Actele normative vor putea fi modificate, completate sau abrogate, inainte de intrarea lor in vigoare, potrivit legii nr. 60/2010.
Legea nr. 60/2010 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 61/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative a fost publicata in
Monitorul Oficial, Partea I, nr. 215, din 6 aprilie 2010. Legea stabileste ca,
in situatii temeinic justificate, actele normative pot fi completate sau, dupa caz, abrogate si inainte de data intrarii lor in vigoare.
De asemenea, proiectul de act normativ trebuie sa cuprinda
solutii legislative pentru situatii tranzitorii, in cazul in care prin noua reglementare sunt afectate raporturi sau situatii juridice nascute sub vechea reglementare, dar care nu si-au produs in intregime efectele pana la data intrarii in vigoare a noii reglementari.
Totodata,
in cazul proiectelor de legi pentru care Guvernul isi angajeaza raspunderea, documentele de motivare care insotesc aceste proiecte sunt expunerea de motive si, dupa caz, raportul aferent.
Potrivit legii adoptate, in situatii temeinic justificate, actele normative de importanta si complexitate deosebita pot fi modificate, completate sau, dupa caz, abrogate, de autoritatea emitenta,
in perioada cuprinsa “intre data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei si data prevazuta pentru intrarea lor in vigoare, cu conditia ca interventiile propuse sa intre in vigoare la aceeasi data cu actul normativ supus evenimentului legislativ”.
Explicatia Ministerului Justitiei La data adoptarii OUG nr. 61/2009, Ministerul Justitiei sublinia faptul ca scopul actului normativ a fost acela de a oferi puterii legislative posibilitatea de a putea completa sau abroga legi care au fost adoptate, dar a caror intrare in vigoare a fost amanata pentru viitor. Anterior, potrivit Legii 24/2000, atat Parlamentul, cat si guvernul (numai prin ordonante de urgenta supuse, ulterior, aprobarii Parlamentului), aveau posibilitatea de a modifica sau abroga doar acele acte normative adoptate si intrate in vigoare. Legea nu includea prevederi referitoare la acte normative adoptate, dar a caror intrare in vigoare a fost amanata.
Potrivit Ministerului Justitiei, practica din ultimii ani a aratat ca exista acte normative adoptate care nu au intrat inca vigoare si care nu mai pot fi aplicate, avand in vedere ca acestea nu mai corespund realitatilor societatii romanesti. Aceste legi sunt amanate sine die, deoarece intrarea lor in vigoare ar produce efecte juridice nefavorabile, cu un impact negativ asupra sistemului judiciar, cat si asupra cetatenilor. In acest sens, ministerul a dat ca exemplu, cazul Codului Penal adoptat in 2004 sau al Legii spitalelor nr.270/2003, al caror termen de intrare in vigoare a fost amanat in mod repetat.
Transparency International: Actul normativ incalca normele UE OUG nr. 61/2009 a fost criticata si de Transparency International in cadrul Raportului National asupra Coruptiei: "modificarea normelor tehnica legislativa are nefericitul potential de a se califica pe un loc fruntas in ce priveste incalcarea prevederilor
legislative convenite cu Uniunea Europeana.
"Singura ratiune pentru aceasta reglementare este aceea a compensa lipsa studiilor de impact, ceea ce va conduce la elaborarea unor acte normative, pentru care ulterior adoptarii, autoritatile constata ca este fie imposibila implementarea, fie aceasta presupune costuri mult prea mari", se specifica in raport.
Necesitatea realizarii unor studii de impact este semnalata in repetate rânduri pe parcursul acestui Raport, de cele mai multe ori lipsa acestora fiind singura explicatie pentru modificarile repetate ale unor acte normative, la intervale foarte scurte, sau
pentru calitatea foarte scazuta a textelor rezultate.