Fie ca esti persoana fizica sau judica, Avocatnet.ro iti spune de ce acte ai nevoie pentru a ti se elibera cazierul judiciar necesar in vederea inscrierii in Registrul Operatorilor Intracomunitari.
Incepand de luni, 2 august, a intrat in vigoare prevederile OUG nr. 54/2010 privind Registrul Operatorilor Intracomunitari. Astfel, firmele vor putea face achizitii din spatiul european doar daca sunt inregistrate, in caz contrar riscand a fi amendate cu sume cuprinse intre 1.000 si 5.000 lei. Cum se face inregistrarea? in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, persoanele impozabile trebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de inregistrare insotita de cazierul judiciar al tuturor asociatilor si administratorilor. In cazul in care in cazierul judiciar sunt inscrise infractiuni sau punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administrator, atunci trebuie prezentatesi documente suplimentare din care sa rezulte ca aceste fapte nu sunt legate de operatiunile intracomunitare. Contribuabilii au obligatia ca, in termen de 30 zile de la data modificarii listei asociatilor si/sau administratorilor, sa anunte organul fiscal, prin depunerea unei noi anexe la cererea de inregistrare, insotita de cazierul judiciar al noilor asociati si/sau administratori. Cazierul judiciar pentru persoana fizica Pentru a obtine un certificat de cazier judiciar din Romania, persoanele fizice interesate pot depune personal cererea-tip, cu datele complete de stare civila si motivata, la ghiseele subunitatilor de politie de la locul de nastere, domiciliu/ resedinta insotita de: • actul de identitate (cartea de identitate, buletinul de identitate, pasaport, cartea de identitate provizorie si certificat de inregistrare a cetatenilor U.E., carte de rezidenta, carte de rezidenta permanenta, permis de sedere temporara sau permanenta, aflate in termen de valabilitate); • timbru fiscal in valoare de 2 lei; • chitanta prin care se face dovada achitarii taxei de prestare serviciu, in cuantum de 10 lei. Persoanele domiciliate in strainatate pot solicita eliberarea certificatului de cazier judiciar prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei. Certificatul de cazier judiciar pentru persoane fizice se poate solicita si prin imputernicitii acestora, conform procedurilor legale in vigoare, dupa cum urmeaza: • in tara, numai pe baza unei procuri autentificate de catre un notar public; • in strainatate, pe baza unei procuri autentificate prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei ori de catre un notar, cu respectarea cerintelor legalizarii actelor oficiale straine. Pentru statele care au aderat la Conventia de la Haga din 5 noiembrie 1961 este suficient sa fie aplicata apostila. Continutul procurii trebuie formulat in termeni clari, din care sa rezulte persoana care a fost mandatata, scopul si durata mandatului. In situatia in care cererea se depune prin imputernicit, aceasta va fi insotita de copia actului de identitate a solicitantului, copia actului de identitate a imputernicitului si de procura autentificata in conditiile legii , care se va depune la locul de domiciliu sau de resedinta al imputernicitului (care poate fi cetatean roman sau cetatean strain cu resedinta in Romania): • in original – daca procura are ca obiect obtinerea certificatului de cazier judiciar; • in copie - daca procura are un obiect generic, ce presupune si obtinerea certificatului de cazier judiciar. Procurile intocmite in Republica Moldova sau de ambasadele Republicii Moldova, in limba romana, sunt acceptate ca valabile fara vreo alta supralegalizare. Cand certificatul de cazier judiciar este necesar pentru depunere la dosarul de gratiere individuala, acesta poate fi solicitat de persoana condamnata, copiii, aparatorul ori reprezentantul legal al acestuia, sotul persoanei condamnate, ascendentii, fratii ori surorile celui condamnat sau ai sotului acestuia. Certificatul de cazier judiciar se elibereaza persoanelor fizice in cel mult 3 zile de la data solicitarii, in cazurile in care cererea-tip este depusa la unitatea de politie de la locul de nastere, de domiciliu ori de resedinta; sau in cel mult 30 de zile de la data solicitarii, in cazurile in care cererea-tip este depusa prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei, este valabil 6 luni de la data primirii si numai in scopul pentru care a fost eliberat. Certificatele de cazier judiciar se pot elibera „pe loc”, persoanelor fizice care indeplinesc urmatoarele conditii: • sunt nascute in Romania si au atribuit CNP; • depun cererea-tip la unitatile de politie de la locul de nastere ori de domiciliu/resedinta; • nu sunt inscrise in cazierul judiciar (nu sunt cunoscute cu antecedente penale). Subunitatile de politie care elibereaza certificate de cazier judiciar, precum si programul ghiseelor de lucru cu publicul, constituite in acest scop, se gasesc afisate pe paginile de internet ale Inspectoratelor de Politie Judetene, respectiv, Politia Capitalei. Cazierul judiciar pentru persoana juridica Serviciile de cazier judiciar de la nivelul Inspectoratelor de Politie ale Judetelor, respectiv Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti, elibereaza certificate de cazier judiciar persoanelor juridice. Cererea-tip, cu datele complete de identificare si motivata, se depune de catre persoana juridica prin reprezentant legal, care trebuie sa isi dovedeasca calitatea, la unitatea de politie pe raza careia isi are sediul social sucursala, filiala sau punctul de lucru al persoanei juridice. La depunerea cererii, reprezentantul legal al persoanei juridice, va anexa urmatoarele documente: - dovada ca deponentul este reprezentantul legal al persoanei juridice solicitante (Anexa 38 din HG 345/2010); - copie de pe actul de identitate al reprezentantului legal; - copie certificat constatator; - chitanta de achitare a taxei in cuantum de 10 lei; - timbru fiscal in valoare de 2 lei. Certificatul de cazier judiciar se elibereaza persoanelor juridice in cel mult 3 zile de la data solicitarii. Ce trebuie sa stii despre cazierul judiciar? Scopul colectarii datelor din cazierul judiciar este: prevenirea si combaterea faptelor prevazute si pedepsite de legea penala, mijloc de cunoastere si identificare operativa a persoanelor care au comis infractiuni contra persoanei si a libertatii acesteia, a patrimoniului si, in general, a ordinii de drept. Informatiile inregistrate sunt destinate utilizarii de catre operator si pot fi comunicate urmatorilor destinatari: persoanei vizate/reprezentantilor legali ai acesteia, instantelor judecatoresti, parchetelor, politiei, institutiilor cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice. Persoana care figureaza in evidenta cazierului judiciar poate cere rectificarea datelor inscrise sau a notarilor provizorii daca acestea nu corespund situatiei reale sau daca inregistrarea lor nu s-a facut cu respectarea dispozitiilor legale. Cererea de rectificare trebuie motivata, insotita de actele doveditoare si se adreseaza unitatii de politie care a emis certificatul de cazier judiciar, care este obligata sa verifice sustinerile petitionarului, iar in cazul in care constata ca in cazierul judiciar s-a inscris o mentiune gresita, procedeaza la rectificarea datelor si comunica sau elibereaza un nou act in locul celui contestat. Certificatul de cazier judiciar eliberat in conditiile de mai sus, este scutit de taxa de timbru si de cheltuielile efectuate pentru eliberarea documentului. Unitatea de politie va comunica petitionarului modul de solutionare a cererii, in termen de cel mult 20 de zile de la depunerea acesteia. Persoana careia i s-a respins cererea de rectificare a cazierului judiciar poate introduce contestatie, inclusiv pentru situatia in care eroarea inregistrarii in cazierul judiciar nu se datoreaza unitatii de politie, in termen de 30 de zile de la comunicare, la judecatoria in a carei raza teritoriala de competenta domiciliaza. Contestatia este scutita de taxa de timbru, iar hotararea pronuntata este definitiva si irevocabila. Sursa: Avocatnet.ro
|