Ordinul MFP nr. 804/2010 - modificarea si completarea Ordinului MFP nr. 110/2007 - aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor administrative de insotire Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 804/2010 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 202, din 31 martie 2010.
Tinand seama de prevederile art. 187, 189 1, 191 si 192 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale pct. 14, 15 si 18 2 din titlul VII „Accize si alte taxe speciale” din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare, al art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si al art. 4 alin. (1) pct. 32, 38 si 41 din Hotararea Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor, ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului finantelor publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 19 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 1. Sintagma „compartimentul de identificare, analiza, investigatii si schimb de informatii privind circulatia produselor accizabile din cadrul directiilor judetene pentru accize si operatiuni vamale” se inlocuieste cu sintagma „compartimentul de specialitate din cadrul directiilor judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al birourilor vamale”. 2. La articolul 5, alineatul (3) se abroga. 3. La articolul 6, litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins: „g) transmiterea mesajelor prealabile de informare sau de alerta, precum si a cererilor de verificare a miscarilor sau a raspunsurilor la aceste solicitari, prevazute la art. 23 si 24 din Regulamentul (CE) nr. 2.073/2004 al Consiliului din 16 noiembrie 2004 privind cooperarea administrativa in domeniul accizelor, catre compartimentul de legaturi pentru accize din cadrul Directiei supraveghere accize si operatiuni vamale;”. 4. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 8. — Compartimentul de schimb international de informatii are ca atributii principale urmatoarele: a) transmite catre Serviciul central de legaturi, periodic sau la cerere, informatii si date necesare gestionarii activitatii de cooperare administrativa intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala si autoritatile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene; b) primeste informatiile si datele transmise de Serviciul central de legaturi, referitoare la contribuabilii care efectueaza tranzactii intracomunitare; c) organizeaza si gestioneaza evidenta solicitarilor, informatiilor si datelor primite si a celor transmise de la/catre Serviciul central de legaturi; d) efectueaza sau solicita structurilor competente, cu avizul sefului ierarhic superior si al directorului executiv adjunct coordonator, efectuarea de actiuni de inspectie fiscala, in vederea solutionarii solicitarilor primite de la Serviciul central de legaturi; e) asigura si urmareste respectarea termenelor de solutionare a solicitarilor primite de la Serviciul central de legaturi; f) colaboreaza cu compartimentele de inspectie fiscala in pregatirea si desfasurarea actiunilor de inspectie fiscala la contribuabilii care efectueaza tranzactii intracomunitare; g) participa la elaborarea tematicilor si metodologiilor in domeniul inspectiei fiscale a operatiunilor intracomunitare; h) verifica modul de aplicare de catre organele de inspectie fiscala a metodologiilor si procedurilor din domeniul inspectiei fiscale a operatiunilor intracomunitare; i) indruma activitatea organelor de inspectie fiscala in cazul inspectiei fiscale la contribuabilii care efectueaza tranzactii intracomunitare; j) primeste din partea compartimentelor de inspectie fiscala solicitari destinate altor state membre ale Uniunii Europene, pentru verificarea unor tranzactii intracomunitare ale contribuabililor romani, si le transmite Serviciului central de legaturi; k) intocmeste periodic raportari catre Serviciul central de legaturi si/sau catre conducerea directiei.” 5. Dupa articolul 8 se introduce un nou articol, articolul 81, cu urmatorul cuprins: „Art. 8 1. — Compartimentul de legaturi pentru accize din cadrul Directiei supraveghere accize si operatiuni vamale are ca atributii principale urmatoarele: a) receptioneaza din partea statelor membre mesajele de alerta prealabila pentru livrarile in regim suspensiv de accize ce au Romania ca tara de destinatie si transmite operativ aceste mesaje structurilor teritoriale competente, in vederea efectuarii verificarilor ce se impun; b) primeste din partea structurilor teritoriale mesajele de alerta prealabila pentru livrarile in regim suspensiv de accize ce au ca destinatie alte state membre si transmite operativ raspunsurile la aceste mesaje structurilor teritoriale competente; c) receptioneaza din partea statelor membre solicitarile avand ca scop