, probabil ca nu va exista posibilitatea de a evita in totalitate aparitia unor interpretari diferite ale legii. Tinand cont de multitudinea de spete si de numarul mare de salariati pentru care trebuie sa se faca reincadrarea nu este momentul sa aplicam sanctiuni, este important sa reusim sa corectam acolo unde au existat dificultati in aplicare”, a continuat Valentin Mocanu.

Mocanu a subliniat, in acest context, rolul important al ordinului comun, al ministrului muncii si ministrului finatelor publice, Ordinul nr. 32/2010, prin care reprezentantii in teritoriu ai celor doua institutii, au fost imputerniciti, sa acorde sprijinul in consultanta ordonatorilor de credite si sa asigure controlul necesar pentru ca procedura de reincadrare a personalului bugetar sa se desfasoare in conditiile legii.

Au existat cazuri de interpretare eronata a unor prevederi din lege
„Daca exista cazuri individuale, in care au aparut fenomene de diminuare a veniturilor, acestea in mod cert se datoreaza intelegerii si interpretarii eronate reprezentantii ordonatorilor de credite a unor prevederi legale in materie. In aceste cazuri vom interveni punctual pentru a face corecturile necesare. Erorile vor fi corectate tocmai prin ordinul 32/2010, iar in situatia in care persoane angajate in sistemul public constata ca au primit venituri diminuate, va avea loc o regularizare. In luna urmatoare se face corectura necesara in incadrarea pe functie, si in acelasi timp, conform Legii nr. 330/2009, se completeaza venitul din luna urmatoare cu drepturile aferente lunii precedente, care nu au fost acordate, a explicat secretarul de stat, Valentin Mocanu.

De asemenea, acesta a completat spunand ca, legea mentioneaza clar, faptul ca salariile avute la 31 decembrie 2009, nu se  diminueaza la reincadrarea de  la 1 ianuarie 2010.

„Incepand cu aceasta luna, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul, solda sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare brut/bruta avute la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal ce au fost operate in luna decembrie 2009, prevazute la art.10 din Legea nr. 329/2009”, adauga Ministerul Muncii in sinteza realizata pentru clarificarea modului de reincadrare a personalului din sectorul bugetar.

Referitor la posibila confuzie pe care OUG nr. 1/2010, o creaza prin prevederile Art.1. al 2, care mentioneaza ca „pentru incadrarea in cheltuielile de personal aprobate, pana la implinirea termenelor contractelor colective de munca, conducatorul autoritatilor si institutiilor prevazute la alin. (1) va proceda, dupa caz, la renegocierea drepturilor salariale sau la reorganizarea ori restructurarea activitatii prin reducerea numarului de posturi, in conditiile legii, secretarul de stat a precizat:

„OG nr. 1/2010 se refera pe de-o parte la aplicarea legii 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, iar pe de alta parte, la aplicarea legii 330/2009 privind salarizarea unitara. Daca vorbim de aplicarea Legii 330, aceasta este foarte clara, si nu conduce la diminuarea veniturilor. Daca ne referim la aplicarea Legii 329, aceasta este o alta problema. In nici un caz nu se poate ajunge la diminuarea automata si prin vointa unilaterala a angajatorului, respectiv ordonatorului de credite, a salariului. Acest act normativ face referire la eventuala renegociere a contractelor colective de munca, in anumite situatii, iar ordonatorul de credite poate lua orice decizie, legala, astfel incat sa se incadreze in chletuielile bugetare”.

Ce se intampla cu sporurile si indemnizatiile?

De asemenea, trebuie retinut ca, la salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare corespunzatoare functiilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adauga cuantumul sporurilor si indemnizatiilor care se introduc in acesta/acestea, prevazute in notele la anexele la lege, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.

In acest sens, ministerul Muncii ofera urmatorul exemplu: pentru personalul contractual din administratia centrala se vor cuprinde in salariul de baza al lunii decembrie si sporuri de care acesta a beneficiat in luna decembrie, precum: sporul de confidentialitate, spor de stabilitate, spor de dispozitiv, spor de vechime in munca, spor de importanta nationala si indemnizatia de conducere, dupa caz, pentru functiile de conducere.

Sinteza realizata de Ministerul Muncii mai precizeaza ca sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariale prevazute in anexele la lege care nu se introduc in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare, se acorda in aceleasi cuantumuri de la 31 decembrie 2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii. Este vorba in special de sporuri pentru conditii de munca, care se vor acorda intr-un cuantum de maxim de 30% din suma salariilor de baza pe total ordonator de credite.

Aceste sporuri se regasesc in Sectiunea a doua a Legii (Sporuri) si au un caracter general, fiind vorba despre: sporul pentru lucrul in timpul noptii, precum si sporuri care se regasesc in cuprinsul anexelor la Lege, corespunzator diferitelor categorii de personal bugetar.

De exemplu: sporuri pentru conditii periculoase sau vatamatoare de pana la 15% pentru personalul din administratia publica centrala. Pe langa sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare se adauga sporul pentru conditii grele de munca de pana la 15% si sporul de izolare de pana la 20%. Pentru personalul din unitatile sanitare si de asistenta sociala: spor de 15% din salariul de baza pentru activitatea desfasurata in 2 si 3 ture acordat in locul sporului de noapte; spor de 100% pentru asigurarea continuitatii activitatii in zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale pentru personalul din unitatile sanitare si de asistenta sociala.

