Ministerul de Finante extinde masurile de executare silita si asupra tertilor, care vor raspunde in solidar cu debitorul, in cazul in care au permis sau au determinat constituirea eronata a obligatiilor fiscale prin declararea acestora in cuantum inferior celui real datorat.
Masura este inclusa in proiectul de OUG privind unele masuri pentru combaterea evaziunii fiscale, lansat miercuri in dezbatere publica de MFP. In prezent, organele fiscale au la dispozitie doar doua situatii in care pot proceda la atragerea raspunderii solidare a persoanelor fizice care cu rea-credinta au determinat autolichidarea debitorului persoana juridica provocandu-i insolvabilitatea sau insolventa, si respectiv, a persoanei juridice aflate sub control comun cu debitorul care a preluat activele, personalul, furnizorii si clientii debitorului, continuand, sub o alta identitate, activitatea acestuia. Practica fiscala a aratat insa ca exista si alte situatii in care administratorii sau terte persoane au determinat cu rea credinta nedeclararea si/sau neplata obligatiilor bugetare, situatii care necesita sa fie reglementate in sensul extinderii domeniului atragerii raspunderii solidare. Astfel, potrivit noilor prevederi, raspund solidar cu debitorul, urmatoarele persoane: a)asociatii din asocierile fara personalitate juridica, inclusiv membrii intreprinderilor familiale, pentru obligatiile fiscale datorate de acestea, alaturi de reprezentantii legali care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea obligatiilor fiscale la scadenta; b) tertii popriti, in situatiile prevazute la art. 149 alin. (9), (10), (12) si (15), in limita sumelor sustrase indisponibilizarii. Pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil, in conditiile prezentului cod, raspund solidar cu acesta urmatoarele persoane: a) persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declararii insolvabilitatii, cu rea credinta, au dobandit in orice mod active de la debitorii care si-au provocat astfel insolvabilitatea; b) administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea, cu rea-credinta, sub orice forma, a activelor debitorului; c) administratorii care, in perioada exercitarii mandatului, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, , pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate. d) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale ; e) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat, restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului. Persoana juridica raspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil in conditiile prezentului cod sau declarat insolvent daca, direct ori indirect, controleaza, este controlata sau se afla sub control comun cu debitorul si daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii: a) dobandeste, cu orice titlu, dreptul de proprietate asupra unor active corporale de la debitor, iar valoarea contabila a acestor active reprezinta cel putin jumatate din valoarea contabila a tuturor activelor corporale ale dobanditorului; b) are sau a avut raporturi comerciale contractuale cu clientii si/sau cu furnizorii, altii decat cei de utilitati, care au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul in proportie de cel putin jumatate din totalul valoric al tranzactiilor; c) are sau a avut raporturi de munca sau civile de prestari de servicii cu cel putin jumatate dintre angajatii sau prestatorii de servicii ai debitorului. Fiscul primeste acces la conturile bancare
Proiectul stabileste faptul ca institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organelor fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sa comunice toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura, precum si daca debitorul are sau nu inchiriate casete de valori. Solicitarea se face pentru fiecare titular in parte. Informatiile astfel obtinute vor fi utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. De asemenea, bunurile perisabile si/sau degradabile sechestrate asiguratoriu pot fi valorificate: a) de catre debitor cu acordul organului de executare, sumele obtinute consemnandu-se la dispozitia organului de executare; b) prin vanzare directa in conditiile art.161. Astfel, in situatia in care organul fiscal competent emite o decizie de masuri asiguratorii asupra unor bunuri perisabile si/sau degradabile apartinand unui debitor al carui domiciliu fiscal nu poate fi identificat sau acesta este de rea credinta, urmarind de fapt sustragerea de plata obligatiilor fiscale, ingreunand in mod considerabil colectarea, organul de executare va avea posibilitatea de a realiza in regim de urgenta valorificarea bunurilor sechestrate asiguratoriu prin vanzare directa la pretul pietei. Poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se infiinteaza de catre organul de executare, printr-o adresa care va fi comunicata tertului poprit, dispozitiile art. 44 cu privire la comunicarea actului administrativ fiscal aplicandu-se in mod corespunzator. Totodata, va fi instiintat si debitorul despre infiintarea popririi. Sursa: Avocatnet.ro
|