Statutul functionarilor prevede norme clare privind ajustarea anuala a remuneratiilor si a pensiilor functionarilor publici din institutiile UE, corelandu-le cu evolutia salariilor din opt state membre care reprezinta 76% din PIB-ul UE, informeaza un comunicat de presa al Comisiei Europene. Astfel, salariile functionarilor publici din institutiile UE evolueaza in functie de cele ale functionarilor publici din cele opt state membre: Germania, Franta, Marea Britanie, Italia, Spania, Olanda, Belgia, Luxemburg.
Aceste norme nu lasa la latitudinea Comisiei sau a Consiliului aplicarea altor criterii. Metoda de ajustare a remuneratiilor si a pensiilor a reprezentat o parte integranta din intregul pachet de reforma din 2004, care a inclus crearea categoriei agentilor contractuali, cu salarii mai mici, majorarea varstei de pensionare, drepturi de pensie scazute, cotizatii mai mari la sistemul de pensie, o taxa speciala care creste in fiecare an pana in 2012 (pana la maximum 5,5%) si salarii mai mici la recrutare. Metoda de ajustare prevazuta de Statutul functionarilor asigura evolutia in paralel a puterii de cumparare a functionarilor publici la nivel national si european si reflecta evolutia costului vietii in Bruxelles (valoarea ajustarii este obtinuta prin inmultirea indicelui reprezentand variatia costului vietii in Bruxelles cu indicatorul specific de masurare a evolutiei puterii de cumparare a functionarilor publici din statele membre). EUROSTAT calculeaza ajustarea pe baza datelor statistice furnizate de catre cele opt state membre, iar Consiliul trebuie sa ia o decizie inainte de sfarsitul fiecarui an. De asemenea, exista intotdeauna un decalaj de un an, intrucat ajustarea anuala a salariilor functionarilor din institutiile UE se bazeaza pe cifrele furnizate de catre statele membre care reflecta evolutia din cursul anului de referinta precedent si care determina ajustarea salariilor functionarilor publici din institutiile UE pentru anul urmator. De-a lungul timpului, metoda s-a dovedit a fi un mecanism echitabil atat din perspectiva personalului, cat si pentru contribuabilul european, coreland ajustarea salariilor in institutiile UE cu puterea de cumparare a functionarilor din statele membre. In acelasi timp, datorita acestei metode, nu a mai fost nevoie de organizarea in fiecare an de negocieri salariale dificile cu Consiliul. Care este situatia in 2011? O scadere cu 0,4% - aceasta este cifra provizorie pentru ajustarea remuneratiei functionarilor publici ai UE in acest an. Aceasta ar insemna o scadere cu 2,8% a puterii de cumparare a functionarilor publici din institutiile UE in acest an (scaderea salariala de 0,4% la care se adauga cresterea de 2,4% a costului vietii), dar si o scadere de aproape 6% a puterii de cumparare a functionarilor publici din institutiile UE in perioada 2004-2010 rezultata din aplicarea metodei de ajustare anuale a remuneratiilor care a fost prevazuta in Statutul functionarilor odata cu reforma din 2004. Functionarii publici din institutiile UE se afla in aceeasi situatie cu functionarii din statele membre atunci cand salariile lor scad. Acest lucru ilustreaza eficacitatea metodei, care asigura un paralelism intre evolutia puterii de cumparare a functionarilor publici din statele membre si cea a functionarilor publici europeni. Criticile de anul trecut care au vizat aceasta metoda s-au datorat decalajului de timp in calcularea salariilor functionarilor publici din statele membre. Care este situatia actuala in cauza aflata pe rolul Curtii? Anul trecut, Consiliul a decis in unanimitate sa nu dea curs propunerii Comisiei, care a luat in considerare cresterile din statele membre. Consiliul a adoptat o crestere salariala de 1,85% in loc de procentul de 3,7 care a rezultat prin aplicarea metodei prevazute in Statutul functionarilor. Comisia, actionand in calitate de gardian al tratatelor si al legislatiei UE si sustinuta de catre Parlament, a introdus o actiune in anulare impotriva regulamentului Consiliului pentru incalcarea Statutul functionarilor. Cauza se afla pe rolul Curtii, sedinta de judecata va avea loc probabil in decembrie 2010 si se asteapta ca hotararea sa fie pronuntata in prima jumatate a anului 2011. Sursa: Avocatnet.ro
|