Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Stiri arrow CCR: Unele dispozitii din Legea de organizare si functionare a ANI sunt neconstitutionale
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

CCR: Unele dispozitii din Legea de organizare si functionare a ANI sunt neconstitutionale
Curtea Constitutionala (CCR) a examinat din oficiu intreaga Lege de organizare si functionare a Agentiei Nationale de Integritate nr. 144/2007, constatand neconstitutionalitatea mai multor dispozitii din cuprinsul sau, dupa cum informeaza Mediafax. In acelasi timp, Ministerul Justitiei asteapta motivarea Curtii pentru a elabora un nou act normativ prin care sa asigure functionalitatea ANI.
 
"Asteptam motivarea Curtii Constitutionale a Romaniei, urmand sa reactionam institutional prin elaborarea unui proiect de act normativ. Asigur Agentia Nationala de Integritate (ANI), in numele Guvernului, de intreg sprijinul pentru ca aceasta institutie sa continue sa isi desfasoare activitatea”, a declarat, joi, ministrul justitiei, Catalin Predoiu.

Aceeasi pozitie este impartasita si de premierul Emil Boc.

„Guvernul asteapta motivarea deciziei Curtii Constitutionale si publicarea acesteia in Monitorul Oficial. Primul-ministru Emil Boc este ingrijorat de consecintele pe care le-ar putea avea o astfel de decizie a Curtii Constitutionale a Romaniei referitoare la Legea de functionare si organizare a Agentiei Nationale de Integritate pentru ceea ce inseamna ridicarea Mecanismului de Cooperare si Verificare, convenit cu oficialii Comisiei Europene”, a adaugat purtatorul de cuvant al Executivului, Ioana Muntean.

Ministrul Justitiei face apel la necesitatea unei bune functionari a ANI, pentru indeplinirea conditionalitatilor impuse prin Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV). Astfel, potrivit celui mai recent Raport al Comisiei, dat publicitatii in martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidata si progresele inregistrate in 2009 au fost extinse, iar declararea neconstitutionalitatii unor prevederi ale Legii ar putea pune in pericol rezultatele bune obtinute pana in prezent de catre ANI si are avea un potential impact negativ asupra mecanismului.

“Tin sa-i asigur pe partenerii europeni ca Ministerul Justitiei este perfect constient de angajamentele asumate si va depune in continuare toate eforturile pentru indeplinirea acestora”, mai spune ministrul Justitiei, Catalin Predoiu.

De asemenea, potrivit purtatorului de cuvant al Guvernului, seful Executivului va intreprinde tot ceea ce este necesar, la nivel guvernamental si parlamentar, pentru a nu afecta obiectivul autoritatilor romane privind incheierea Mecanismului de Cooperare si Verificare.

„Primul-ministru va colabora cu toti factorii de decizie interesati pentru a nu fi afectat drumul pe care Romania s-a inscris in ceea ce priveste transparenta si controlul averilor demnitarilor. In acest sens, vor fi identificate solutii pentru punerea in acord, cat mai rapid, a deciziei Curtii Constitutionale cu Legea Fundamentala, avand in vedere ca functionarea ANI este una dintre conditionalitatile cuprinse in Mecanismul de Cooperare si Verificare”, mai spune Ioana Muntean.

Controlul averilor si adoptarea unui mecanism eficient de verificare a declaratiilor de avere a constituit o recomandare constanta a Uniunii Europene, de-a lungul procesului de aderare a Romaniei la UE. Acest fapt a fost consemnat si in documentul de pozitie comuna al Uniunii pe domeniul justitie si afaceri interne - European Union Common Position (EUCP)1.

Grupul Statelor Anticoruptie al Consiliului Europei (GRECO) a adoptat o pozitie similara. Una dintre recomandarile GRECO, ca urmare a evaluarii din 2005, se referea la necesitatea imbunatatirii mecanismului de verificare a averilor si conflictelor de interese.

Obiectivul de combatere a coruptiei prin mijloace administrative a fost prevazut de Strategia Nationala Anticoruptie 2005-2007 si de Planul de actiune pentru implementarea acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 231/2005.

Conform planului de actiune pentru implementarea Strategiei, una dintre masurile aflate in sarcina MJLC era revizuirea cadrului legislativ in sensul desemnarii unei institutii abilitate sa verifice si sa controleze declaratiile de avere, de interese, si starile de incompatibilitate.

Pe de alta parte, prin Decizia 2006/928/CE, Comisia Europeana a instituit, in decembrie 2006, Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV). Una dintre cele patru conditionalitati din cadrul MCV se referea la „infiintarea, conform celor prevazute, a unei agentii pentru integritate cu responsabilitati in domeniul verificarii patrimoniului, al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese potentiale, precum si cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care sa poata duce la aplicarea unor sanctiuni disuasive.”

Astfel, in iulie 2006, proiectul de lege a fost aprobat de Guvern si inaintat Parlamentului, iar la data de 9 mai, a fost adoptata Legea nr. 144/20072 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate. Acest act normativ a transpus angajamentul asumat de Romania in procesul de integrare europeana.

Prin adoptarea Legii nr. 144/2007, Romania a pus bazele unei institutii specializate in verificarea averilor, conflictelor de interese si respectarii regimului incompatibilitatilor. Obligativitatea declararii averilor exista inca din anul 1996 si ca declaratiile de avere au devenit documente publice inca din 2003, dar mecanismele de control erau greu de utilizat.

Odata cu infiintarea Agentiei Nationale de Integritate, ca o autoritate administrativa autonoma de control care se bucura de independenta operationala, aceste deficiente au fost inlaturate. Institutia monitorizeaza permanent declaratiile de avere/interese, conflictele de interese si regimul incompatibilitatilor, in vederea asigurarii exercitarii functiilor si demnitatilor publice in conditii de impartialitate, integritate, transparenta.

Potrivit celui mai recent Raport al Comisie, dat publicitatii in martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidata si progresele au fost extinse. “Rezultatele incurajatoare ale Agentiei Nationale de Integritate (ANI) au continuat in a doua jumatate a anului 2009”, se afirma in Raport.

Aspecte pozitive mentionate in raport:

1. Progrese in activitatea operationala a Agentiei Nationale de Integritate (ANI):
- Confirmarea de catre instante a deciziilor ANI privind averile nejustificate in 2 cazuri, dispunandu-se confiscarea;
- Numarul semnificativ de sesizari ale parchetelor in vederea efectuarii urmaririi penale;
- Numarul semnificativ de sesizari ale autoritatilor competente in materie disciplinara;
- Prezenta in instanta a ANI, pentru apararea constatarilor de incompatibilitati si conflicte de interese.

2. Progrese in consolidarea capacitatii administrative a ANI:
- Agentia functioneaza cu personal suficient;
- Agentia va deveni pe deplin operationala in momentul implementarii sistemului IT, ce va permite verificarea declaratiilor de avere si de interese;

- Toate declaratiile de avere si de interese primite in 2009 sunt accesibile pe portalul existent pe site-ul Agentiei;
- Activitatea Agentiei este guvernata de principiul transparentei: comunicate de presa, publicarea stadiului dosarelor aflate in procedura contencioasa, precum si a stadiului actiunilor disciplinare;
- Cooperarea cu societatea civila (doua ONG-uri), in vederea dezvoltarii laturii preventive a activitatii Agentiei;
 
Mediafax
 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !