Venitul minim garantat s-ar putea diminua cu 50% pentru o perioada de 3 luni, in cazul persoanelor apte de munca care nu fac dovada ca ar figura in evidenta agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca sau care refuza un loc de munca, potrivit unui proiect de lege publicat de Ministerul Muncii. De asemenea, venitul minim garantat ar putea suferi aceeasi modificare daca nu mai sunt prestate orele de munca in interesul comunitatii, solicitate de primarii.
Prin proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare se continua acordarea venitului minim garantat ca forma de protectie a celor mai vulnerabile categorii ale populatiei. Insa, incepand cu 2011, Agentia Nationala Pentru Prestatii Sociale prin agentiile teritoriale pentru prestatii sociale, va prelua plata acestui ajutor social. Potrivit notei de fundamentare, separarea functiei de plata de cea de stabilire a eligibilitatii este un principiu important in practica prestatiilor sociale moderne. Un astfel de sistem ar putea permite o mai buna monitorizare, evaluare a programului si o mai buna evaluare a intregului sistem de prestatii sociale. Proiectul prevede ca, in cazul persoanei singure si a familiilor care nu au alta sursa de venit cu exceptia alocatiei de stat pentru copii si a alocatiilor familiale care nu mai fac dovada faptului ca sunt in evidenta agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, pentru incadrare in munca, si au refuzat un loc de munca ori participarea la serviciile pentru stimularea ocuparii fortei de munca si de formare profesionala oferite de aceste agentii, vor primi un ajutor social mai mic cu 50%, pe o perioada de maxim 3 luni, incepand cu luna urmatoare celei in care s-a constatat neindeplinirea obligatiilor. In situatia in care, dupa trei luni, persoana inca nu figureaza la ANOFM sau a refuzat un loc de munca, dreptul la ajutorul social se suspenda. Totusi, se prevede ca, in cazul in care persoana respectiva va gasi un loc de munca, plata ajutorului se va face si in primele 6 luni de la angajare. De asemenea, proiectul prevede obligatia primarilor de a intocmi un plan de actiuni sau de lucrari de interes local pentru repartizarea orelor de munca de interes local. Potrivit Legii nr. 416/2009, pentru sumele acordate ca ajutor social, conform prevederilor prezentei legi, una dintre persoanele majore apte de munca din familia beneficiara are obligatia de a presta lunar, la solicitarea primarului, actiuni sau lucrari de interes local, fara a se putea depasi regimul normal de lucru si cu respectarea normelor de securitate si igiena a muncii. Astfel, neindeplinirea acestei obligatii atrage modificarea cuantumului ajutorului social prin diminuarea acestuia cu 50% pentru luna in care obligatia nu a fost indeplinita. Ajutorul social ar putea fi suspendat daca situatia continua. Potrivit proiectului, “obligatia efectuarii actiunilor sau lucrarilor de interes local se reporteaza in oricare din lunile din trimestru. In situatia in care obligatia nu a fost indeplinita in aceasta perioada, dreptul la ajutorul social se suspenda”. Primarul va tine, totodata, evidenta efectuarii acestor ore si va asigura instructajul privind normele de tehnica a securitatii muncii pentru toate persoanele care presteaza actiuni sau lucrari de interes local. Proiectul prevede ca persoana singura beneficiara de ajutor social, precum si persoanele care fac parte din familiile beneficiare de ajutor social beneficiaza de asigurare sociala de sanatate, fara plata contributiei, in conditiile legii. In acest sens, contributia de asigurari sociale pentru persoanele singure sau persoanele care fac parte din familiile beneficiare de ajutor social se plateste de catre agentiile teritoriale si se stabileste prin aplicarea cotei prevazute de lege asupra cuantumului ajutorului social. In acelasi timp, proiectul de lege prevede ca, in cazul in care beneficiarii nu mai indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege, acordarea dreptului la ajutor social sa inceteze. Acelasi lucru se va intampla si in cazul in care, pe parcursul acordarii dreptului la ajutor social, beneficiarii refuza sa furnizeze informatii cu privire la membrii familiei sau veniturile realizate. Totodata, prin proiectul de lege se propune ca pentru plata ajutoarelor sociale, bugetul de stat sa fie suplimentat cu sumele ramase neutilizate cu titlu de ajutoare suplimentare pentru incalzirea locuintei cu gaze naturale prevazute de Ordonanta de urgenta nr.14/2008 pentru acordarea unui ajutor suplimentar familiilor si persoanelor singure cu venituri reduse care utilizeaza gaze naturale pentru incalzirea locuintei. Conform raportarilor transmise de primarii, in anul 2009 au fost aprobate prin dispozitii ale primarilor un numar mediu de 280.000 ajutoare sociale. Dintre acestea au fost platite, in medie 219.000 ajutoare reprezentand 79% din total. Sumele aprobate au fost in valoare totala de 546,1 milioane lei, insa platile efectuate au fost de numai 414,6 milioane lei, reprezentand 76% din total. Chiar daca incepand cu luna iulie 2009, sumele pentru plata ajutorului social au fost furnizate integral din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, raportul dintre platile efectuate si drepturile aprobate a fost pe perioada iulie – decembrie 2009 de 71%. Sursa: Avocatnet.ro
|