verificarea unor livrari intracomunitare de produse accizabile primite de catre operatorii romani in regim suspensiv de accize si transmite operativ aceste solicitari structurilor teritoriale competente in vederea efectuarii verificarilor ce se impun; d) primeste din partea structurilor teritoriale solicitari destinate altor state membre de verificare a unor tranzactii intracomunitare de produse accizabile expediate/primite, in regim suspensiv de accize, de catre operatori economici romani. Ulterior, raspunsurile primite din partea statelor membre la solicitarile respective le comunica solicitantilor; e) raspunde, in limita competentelor, solicitarilor referitoare la livrarile intracomunitare de produse accizabile in regim suspensiv de accize sosite de la alte autoritati locale; f) raspunde oricarei solicitari care priveste schimbul de informatii in domeniul accizelor, conform reglementarilor europene.” 6. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 9. — Directia generala de tehnologia informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Directia de tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor asigura realizarea, implementarea si suportul tehnic pentru aplicatiile informatice-suport pentru aplicarea procedurilor de gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize.” 7. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Art. 10. — Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directia supraveghere accize si operatiuni vamale, Directia de tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala, directiile judetene pentru accize si operatiuni vamale si a municipiului Bucuresti si birourile vamale cu competente in gestionarea documentului administrativ de insotire din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.” 8. Anexa nr. 1 „Procedura de gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv” se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin. 9. Anexa nr. 2 „Procedura de stabilire si de identificare a gradului de risc fiscal in cazul produselor accizabile expediate din Romania, in regim suspensiv, pe teritoriul comunitar” se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezentul ordin. Art. II. — Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin. Art. III. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Ministrul finantelor publice, Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu Bucuresti, 15 martie 2010. Nr. 804. ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordinul nr. 110/2007) Procedura de gestionare a documentelor administrative de insotire, intocmite in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize A. Documentul administrativ de insotire 1. Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize este permisa numai atunci cand transportul este insotit de documentul administrativ de insotire, in conditiile titlului VII „Accize si alte taxe speciale” din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si ale normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare Norme. 2. In cazul deplasarii produselor accizabile intre doua antrepozite fiscale in regim suspensiv de accize sau intre un antrepozit fiscal si un birou vamal de iesire din teritoriul comunitar, in cazul in care antrepozitul expeditor isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei, acest document se intocmeste in 5 exemplare, care se utilizeaza potrivit dispozitiilor art. 187 alin. (2) din Codul fiscal. 3. In cazul deplasarii produselor accizabile intre un antrepozit fiscal care isi desfasoara activitatea intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, in calitate de expeditor, si un antrepozit fiscal, operator inregistrat sau neinregistrat, care isi desfasoara activitatea in Romania, in calitate de primitor, documentul administrativ de insotire sau un alt document comercial prevazut in legislatia acelui stat membru se intocmeste in 4 exemplare, care se utilizeaza conform pct. 14 alin. (3) al titlului VII din Norme. 4. In cazul deplasarii produselor accizabile intre un birou vamal de intrare in teritoriul comunitar si un antrepozit fiscal care isi desfasoara activitatea in Romania, in calitate de primitor, cele 3 exemplare ale documentului administrativ unic reglementat de legislatia vamala vor fi folosite cu rol de document administrativ de insotire, conform pct. 15 alin. (5) al titlului VII din Norme. B. Organizarea evidentei documentelor administrative de insotire 1. Documentele administrative de insotire sunt primite de directiile judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori de birourile vamale cu competente in gestionarea documentului administrativ de insotire in format electronic utilizand sistemul informatic de control al circulatiei produselor accizabile. 