La aceste sporuri personalul poate beneficia de sporuri specifice domeniului de activitate, cum sunt: cele acordate personalului didactic din invatamant (personalul didactic de predare din invatamantul special beneficiaza de o indemnizatie de pana la 15% din salariul de baza, gradatia de merit acordata personalului didactic din invatamant in maxim de 25% din salariul de baza, spor pentru predare simultana la 2 pana la 4 clase de elevi de pana la 10%), sporuri acordate personalului din sanatate (spor pentru conditii deosebit de periculoase leprozerie, anatomie patologica, TBC, SIDA, de 50-100%, spor pentru conditii periculoase de pana la 30% diferentiat pe categorii de risc radiologic), sporuri acordate personalului din unitatile sanitar-veterinare (spor pentru conditii periculoase/vatamatoare de pana la 15%, spor pentru conditii deosebit de periculoase de pana la 75%).

Suma sporurilor nu va depasi 30% din salariul de baza
Suma sporurilor acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite nu poate depasi 30% din suma salariilor de baza, a soldelor functiilor de baza sau a indemnizatiilor lunare de incadrare, dupa caz.

De asemenea, suma sporurilor si indemnizatiilor individuale nu va depasi 30% din salariul de baza, solda functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare. Guvernul poate aproba depasiri ale limitei de 30% pentru anumite categorii de personal si pentru conditii temporare de munca care fac necesara acordarea unei plati suplimentare, cu respectarea limitei de 30%.

Referitor la calculul drepturilor salariale ale lunii ianuarie 2010, Ministerul muncii mentioneaza ca se vor avea in vedere numai drepturile salariale prevazute in legi sau hotarari ale Guvernului pentru functia respectiva pentru luna decembrie 2009. La stabilirea salariilor personalului bugetar incepand cu 1 ianuarie 2010 nu vor fi luate in considerare drepturi salariale stabilite prin contractele si acordurile colective si contracte individuale de munca incheiate cu nerespectarea dispozitiilor legale in vigoare la data incheierii lor sau prin acte administrative emise cu incalcarea normelor in vigoare la data emiterii lor si care excedeaza prevederilor Legii-cadru nr. 330/2009.

Au aparut unele sporuri care nu aveau baza legala

In acest context, documentul ministerului muncii precizeaza ca, din practica contractelor colective de munca, au aparut unele sporuri care nu aveau baza legala de acordare, cum este sporul pentru adaptare la reintoarcerea din concediul de odihna.

Trebuie sa retinem faptul ca, in luna decembrie 2009, anumite categorii de personal bugetar au beneficiat de unele categorii de sporuri specifice, cum ar fi: sporul pentru titlul stiintific de doctor, sporul de audit, sporul de control financiar preventiv, sporul de manager public, sporul de izolare al carui procent a fost diminuat de la 80% fala 20% prin lege.

„Aceste sporuri nu se regasesc in anexele legii, si, in baza OUG nr.1/2010, sumele aferente acestor sporuri se vor acorda in anul 2010 ca suma compensatorie cu caracter tranzitoriu care sa acopere diferenta, in masura in care persoana isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii”, se precizeaza documentul MMFPS.

Referitor la aceasta suma compensatorie, Ministerul Muncii precizeaza ca aceasta va fi inclusa in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, dar nu este luata in calcul la determinarea altor drepturi de natura salariala care se stabilesc in functie de acestea. In salariile de baza ale functiilor de executie si ale functiilor de conducere este cuprins in toate cazurile sporul de vechime in munca.

Daca exista situatia in care in cursul anului, personalul de conducere si executie indeplineste conditiile pentru trecerea intr-o alta transa de vechime, se acorda noua transa de vechime prin aplicarea procentului la salariul de baza avut in luna decembrie 2009, in timp ce, salariile de merit stabilite in anul 2009 pe o perioada care se intinde si in anul 2010 se introduc in salariul de baza pana la expirarea perioadei pentru care au fost acordate. Dupa aceasta perioada, se recalculeaza in mod corespunzator salariul de baza si celelalte sporuri calculate la acesta. incepand cu anul 2010, acest drept nu se mai stabileste, mai adauga Ministerul Muncii in sinteza privind modul de reaincadrare a personalului din sectorul buigetar.

Dea semenea, OUG 1/2010 prevede ca in toate cazurile, in salariul de baza al functiilor de conducere este inclusa indemnizatia de conducere.

In privinta reincadrarii personalului didactic din invatamant, la data de 1 ianuarie 2010, aceasta se face luand in calcul salariile de baza la data de 31 decembrie 2009 stabilite in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, aprobata prin Legea nr.300/2009.

Se poate face contestatie, in cazul in care salariile se dimuneaza in mod eronat

In aceeasi ordine de idei, directorul directiei salarizare din cadrul Ministerului Muncii, Florin Stamate, prezent la conferinta, a adaugat ca, in cazul in care o persoana considera ca drepturile pe care le-a primit dupa o luna de munca sunt mai mici decat cele care i se cuveneau, poate face o contestatie, la care trebuie sa i se respunda in 5 zile, iar raspunderea aplicarii corecte a prevederilor legii cu privire la incadrarea personalului bugetar, revine ordonatorilor de credite.
 
Sursa: Avocatnet.ro
 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !