Acasa arrow Stiri arrow Indemnizatille de care beneficiaza avocatii care cotizeaza la sistemul propriu de pensii

Consiliul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania a stabilit ca avocatii asigurati la sistemul de pensii pentru avocati sa aiba dreptul la indemnizatia de maternitate, pentru incapacitate temporara de munca, pentru cresterea copilului si deces, in cazul in care au cotizat pe o perioada de la 6 luni la un an, in functie de dreptul social solicitat.

Astfel, prin Hotararea nr. 845/2010, asiguratii sistemului autonom de asigurari sociale pentru avocati, au dreptul, in afara de pensii, la:
a) indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, provocata de boli obisnuite sau de accidente de munca sau accidente in afara muncii;
b) indemnizatia pentru maternitate;
c) indemnizatie pentru cresterea copilului si a copilului bolnav:
- pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani;
- pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani, iar in cazul copilului cu handicap, pentru afectiunile intercurente, pana la implinirea varstei de 18 ani;
d) indemnizatia pentru parintele avocatului decedat, daca solicitantul este lipsit de orice alte mijloace de existenta;
e) ajutor de deces;
f) alte ajutoare banesti pentru avocatii care au suferit accidente sau au contractat boli grave care le-au produs vatamari grave organismului, pentru procurarea de proteze sau alte materiale sanitare, in conditiile in care legislatia de asigurari de sanatate nu le acorda;
g) alte ajutoare materiale pentru membrii C.A.A. aflati in situatii deosebite.

Astfel, pentru a beneficia de aceste drepturi, cu exceptia indemnizatiei pentru cresterea copilului, care au stagiu de cotizare de cel putin 6 luni, realizat in ultimele 12 luni anterioare producerii riscului.

In ce priveste indemnizatia pentru cresterea copilului, de aceasta pot beneficia doar asiguratii care au 12 luni de stagiu de cotizare in ultimul an anterior datei nasterii copilului. De asemenea, prin Decizia nr. 845BIS, din 11 septembrie 2010, Consiliul UNBR a decis ca indemnizatia pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani si, in cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, este de 40% din venitul de referinta pe profesie.

De asemenea, potrivit UNBR, indemnizatia pentru cresterea copilului se acorda doar asiguratilor care nu au dreptul la indemnizatie pentru cresterea copilului din sistemul public. Insa, in cazul in care asiguratul beneficiaza din sistemul public de o indemnizatie pentru cresterea copilului in cuantum mai mic decat cel care se acorda in sistemul de asigurari sociale a avocatilor, se acorda diferenta dintre cele doua cuantumuri.

Totodata, calculul indemnizatiei pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani va fi urmatorul:
a) baza de calcul a indemnizatiei pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani este determinata de media contributiilor lunare efectiv platite la fondul C.A.A. pe ultimele 12 luni;
b) cuantumul indemnizatiei pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani se determina prin aplicarea unui procent de 85% din venitul aferent contributiei determinate conform alin.(2) lit. a) din prezentul articol.
c) cuantumul indemnizatiei pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani nu poate fi mai mic de 40% si nici mai mare de 100% din venitul de referinta lunar pe profesia de avocat stabilit de catre Consiliul Uniunii Nationale a Barourilor din Romania conform art. 26 alin.(1) din Statutul Casei de Asigurari a Avocatilor, in vigoare la data solutionarii cererii.