2. Instructiunile de utilizare a sistemului informatic de control al circulatiei produselor accizabile sunt stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. 3. Formatul electronic al documentului administrativ de insotire se obtine prin folosirea sistemului informatic pus la dispozitia contribuabililor gratuit de catre Autoritatea Nationala a Vamilor. Conditiile tehnice care trebuie indeplinite pentru utilizarea aplicatiei sunt stabilite prin ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor. 4. Evidentele in format hartie ale documentului administrativ de insotire se organizeaza si se gestioneaza de compartimentul de specialitate din cadrul directiilor judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al birourilor vamale cu competente in gestionarea documentului administrativ de insotire. 5. Documentele administrative de insotire primite de directiile judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori de birourile vamale cu competente in gestionarea documentului administrativ de insotire se inregistreaza in evidente organizate in format electronic: a) evidenta documentelor administrative de insotire — exemplarul 5, depusa de antrepozitele fiscale pentru produsele expediate in regim suspensiv de accize, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1a) la prezenta procedura; b) evidenta documentelor administrative de insotire — exemplarul 4, depusa de antrepozitele fiscale pentru produsele primite in regim suspensiv de accize, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1b) la prezenta procedura. 6. Formatul hartie al documentelor prelucrate se arhiveaza de catre compartimentele de specialitate din cadrul directiilor judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori ale birourilor vamale cu competente in gestionarea documentului administrativ de insotire. 7. Zilnic, compartimentul de specialitate din cadrul directiilor judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al birourilor vamale cu competente in gestionarea documentului administrativ de insotire listeaza si arhiveaza evidenta prevazuta la pct. 5. C. Deplasarea produselor accizabile, in regim suspensiv de accize, intre doua antrepozite fiscale situate pe teritoriul Romaniei I. Gestiunea documentului administrativ de insotire, transmis de catre antrepozitul fiscal expeditor (exemplarul 5) 1.1. Antrepozitul fiscal expeditor transmite la momentul expedierii produselor exemplarul 5 al documentului administrativ de insotire in format electronic catre directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori catre biroul vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea. 1.2. Exemplarul 5 al documentului administrativ de insotire pe suport hartie este transmis compartimentului de specialitate din cadrul directiei judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al biroului vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea antrepozitul fiscal expeditor, in termenul stabilit potrivit alin. (4) al pct. 14 de la titlul VII din Norme. II. Gestiunea documentului administrativ de insotire transmis de catre antrepozitul fiscal primitor (exemplarul 4) 2.1. Antrepozitul fiscal primitor, in termenul prevazut de lege, transmite prin sistemul informatic un mesaj, denumit in continuare raport de primire, catre directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori catre biroul vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea antrepozitul fiscal primitor. 2.2. Exemplarul 4 al documentului administrativ de insotire pe suport hartie este transmis compartimentului de specialitate din cadrul directiei judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al biroului vamal in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea antrepozitul primitor. III. Inchiderea circuitului documentelor administrative de insotire 3.1. Circuitul documentelor administrative de insotire pe suport hartie se inchide, la nivelul fiecarui compartiment de specialitate, daca unui exemplar 5 al documentului administrativ de insotire i se aloca un exemplar 4 corespunzator aceluiasi transport de produse accizabile, documentele cu regim special avand elemente de identificare identice (cod de referinta administrativ unic, denumit in continuare ARC, serie mecanica si numar, antrepozit expeditor, antrepozit primitor, produse accizabile transportate). 3.2. Raportul de primire completat in mod satisfacator confirma inchiderea deplasarii produselor in regim suspensiv de accize. Exemplarul tiparit al mesajului generat de sistemul informatic se arhiveaza de catre compartimentul de specialitate, impreuna cu exemplarul 5 al documentului administrativ de insotire. 3.3. In situatia in care informatiile cuprinse in exemplarul 5 nu coincid cu informatiile cuprinse in exemplarul 4, documente cu regim special avand acelasi ARC, numar si serie, circuitul documentelor nu poate fi inchis. IV. Gestiunea documentelor administrative de insotire in cazul antrepozitarilor autorizati pentru productia de alcool etilic si pentru prelucrarea acestuia 4.1. Documentele administrative de insotire intocmite de antrepozitarii autorizati pentru productia de alcool etilic si pentru prelucrarea acestuia vor fi vizate, pe toate cele 5 exemplare, de catre reprezentantul desemnat de directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea antrepozitarul expeditor. 4.2. Daca antrepozitele fiscale de productie pentru alcool etilic si de prelucrare a acestuia se afla in localitati diferite, gestiunea documentelor administrative de insotire se face potrivit pct. I sau II, dupa caz. 4.3. Daca antrepozitele fiscale de productie pentru alcoolul etilic si de prelucrare a acestuia se afla in acelasi loc, documentul administrativ de insotire se intocmeste in 3 exemplare, in conditiile pct. 14 alin. (8) al titlului VII din Norme. In aceasta situatie, antrepozitul fiscal de prelucrare, ca antrepozit primitor, transmite raportul de primire in format electronic si exemplarul 3 al documentului administrativ de insotire certificat compartimentului de specialitate din cadrul directiei judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al biroului vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea. D. Deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize pe teritoriul comunitar I. Gestiunea documentelor administrative de insotire (exemplarul 4) sau a altor documente comerciale cu rol de document administrativ de insotire in cazul produselor accizabile primite in Romania in regim suspensiv de accize dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene In situatia in care produsele accizabile sunt deplasate in regim suspensiv de accize dintr-un antrepozit fiscal aflat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene catre un antrepozit fiscal, un operator inregistrat sau neinregistrat aflat in Romania, primitorul transmite directiei judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori biroului vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea exemplarul 4 certificat al documentului administrativ de insotire. II. Gestiunea documentelor administrative de insotire — exemplarul 4 care prezinta lipsuri si nereguli pe parcursul circulatiei in regim suspensiv de accize a produselor accizabile 1. In cazul in care Romania este statul de destinatie al produselor care circula in regim suspensiv de accize din alt stat membru 1.1. Compartimentul de specialitate care primeste exemplarul 4 al unui document administrativ de insotire care contine pierderi sau lipsuri de produse intervenite pe parcursul transportului si constatate de autoritatea competenta a unui stat membru aplica procedura prevazuta la pct. 18-2 alin. (2)—(4) de la titlul VII din Norme. 1.2. Compartimentul de specialitate intocmeste un referat care cuprinde in mod obligatoriu: — numarul si seria documentului administrativ de insotire; — datele de identificare ale antrepozitului fiscal expeditor; — pierderile sau lipsurile de produse constatate de autoritatea competenta a statului membru respectiv; — incadrarea pierderilor sau lipsurilor de produse constatate de autoritatea competenta a statului membru respectiv in situatiile prevazute la art. 192 alin. (4) din Codul fiscal, cu mentionarea temeiului legal; — stabilirea bazei de impozitare a accizelor, potrivit prevederilor titlului VII „Accize si alte taxe speciale” din Codul fiscal. 1.3. Referatul se vizeaza de conducatorul compartimentului de specialitate si se aproba de directorul coordonator al directiei judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori de seful biroului vamal, dupa caz. 1.4. In baza referatului aprobat, compartimentul de specialitate emite o instiintare care cuprinde: — numarul si seria documentului administrativ de insotire; — datele de identificare ale antrepozitului fiscal expeditor; — autoritatea competenta a statului membru care a constatat pierderile sau lipsurile de produse; — pierderile sau lipsurile de produse constatate de autoritatea competenta a statului membru, care se incadreaza in situatiile prevazute la art. 192 alin. (4) din Codul fiscal; — baza de impozitare a accizelor stabilita potrivit prevederilor titlului VII „Accize si alte taxe speciale” din Codul fiscal. 1.5. Compartimentul de specialitate transmite instiintarea prevazuta la pct. 1.4 impreuna cu o copie a exemplarului de returnat al documentului administrativ de insotire compartimentului de legaturi pentru accize din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor. 1.6. Instiintarea prevazuta la pct. 1.4 impreuna cu copia exemplarului de returnat al documentului administrativ de insotire se transmit de compartimentul de legaturi pentru accize din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor autoritatii competente a statului membru care a constatat pierderile sau lipsurile de produse accizabile. 