Dupa publicarea unui proiect de ordonanta de urgenta care dorea sa aplice doar "unele" masuri de combatere a evaziunii fiscale, Guvernul reuseste sa aprobe si sa si publice, intr-un final, un act normativ care este doar o copie palida a ceea ce se dorea initial.
Articol scris de Sorin Istrate, Managing Partner Contexpert Consulting Motivarea proiectului initial era lupta impotriva evaziunii fiscale in formele ei violente care s-au concretizat in ultimul timp in fraude majore la nivelul TVA-ului pentru achizitiile intracomunitare, in special pentru anumite produse.
Principala masura de combatere a acestor fraude era impunerea platii TVA-ului la intrarea pe teritoriul Romaniei pentru anumite produse cu risc ridicat de frauda, cumulata cu taxarea inversa (neplata de TVA) asupra acestor produse pe teritoriul Romaniei.
Aceasta propunere suferea insa din doua motive: 1. nu era conforma cu legislatia europeana
2. crea probleme organizatorice si de logistica enorme la granitele Romaniei, necesitand reinfiintarea unor puncte vamale.
Aceste motive, cumulate poate cu alte interese obscure ale unor persoane, au facut ca lupta impotriva evaziunii sa devina de fapt un instrument in favoarea acesteia, instrument ce va conduce la pierderea pentru bugetul statului a unor sume imense din TVA-ul aplicat asupra comertului cu cereale si alimente.
Modalitatea principala de fraudare a bugetului statului cu intreaga valoare a TVA-ului va fi urmatoarea: in lantul de comercializare a produselor de la producator/importator si pana la retailer vor putea apare companii fantoma care vor achizitiona si vor plati, dar nu vor mai vinde niciodata produsele.
In acest fel, toate firmele aflate in lant pana la firma fantoma vor respecta legea insa, firma fatoma va aduce un prejudiciu statului de cel putin 19% care reprezinta valoarea TVA-ului ce ar fi trebuit colectat.
Daca pana in acest moment in majoritatea cazurilor se colecta TVA cel putin pentru pretul de productie sau pretul de achizitie de la extern, incepand cu intrarea in vigoare a acestei ordonante, acest lucru nu se va mai intampla.
Rezultatul va consta in faptul ca retailerii mici si medii vor fi foarte atrasi de comercializarea produselor si nedeclararea vanzarilor, realizand achizitionarea acestor produse fara documente, de la firmele fantoma.
Principalele companii afectate de aceasta masura vor fi marile lanturi de hipermarketuri sau supermarketuri care vor trebui sa colecteze TVA, avand in acest fel preturi mai mari decat restul comerciantilor.
Daca initial plata TVA-ului la achizitia intracomunitara ar fi asigurat acelasi nivel de pret la vanzare, indiferent daca vanzarea s-ar fi realizat prin marii retailleri sau prin micile magazine, acest act normativ duce insa la crearea unui dezavantaj competitiv pentru prima categorie.
Astfel, companiile care erau considerate ca pioni importanti in lupta impotriva coruptiei,fiind companii care nu fac evaziune fiscala, vor fi dezavantajate.
*OUG nr. 54/2010 privind unele masuri de combatere a evaziunii fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 421 din 23 iunie 2010 . Textul integral al ordonantei poate fi consultat aici.