E. Titlul VI „Taxa pe valoarea adaugata” Prin HG nr. 150/2011, se propune in principal:
• clarificarea situatiilor in care serviciile prestate/bunurile livrate in mod gratuit sunt asimilate prestarilor/livrarilor cu plata;
• clarificarea conceptului de acces la evenimente culturale, artistice, sportive, ştiintifice, educationale de divertisment sau alte evenimente similare;
• introducerea unor precizari exprese cu privire la exercitarea
dreptului de deducere a TVA de catre beneficiarul unor livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate in cadrul procedurii de executare silita de catre un contribuabil declarat inactiv prin ordin al preşedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau de catre o persoana impozabila in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul Comertului, potrivit legii;
• introducerea unei prevederi cu privire la documentul necesar in vederea justificarii dreptului de deducere a TVA in cazul utilizarii Sistemului roman de procesare automata a declaratiei vamale de import;
• introducerea unor prevederi cu privire la ajustarea TVA in cazul persoanelor care ies din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, in temeiul art. 152 alin. (7) din Codul fiscal;
• introducerea unei prevederi referitoare la corectarea autofacturilor conform art. 159 din Codul fiscal.
F. Titlul VII „Accize si alte taxe speciale” Prin noua HG, se propune in principal:
• revizuirea notiunii de „pret de vanzare cu amanuntul” introdus prin O.U.G. nr. 117/2010;
• introducerea precizarilor cu privire la situatia eliberarilor pentru consum realizate de catre antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat;
• eliminarea precizarilor aferente scutirilor pentru tutunul prelucrat.
In ceea ce priveşte clarificarea unor situatii semnalate de catre reprezentantii autoritatilor fiscale şi de catre operatorii economici cu produse accizabile, acestea se refera in principal la:
• introducerea unor precizari referitoare la documentul comercial ce insoteşte deplasarea produselor energetice de la un destinatar inregistrat catre utilizatorul final, atunci cand nu se aplica prevederile aferente locului de livrare directa;
• introducerea precizarilor cu privire la posibilitatea achizitionarii unor produse energetice de catre antrepozitarii autorizati pentru productia de alcool etilic – bioetanol;
• introducerea unor precizari privind restituirea accizelor in cazul produselor accizabile eliberate pentru consum in Romania de catre un destinatar inregistrat şi care ulterior sunt livrate la export;
• eliminarea precizarilor referitoare la cota redusa pentru produsele energetice utilizate drept combustibil pentru incalzire sau combustibil pentru motor care contin minimum 4% in volum
produse obtinute din biomasa, in vederea aplicarii unui tratament echitabil pentru toti operatorii economici.
G. Titlul IX2 „Contributii sociale obligatorii” Normele de aplicare a prevederilor din Codul fiscal vizeaza in principal urmatoarele:
• dezvoltarea reglementarilor privind elementele care constituie baza de calcul a contributiilor sociale;
• enumerarea veniturilor de natura prestatiilor de asigurari sociale care nu se cuprind in baza de calcul;
• exemplificarea modului de calcul al contributiei sociale in cazul in care exista venituri obtinute in conditii diferite de munca;
• precizari cu privire la aplicarea plafoanelor contributiilor pentru veniturile obtinute de la mai multi angajatori.
In domeniul jocurilor de noroc Normele vizeaza:
• clarificarea obligatiilor organizatorilor de jocuri de noroc de a declara şi achita in termenul legal, la organul fiscal competent, atat taxele aferente activitatilor din domeniul jocurilor de noroc, cat şi sumele provenite din incasarea contravalorii biletelor de intrare;
• incadrarea in categoria contraventiilor, nerespectarea de catre organizatorii de jocuri de noroc a obligatiilor stabilite in sarcina lor de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 52/2011, pentru
aprobarea conditiilor de emitere a biletelor de intrare la jocurile de noroc caracteristice activitatii cazinourilor şi la jocurile de noroc tip slot-machine;
• precizari privind cuantumul amenzii cu care se sanctioneza contraventiile nou introduse;
• largirea ariei faptelor pentru care Comisia de autorizare a jocurilor de noroc din cadrul Ministerului Finantelor Publice, poate lua masura suspendarii autorizatiei/autorizatiilor de exploatare a jocurilor de noroc.
Sursa: Avocatnet.ro