La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga O.M.F.P. nr. 520/2005 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conform noilor Instructiuni, prin exceptie de la prevederea potrivit careia corectarea decontului de taxa pe valoarea adaugata nu este posibila pentru perioade fiscale care au fost supuse inspectiei fiscale sau pentru care este in curs de derulare o inspectie fiscala, corectarea erorilor materiale se poate realiza in baza dispozitiei de masuri comunicate de organul de inspectie fiscala. In acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusa de persoana impozabila, va fi insotita de dispozitia de masuri, in copie si original.
In rest, prevederile referitoare la corectarea erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata sunt similare celor din vechiul act normativ. Astfel, in termenul de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a fost depus decontul intocmit eronat, pot fi corectate erori materiale de tipul: erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute in decont; preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare); inregistrarea in decont a diferentelor de taxa pe valoarea adaugata de plata, constatate de organele de control, contrar reglementarilor legale in materie; erori provenind din inscrierea in decontul de taxa pe valoarea adaugata a sumelor solicitate la rambursare in perioada anterioara.
Erorile materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata pot fi corectate din initiativa organului fiscal sau la solicitarea persoanei impozabile. Corectarea din initiativa organului fiscal, se poate efectua astfel: in cazul in care in decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronata a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidentele de TVA), corectarea se va efectua, din proprie initiativa, de compartimentul de specialitate; daca in decont se constata erori a caror cauza nu poate fi stabilita, compartimentul de specialitate va notifica in scris persoana impozabila si va solicita prezentarea acesteia cu documente justificative, pentru a da informatii si lamuriri necesare corectarii erorilor semnalate.
In cazul corectarii erorilor materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata, la solicitarea persoanei impozabile, se procedeaza astfel: aceasta depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata; compartimentul de specialitate va comunica in scris persoanei impozabile data, ora si locul la care trebuie sa se prezinte, precum si documentele necesare justificarii erorilor.
Decizia de corectare este structurata conform modelului decontului de taxa pe valoarea adaugata in vigoare la data la care se refera decontul intocmit eronat, se completeaza numai la randurile care au suferit modificari cu diferentele in plus sau in minus fata de suma declarata initial. In situatia in care in urma corectarii erorilor rezulta o suma negativa de taxa pe valoarea adaugata, aceasta va fi preluata in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata reportata din perioada precedenta, pentru care nu s-a solicitat rambursare". Daca rezulta o suma pozitiva de taxa pe valoarea adaugata, aceasta va fi preluata in decontul perioadei fiscale urmatoare, la sectiunea "Regularizari", randul "Soldul TVA de plata din decontul perioadei fiscale precedente neachitata pana la data depunerii decontului de TVA". Termenul de plata a diferentei pozitive de taxa pe valoarea adaugata se stabileste, potrivit reglementarilor legale, in functie de data comunicarii deciziei de corectare sau a instiintarii, dupa caz. Tot eroare materiala se considera si omiterea bifarii casetei corespunzatoare din decontul de taxa pe valoarea adaugata prin care se solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare. Solicitarea corectarii erorii se face prin depunerea unei declaratii pe propria raspundere, din care sa rezulte constatarea situatiei, precum si exprimarea intentiei persoanei in cauza de a indrepta eroarea. Declaratia se depune pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata aferent perioadei fiscale urmatoare, dar nu mai tarziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont. In aceasta situatie, termenul de solutionare a solicitarii de rambursare a sumei negative este de 45 de zile de la data depunerii acestei declaratii. Sursa: Contexpert.ro |