Faptul ca Romania este printre tarile membre UE cu cel mai scazut nivel de absorbtie a fondurilor europene nu mai reprezinta pentru nimeni o noutate, cu toate ca acestea pot reprezenta o oportunitate de dezvoltare a unei afaceri. Si daca totusi te numeri printre cei care au trecut proba de foc a hatisului birocratic din faza de selectie a proiectelor, va prezentam principalele probleme de care sa te feresti in faza de implementare a proiectului.
Un raport realizat in colaborare cu Ministerul Finantelor Publice, publicat la inceputul anului 2010, arata ca principalele obstacole intampinate in procesul de demarare a implementarii programelor operationale si, ulterior, in implementarea efectiva a proiectelor cu finantare europeana, tin atat de dificultatile in ceea ce priveste pregatirea portofoliului si lansarea cererilor de proiecte, intarzierile in evaluarea si selectia proiectelor, barierele legislative, in special cele bugetare, problemele de natura institutionala, cat si de dificultatile in demararea implementarii proiectelor la nivelul beneficiarilor, in special a proiectelor majore. Totodata, in raport, MFP recunoaste capacitatea limitata a autoritatilor publice (atat centrale, cat si locale) de a identifica, prioritiza si pregati proiectele de investitii. Acest lucru a reprezentat un impediment semnificativ in pregatirea unui portofoliu care sa asigure o accesare rapida a fondurilor imediat dupa aprobarea si lansarea programelor, reflectandu-se inclusiv in calitatea slaba a proiectelor. In aceeasi ordine de idei, consultantii in accesarea fondurilor europene considera ca, o data trecuti de hatisul birocratic din faza de selectie a proiectelor, beneficiarii intampina dificultati si in faza de implementare a acestora. Marian Dobrila, director executiv la TDP Partners, companie cofondatoare a Asociatiei Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE), considera ca „proiectul tehnic realizat dupa aprobare nu bate cu studiul de fezabilitate depus inainte de aprobare. Sunt necesare modificari de solutie tehnica atat de complexe, incat, uneori, beneficiarul renunta la proiect.” - Deficitul mare de cash-flow, care uneori sufoca firma sau deterioreaza relatia cu banca finantatoare, este o alta problema. „De cele mai multe ori, din momentul cand se efectueaza cheltuielile, pana in momentul primirii banilor, apar intarzieri de cateva luni. Sfatul este sa luati in calcul o marja de deficit de 1 an pentru ele, in practica fiind intre 3-12 luni”, a mai explicat Marian Dobrila. - Furnizorii straini nu vor sa respecte procedura de achizitii care cere din partea lor sa furnizeze documente si sa astepte foarte mult. „Uneori beneficiarii sunt nevoiti sa se reorienteze catre furnizorii cu preturi mai mari, care au divizie specializata pe fonduri europene sau sa plateasca propriul consultant sa acorde si furnizorului strain consultanta. Sfatul este ca beneficiarul sa familiarizeze furnizorul, inca de la inceput, cu procedura de achizitii”, a completat acesta. - Proiectul tehnic intocmit de proiectant dupa standardele cerute de autoritatile locale nu respecta standardele extrem de riguroase intocmite de Autoritatea de Management. In aceste conditii, proiectul tehnic se poate respinge, iar proiectantul sa nu fie dispus sa faca efortul de a reface proiectul conform unor standarde extrem de riguroase. Sfatul pe care Marian Dobrila il da este ca in contractul de proiectare sa se prevada o suma separata la aprobarea proiectului tehnic de catre autoritatea care gestioneaza programul. - Lipsa finantarii bancare, acuta in in acest moment. „Cei mai multi clienti mizeaza pe finantari bancare, iar unii chiar primesc un accept nescris din partea bancii inaintea depunerii proiectului. Dupa aprobare, bancile reanalizeaza dosarul si din diferite cauze pot respinge aprobarea (inrautatirea situatiei financiare, schimbarea normelor de risc al bancii, uneori si neseriozitate)”, explica Dobrila. Principalele reguli la elaborarea unui proiect 1. Acorda timp evaluarii nevoii la care raspunde proiectul. Orice schimbare ulterioara costa timp si bani. Marian Dobrila considera ca exista obiceiul beneficiarului ca pentru a face un proiect repede si ieftin, sa descrie aproximativ ce isi va cumpara prin proiect, fara a face o evaluare exacta a nevoii. Schimbarile care vin dupa aprobare pot intarzia luni intregi implementarea si pot costa, prin consultanta si proiectare, bani in plus. 2.La momentul realizarii prognozelor afacerii, trebuie sa luati in calcul acei indicatori de monitorizare care trebuie respectati. „Exista numeroase cazuri cand beneficiarul isi asuma prin contract ca va respecta anumiti indicatori de profitabilitate sau de dezvoltare a afacerii (asa numitii indicatori de rezultat sau de monitorizare) si ii “umfla” numai ca sa iasa bine. Dupa 3 ani dupa ce si-a implementat proiectul se schimba niste conditii, nu ii mai poate respecta si i se cer banii inapoi", a mai explicat Dobrila. 3. Evaluati eligibilitatea proiectului inca inainte de a plati sume pentru realizarea acestuia. 4. Identificati clar inainte de a scrie proiectul nevoia de finantare a proiectului: contributia proprie, TVA, eventuale cheltuieli neeligibile si sursa de finantare a acestor cheltuieli. 5. Faceti o corespondenta scrisa cu Autoritatea de Management pentru orice neclaritate din ghid sau din normele de aplicare. 6. Nu faceti nici o plata din cheltuielile eligibile fara a va asigura ca respectati procedura de achizitii. In caz contrar, cheltuiala eligibila devine neeligibila. 7. Nu treceti in proiect investitii urgente pentru firma. Perioada medie de la scrierea pana la implementarea unui proiect pe fonduri europene este 6 luni. Si daca ai totusi nevoie de consultanta, iata cateva criterii care sa te ajute in alegerea celor mai bune servicii in domeniu: -Trebuie sa stii ca, intodeauna, valoarea sumei deja incasate de clientii firmei respective exprima capacitatea acesteia de a duce proiectele pana la capat. -Un indicator al ratei de succes pe un anumit program este numarul de proiecte aprobate, raportat la proiectele depuse. -Trebuie sa tii cont de faptul ca asistenta oferita beneficiarului in faza de concepere a proiectului, inaitea semnarii contractului de consultanta, este un indicator al calitatii serviciului de structurare a proiectului. Sursa: Avocatnet.ro
|