2. In cazul in care Romania este statul in care au fost stabilite sau constatate lipsurile ori pierderile de produse accizabile 2.1. Documentul prin care sunt stabilite lipsurile sau pierderile de produse accizabile, scutite potrivit legislatiei din statul de destinatie, precum si baza de calcul al accizei, impreuna cu o copie a exemplarului de returnat al documentului administrativ de insotire, primite de la autoritatea competenta a statului membru de destinatie al transportului de produse accizabile, se transmite Serviciului de administrare a contribuabililor nerezidenti din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti. 2.2. Dupa primirea documentatiei prevazute la pct. 2.1, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti calculeaza acciza datorata pe baza cotelor aplicabile in Romania la data cand s-au produs pierderile sau a fost inregistrata pierderea. 2.3. Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti emite Decizia privind stabilirea obligatiei de plata a accizelor datorate in cazul pierderilor sau lipsurilor stabilite ori constatate pe parcursul circulatiei intracomunitare in regim suspensiv de accize al produselor accizabile, prevazuta in anexa nr. 1c) la prezenta procedura. 2.4. In vederea recuperarii accizelor stabilite, Serviciul de administrare a contribuabililor nerezidenti va aplica, potrivit competentelor, masurile pentru recuperarea intr-un alt stat membru a creantelor stabilite prin titluri de creanta in Romania. III. Gestiunea documentelor administrative de insotire (exemplarul 5) in cazul produselor accizabile expediate din Romania, in regim suspensiv de accize, intr-un alt stat membru 1. Pentru gestiunea exemplarului 5 al documentului administrativ de insotire transmis de antrepozitul fiscal expeditor din Romania, dispozitiile sectiunii C pct. I sunt aplicabile in mod corespunzator. 2. Dupa inregistrarea in evidenta documentelor administrative de insotire — exemplarul 5, pentru tranzactiile intracomunitare, compartimentul de specialitate va efectua o analiza de risc preliminara si va transmite compartimentului de legaturi pentru accize din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor copiile exemplarului 5 al documentelor administrative de insotire pe suport hartie, precum si in format electronic, in cazul in care analiza de risc stabileste necesitatea transmiterii unui mesaj prealabil de informare sau de alerta pentru produsele accizabile aferente documentului administrativ de insotire analizat. 3. Procedura de stabilire si de identificare a gradului de risc fiscal in cazul produselor accizabile expediate din/primite in Romania, in regim suspensiv de accize, deplasate pe teritoriul comunitar, este prevazuta in anexa nr. 2 la ordin. E. Deplasarea produselor accizabile intre un antrepozit fiscal din Romania si un birou vamal de iesire din teritoriul comunitar sau intre un birou vamal de intrare in teritoriul comunitar si un antrepozit fiscal din Romania 1. In situatia in care produsele accizabile sunt transportate in regim suspensiv de accize de la un antrepozit fiscal situat pe teritoriul Romaniei catre un birou vamal de iesire din teritoriul comunitar, antrepozitul fiscal expeditor transmite exemplarul 5 al documentului administrativ de insotire catre directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori catre biroul vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea. 2. Pentru gestionarea exemplarului 5 al documentului administrativ de insotire sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile sectiunii D pct. III. 3. In situatia in care produsele accizabile sunt transportate in regim suspensiv de accize de la un birou vamal de intrare in teritoriul comunitar catre un antrepozit fiscal situat pe teritoriul Romaniei, primitorul transmite catre directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori catre biroul vamal, dupa caz, in a carei/carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea exemplarul 3 al documentului administrativ unic reglementat de legislatia vamala. 