Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Info Utile arrow Rolul Inspectiei Muncii si a instantei judecatoresti in cazul muncii la negru
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Rolul Inspectiei Muncii si a instantei judecatoresti in cazul muncii la negru
Pentru respectarea actualelor prevederi ale Codului muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, la incheierea in conditii legale a unui contract individual de munca trebuie sa existe atat consimtamantul partilor, cat si forma scrisa a acestuia - lipsa consimtamantului duce la neincheierea contractului iar lipsa formei scrise atrage sanctionarea contraventionala a angajatorului, cu amenda de la 3.000 lei la 4.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi valoarea cumulata de 100.000 lei, conform art. 276 alin. 1 lit. e) din acelasi act normativ.
 
Daca o persoana a fost primita la munca fara incheierea unui contract de munca si, ca urmare a acestui fapt, evident, nu beneficiaza de drepturile specifice salariatilor, la care ar fi fost indreptatita (vechime in munca, stagii de cotizare etc.), se poate face dovada existentei raportului de munca prin mijloace de proba cum ar fi – inscrisuri (evidente contabile sau orice alte evidente in care sunt trecute drepturile banesti primite), inceputuri de probe scrise, martori, prezumtii.

Un prim rol in acest sens il pot avea inspectorii de munca, pentru ca, potrivit art. 5 lit. a) din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta, prin inspectoratele teritoriale de munca, controleaza modul in care sunt respectate prevederile referitoare la relatiile de munca. Astfel ca, in temeiul art. 19 alin. (1) lit. h) din aceeasi lege inspectorii de munca au dreptul sa dispuna masuri – la sesizare sau din oficiu - atunci cand angajatorii nu isi indeplinesc obligatiile legale, in ceea ce priveste incheierea in forma scrisa a contractului individual de munca, in cazul nostru.

Una din aceste masuri poate fi tocmai obligarea incheierii contractului individual de munca, de la data prestarii activitatii, daca din verificari rezulta ca s-a prestat “munca la negru”. In acest sens art. 16 alin. (2) din Codul muncii stipuleaza ca “in situatia in care contractul individual de munca nu a fost incheiat in forma scrisa, se prezuma ca a fost incheiat pe o durata nedeterminata, iar partile pot face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba”. In acest fel, perioada lucrata anterior, prin intocmirea formelor legale devine vechime in munca, respectiv stagiu de cotizare. Subliniem ca, in conformitate cu art. 21 din Legea nr. 108/1999, refuzul unui angajator de a aduce la indeplinire o masura dispusa de inspectorii de munca constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3000 lei la 10000 lei.

Precizam ca in conformitate cu art. 18 lit. c) din aceeasi lege, inspectorii de munca au obligatia sa pastreze confidentialitatea oricarei reclamatii care semnaleaza nerespectarea prevederilor legale si sa nu dezvaluie conducatorului persoanei juridice si persoanei fizice sau reprezentantului acestora faptul ca inspectia a fost efectuata ca urmare a unei reclamatii.

Daca, totusi, nici prin aceste modalitati persoana nu dobandeste recunoasterea vechimii in munca, atunci poate apela la instanta judecatoreasca competenta.

Pe baza de probe – martori, inscrisuri, interogatorii, probarea prestatiilor efectuate, prezumtii - , instanta poate sa oblige angajatorul la plata drepturilor salariale si a contributiilor datorate catre fondurile de asigurari si la completarea corespunzatoare a carnetului de munca.
Este foarte important ca in cererea de chemare in judecata persoana interesata sa solicite instantei obligarea angajatorului la intocmirea documentelor de plata a salariilor si depunerea acestora la inspectoratul teritorial de munca, pentru ca numai in baza acestora pot fi efectuate inregistrari in carnetele de munca, in cazul societatilor cu capital integral privat.

Un rol important in proces il pot avea si constatarile inspectorilor de munca solicitate de instanta judecatoreasca.

Hotararea judecatoreasca data intr-o atare situatie este obligatorie pentru angajator. In acest sens art. 277 din Codul muncii dispune ca neexecutarea unei hotarari judecatoresti definitive privind plata salariilor in termen de 15 zile de la data cererii de executare adresate angajatorului de catre partea interesata constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 6 luni sau cu amenda. Actiunea penala se pune in miscare la plangerea persoanei vatamate. Impacarea partilor inlatura raspunderea penala.
 
Sursa: Avocatnet.ro
 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !