Modalitatea concreta prin care se vor derula contractele de parteneriat public-privat urmeaza a fi stabilita prin normele metodologice de aplicare a Legii nr. 178/2010, aflate in dezbatare publica. Normele metodologice vor stabili atat autoritatile care vor putea initia contracte, cat si lucrarile publice pentru care se pot incheia parteneriate public-private.
Proiectul de
Hotarare de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii parteneriatului public privat nr. 178/2010 si pentru modificarea unor acte normative detaliaza categoriile de lucrari publice ce pot face obiectul unui contract de parteneriat public privat.
Totodata, potrivit notei de fundamentare, se stabilesc autoritatile publice locale si centrale ce au competente in initierea si aprobarea unor astfel de contracte, precum si atributiile acestora, pe intreg parcursul procedurilor.
De asemenea
sunt stabilite tipurile de contracte de parteneriat public-privat, si anume:
a) proiectare-constructie-operare-transfer (PCOT ) ;
b) constructie-operare-dezvoltare-transfer (CODT );
c) constructie-operare-transfer ( COT );
d) dezvoltare-intretinere-operare-transfer (DIOT);
e) reabilitare-operare-transfer ( ROT ).
In acelasi timp, pentru a se asigura aplicarea unitara a dispozitiilor Legii nr.178/2010,
a fost reglementat continutul studiilor de prefezabilitate si fundamentare, acestea cuprizand informatii concrete cu privire la beneficiile pe care proiectul le poate aduce comunitatii, alternativele de realizare a proiectului analizate, modalitatea in care realizarea proiectului raspunde cerintelor si politicilor partenerului public, posibilitatile tehnice de implementare si aria de cuprindere a proiectului.
Proiectul de act normativ stabileste si
atributiile comisiilor de evaluare si selectie, precum si criteriile pe baza carora se vor desemna investitorii privati cu care se vor incheia acordurile de proiect. Pe baza acestor acorduri de proiect se va derula procedura de negociere, in urma careia va fi stabilit investitorul privat cu care se va semna contractul de parteneriat public privat.
Alte reglementari vizeaza procedura de contestare a actelor partenerului public emise in timpul derularii procedurilor specifice incheierii parteneriatului publicprivat si termenele de analizare a contestatiilor.
De asemenea se propune modalitatea de calculare a costurilor proiectului precum si
o matrice de repartizare a riscurilor.
Un alt set de propuneri se refera la forma si continutul acordului de proiect, a anuntului de intentie si a documentului atasat acestuia si forma si continutul contractului de parteneriat public-privat.
Legea nr. 178/2010 privind parteneriatul public-privat a intrat in vigoare in data de 4 noiembrie 2010,
prevederile sale stabilind o procedura speciala de selectare a investitorului privat precum si de realizare a proiectului public-privat, derogatorie de la reglementarile referitoare la atribuirea contractelor de concesiune de bunuri
proprietate publica.