4. Pentru gestionarea exemplarului 3 al documentului administrativ unic vamal sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile sectiunii D pct. I sau II, dupa caz. F. Obligatii declarative 1. Daca antrepozitul fiscal expeditor al produsului accizabil in regim suspensiv de accize nu primeste, in termen de 45 de zile lucratoare de la data expedierii, exemplarul 3 al documentului administrativ de insotire certificat de autoritatea vamala, antrepozitul fiscal expeditor este obligat sa instiinteze despre aceasta compartimentul de specialitate din cadrul directiei judetene pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori al biroului vamal, dupa caz, in a carei/carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea, in termen de 5 zile. 2. Totodata, antrepozitarul autorizat care a expediat produsul accizabil in regim suspensiv de accize depune la organul fiscal competent, in termenul prevazut la pct. 1, Formularul 121 „Declaratie privind accizele aferente diferentelor de produse accizabile transportate in regim suspensiv”, intocmit potrivit modelului aprobat prin anexa nr. 3 la ordin. G. Procedura alternativa utilizata in situatia in care sistemul informatic este indisponibil 1. Daca sistemul informatic este indisponibil din cauze imputabile administratiei fiscale, operatorul economic expeditor din Romania poate initia o miscare cu produse accizabile in regim suspensiv de accize, in urmatoarele conditii: 1.1. Documentul administrativ de insotire se va intocmi utilizand un formular offline in format pdf pus la dispozitie gratuit de catre Autoritatea Nationala a Vamilor si care poate fi descarcat de pe pagina web a autoritatii vamale. 1.2. Formularul va avea inscris ARC-ul atribuit in procedura alternativa. 1.3. In vederea atribuirii ARC-ului, operatorul economic expeditor va contacta compartimentul Helpdesk EMCS din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, in timpul programului de lucru, sau dispeceratul din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor, in afara orelor de program, care va verifica disponibilitatea sistemului informatic. Daca se confirma indisponibilitatea sistemului informatic, operatorul economic expeditor va transmite un mesaj la adresa
Aceasta adresa de e-mail este protejata impotriva spamului, JavaScript trebuie activat a putea vizualiza pagina.
, in care va preciza numele si CNP-ul persoanei autorizate sa acceseze sistemul informatic si numarul de referinta local atribuit miscarii. Dispecerul va transmite pe adresa de e-mail de la care operatorul economic expeditor a solicitat atribuirea ARC-ului codul unic alocat in procedura alternativa. 1.4. Dupa completarea formatului pdf al documentului administrativ de insotire in procedura alternativa la momentul expedierii produselor, operatorul economic expeditor are obligatia transmiterii formei electronice a acestui document la compartimentul Helpdesk EMCS sau la dispecerat, dupa caz, si prin orice mijloc de comunicare la directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori la biroul vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea, cu mentiunea ca miscarea a fost initiata in procedura alternativa. 1.5. De indata ce sistemul informatic devine operational, autoritatea vamala instiinteaza operatorii economici, care au obligatia de a incarca in acest sistem formatul pdf al documentului administrativ de insotire emis in procedura alternativa, in termen de 24 de ore de la repunerea sistemului in functiune. 1.6. In cazul in care sistemul informatic nu valideaza formatul pdf al documentului completat in procedura alternativa, operatorul economic are obligatia de a instiinta de indata autoritatea vamala de expeditie si de a solicita aprobarea modificarii formatului pdf. Autoritatea vamala poate aproba aceasta cerere daca erorile constatate nu au implicatii fiscale. 1.7. Compartimentul Helpdesk EMCS sau dispeceratul gestioneaza documentele primite care sunt arhivate zilnic de catre compartimentului Helpdesk, intr-un registru special privind situatia ARC-urilor atribuite in procedura alternativa in ziua anterioara. 1.8. Daca sistemul informatic este indisponibil la destinatie, raportul de primire poate fi facut in termen de 5 zile lucratoare. Daca sistemul informatic nu este repus in functiune in acest termen, va fi utilizat un formular in format pdf pus la dispozitie gratuit de catre administratia vamala si care poate fi descarcat de pe pagina web a Autoritatii Nationale a Vamilor. 1.9. Formularul tiparit al raportului de primire in procedura alternativa va fi transmis la directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori la biroul vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea operatorul economic expeditor. 2. Daca sistemul informatic este indisponibil din cauze imputabile operatorului economic expeditor din Romania, acesta poate initia o miscare cu produse accizabile in regim suspensiv de accize numai dupa intocmirea documentului administrativ de insotire in format electronic, accesand aplicatia informatica de la directia judeteana pentru accize si operatiuni vamale sau a municipiului Bucuresti ori de la biroul vamal in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea. |