Executivul a stabilit, in sedinta de miercuri, standardele de cost pentru obiectivele de investitii finantate din fonduri publice, existand 15 standarde de cost pentru 15 tipuri de lucrari, dintre care: 5 la Misterul Dezvoltarii Regionale si Turismului, 4 la Misterul Mediului, 3 la Ministerul Educatiei, 2 la Ministerul Sanatatii si 1 la Ministerul Agriculturii, potrivit declaratiilor ministrului Dezvoltarii Regionale si Turismului, Elena Udrea.
Elena Udrea a precizat ca la nivelul Guvernului s-a realizat o analiza, de catre Grupul interministerial de lucru pentru stabilirea celor 15 standarde de cost. Potrivit ministrului Dezvoltarii, necesitarea introducerii acestor standarde de cost survine ca urmare a constatarii unor diferente foarte mari intre cheltuielile efectuate de diferite autoritati contractante, pentru acelasi tip de serviciu. Astfel, in cazul reabilitarii termice a locuintelor, exista autoritati publice locale care au contractat lucrari de reabilitare termica a locuintelor la pretul de 3.000 euro/apartament, in timp ce alte autoritati au contractat acelasi tip de serviciu la pretul de 30.000 euro/apartament. „Scopul stabilirii acestor standarde il reprezinta cheltuirea cu eficienta si in mod util a banilor publici, iar /.../ necesitatea introducerii acestor standarde vine din analiza pe care am facut-o la nivelul Guvernului si la nivelul ministerului referitor la diferentele mari de pretuiri la care se contracteaza aceleasi tipuri de lucrari publice de catre diferite autoritati contractante - fie autoritati care fac parte din aparatul central al administratiei publice, fie de diferite autoritati publice locale”, a declarat ministrul. De asemenea, ministrul Dezvoltarii Regionale si Turismului a declarat ca aceste standarde de cost ar putea reglementa si situatiile intalnire in cazul unor licitatii, unde multe dintre oferte subevalueaza sau supraevalueaza costurile reale. „Un alt obiectiv pe care il avem in vedere si un alt motiv pentru care am ales sa stabilim standarde ale costurilor publice a fost acela al nevoii de a avea o evaluare asupra preturilor cu care lucrarile la aceste obiective sunt scoase la licitatie publica. De foarte multe ori ofertele cu care constructorii se prezinta sunt mult supraevaluare, fie mult subevaluate. In cazul celor subevaluate de foarte multe ori se intampla ca, in functie de cate o strategie prin care sa urmareasca castigarea licitatiei cu orice chip, dupa aceea, prin acte aditionale consecutive, sa se majoreze pretul stabilit in urma licitatiei”, a explicat Elena Udrea. Totodata, ministrul a specificat ca aceste standarde de cost nu sunt obligatorii, ci orientative, urmand a fi avute in vedere la fundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investitii sau in evaluarea ofertelor de catre comisiile de licitatii. La aceste standarde s-ar putea raporta si intreprinzatorii sau constructorii. De asemenea, standardele vor fi actualizate periodic, in functie de evolutia pietei la solicitarea autoritatilor contractante sau la solicitarea ministerelor care sunt in grupul de lucru interministerial. La nivelul MDRT exista standarde de cost pentru urmatoarele tipuri de lucrari: constructii de sali de sport, de centre culturale, de locuinte pentru tineret, modernizarea drumurilor comunale, si vor fi introduse si alte standarde pentru programul „Renasterea satului romanesc -10 case pentru specialisti”. Sursa: Avocatnet.ro
|