Pentru a putea sa-si desfasoare activitatea, societatea comerciala trebuie sa indeplineasca anumite formalitati, printre care se numara inregistrarea in registrul comertului, inregistrarea fiscala si autorizarea functionarii.
Pentru inceput, trebuie precizat ca verificarea disponibilitatii unei firme si rezervarea acesteia reprezinta una dintre etapele necesare pentru inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii societatilor comerciale. Potrivit Legii nr. 26/1990 privind registrul comertului, firma este numele sau, dupa caz, denumirea sub care un comerciant isi exercita comertul si sub care semneaza. Rezervarea firmei este valabila pentru o perioada de cel mult 3 luni de la data inregistrarii cererii, iar dreptul de folosinta exclusiva asupra firmei se dobandeste prin inscrierea acesteia in registrul comertului.
De asemenea, trebuie mentionat ca, in cazul societatilor cu raspundere limitata constituite cu asociat unic, daca exista aporturi in natura, trebuie solicitata, in prealabil, numirea de catre judecatorul delegat a unui expert contabil pentru evaluarea acestora. Cererea se depune la oficiul registrului comertului cu plata taxelor legale (taxa judiciara de timbru, timbre judiciare, taxa de registru).
In privinta asociatului unic, legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale stabileste ca o persoana fizica sau o persoana juridica nu poate fi asociat unic decat intr-o singura societate cu raspundere limitata. Totodata, o societate cu raspundere limitata nu poate avea ca asociat unic o alta societate cu raspundere limitata, alcatuita dintr-o singura persoana. Incalcarea acestor prevederi atrage dizolvarea pe cale judecatoreasca a societatii, din initiativa statului, prin Ministerul de Finante, si a oricarei persoane interesate.
Tot Legea nr. 31/1990 prevede, la alin. 2 al art. 17, ca la acelasi sediu pot functiona mai multe societati, daca este indeplinita una din urmatoarele conditii: - imobilul prin structura lui, permite functionarea mai multor societati in incaperi diferite; - cel putin o persoana este, in conditiile legii, asociat in fiecare dintre societati; - cel putin unul dintre asociati este proprietar al imobilului ce urmeaza a fi sediul societatii.
Documentele necesare
Pentru indeplinirea formalitatilor la Oficiul Registrului Comertului, trebuie depuse urmatoarele documente: 1. Cererea de inregistrare (original);
2. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original);
3. Daca este cazul, acordul pentru utilizarea denumirii, prevazut de art. 39 din Legea nr. 26/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (copie);
4. Actul constitutiv (original);
5. Dovezile privind sediul social/secundar (copie);
6. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original);
7. Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor subscrise de asociati la capitalul social (copii);
8. Actele privind proprietatea pentru aporturile in natura subscrise si varsate la constituire; in cazul in care printre acestea se afla si imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate;
9. Declaratiile date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice numita administrator sau cenzor, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (original);
10. Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii (original);
11. Certificatele de cazier fiscal pentru asociatii sau reprezentantii legali ai societatii comerciale, care au domiciliul/ resedinta/sediul in Romania sau pentru persoanele fizice sau juridice straine, care au aceasta calitate si sunt inregistrate fiscal in Romania sau, dupa caz, declaratia autentica pe propria raspundere a persoanei fizice cetatean strain in nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in Romania din care sa rezulte ca nu are datorii fiscale (original sau copie certificata si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public);
12. Declaratia-tip pe propria raspundere semnata de asociati sau de administratori din care sa rezulte, dupa caz, ca: - persoana juridica nu desfasoara, la sediul social sau la sediile secundare, activitatile declarate, o perioada de maximum 3 ani (model 1 - original); - persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii pentru activitatile precizate in declaratia-tip (model 2 - original).
13. Daca este cazul: - actele de inregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (original sau copie certificata si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public); - hotararea organului statutar al fondatorilor persoane juridice privind participarea la constituirea societatii (original sau copie certificata si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public); - mandatul pentru persoana abilitata sa semneze actul constitutiv in numele si pe seama fondatorului persoana juridica (original sau copie certificata si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat a carui semnatura sa fie legalizata de un notar public); - avizele prealabile prevazute de legile speciale (copie); - imputernicire speciala sau avocatiala pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original).
14. Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: - taxa judiciara de timbru, in original; - timbre judiciare; - taxele de registru; - tariful de publicare in Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
Precizari privind documentatia necesara
In cazul unei societati comerciale cu raspundere limitata, forma autentica a actului constitutiv este obligatorie doar daca printre bunurile subscrise ca aport in natura la capitalul social se afla un teren. In celelalte cazuri, este suficienta darea de data certa, acordata in conditiile legii, de catre notarul public sau de catre serviciul de asistenta din cadrul ORC, atestarea de catre avocat in conditiile Legii nr. 51/1995 sau incheierea actului sub semnatura privata.
Dovezile privind sediul social / secundar se pot face, dupa caz, cu: - contract de vanzare-cumparare, intabulat; - contract de schimb, intabulat; - contract de inchiriere; - contract de subinchiriere; - contract de concesiune, intabulat; - contract de leasing imobiliar; - contract de comodat, in original, in forma autentica sau sub semnatura privata, insotit de actul doveditor al proprietarului, intabulat; - contract de donatie, in forma autentica, intabulat; - contract de uz; - contract de uzufruct; - extras de carte funciara, in termen de valabilitate la depunere - pentru oricare din actele prevazute ca dovada de sediu (inclusiv in cazul aportului la capitalul social la constituirea societatii, pe numele asociatului care aporteaza); - certificat de rol fiscal/rol agricol, in termen de valabilitate; - certificat de mostenitor; - act notarial de iesire din indiviziune sau de delimitare a proprietatii, intabulat*; - hotarare judecatoreasca definitiva privind proprietatea (intabulata*) sau folosinta/uzufructul; - hotarare judecatoreasca definitiva de iesire din indiviziune, intabulata* - proces verbal de receptie a constructiei, intabulat*; - act de adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite; - contract de asistenta juridica privind stabilirea sediului social la sediul profesional al avocatului conform art. 3 alin. (1) lit. h) si i) din Legea nr. 51/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dovezile privind efectuarea varsamintelor aporturilor la capitalul social se pot face, dupa caz: - pentru aporturile in numerar prin foaie de varsamant, ordin de plata sau chitanta CEC; - pentru aporturile in natura subscrise la capitalul social: titlul de proprietate (facturi, titluri de proprietate asupra bunurilor imobile, inclusiv certificatul de sarcini al acestor bunuri); daca este cazul, si raportul de evaluare a bunurilor intocmit de persoanele autorizate in conditiile legii. Raportul de evaluare este obligatoriu in cazul SRL cu asociat unic.
Declaratiile date pe propria raspundere de catre persoanele care, potrivit legii, au aceasta obligatie, pot fi facute in forma autentica de notarul public, in forma atestata de avocat in conditiile Legii nr. 51/1995, modificata, sau cu darea de data certa prin serviciile de asistenta din cadrul ORC.
Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii se depun la oficiul registrului comertului odata cu cererea de inregistrare, daca au fost numiti prin actul constitutiv si pot fi date in forma autentica la notarul public, in fata judecatorului delegat, a directorului ORC sau a inlocuitorului acestuia care va certifica semnatura.
|