Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Legislatie arrow M.O. 189/12.03. - Ordin nr. 588/2008 din 27/02/2008
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

M.O. 189/12.03. - Ordin nr. 588/2008 din 27/02/2008

M.O. 189/12.03. - Ordin nr. 588/2008 din 27/02/2008 privind stabilirea
categoriilor de obligatii fiscale pentru care organul fiscal transmite
contribuabililor, prin posta, formularele de declaratii de venit

Pentru indeplinirea obligatiei de declarare a veniturilor realizate in anul fiscal 2007, se aproba transmiterea prin posta, de catre organul fiscal, catre contribuabili - persoane fizice a unui pachet informational continand urmatoarele:
   a) 2 exemplare ale formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate", cod 14.13.01.13;
   b) Ghidul pentru completarea si depunerea Declaratiei privind veniturile realizate in anul 2007;
   c) scrisoarea adresata contribuabililor, semnata de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
   d) plicul "CR", destinat transmiterii declaratiei de venit de catre contribuabili catre organul fiscal;
   e) plicul exterior pentru transmiterile documentelor pachetului informational catre contribuabili.

M.O. 188/ 12.03. - Hotarare nr. 104/2007 din 11/12/2007 privind modificarea nivelului cotizatiilor fixe, precum si al unor tarife ale Camerei Auditorilor Financiari din Romania
      Cotizatiile fixe anuale se majoreaza dupa cum urmeaza:
           a) pentru auditorii financiari, persoane fizice active: de la 200 la 300 lei;
           b) pentru auditorii financiari, persoane fizice nonactive: de la 100 la 150 lei;
           c) pentru auditorii financiari, persoane juridice: de la 400 la 600 lei.

      Tariful pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor financiari - persoane juridice creste de la 1.000 la 1.300 lei iar tariful pentru atribuirea calitatii de membru al Camerei si inscrierea in Registrul auditorilor financiari - persoane fizice este in suma de 650 lei.

M.O. 187/11.03. - Hotarare nr. 227/2008 din 05/03/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la profesia de expert contabil si de contabil autorizat

      Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga H.G. nr. 562/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la profesia de expert contabil si de contabil autorizat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 332 din 17 iulie 200

M.O.180/10.03. - Circulara nr. 6/2008 din 03/03/2008 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a B.N.R., valabil in luna martie 2008 - 9,00% pe an.

M.O. 181/10.03. - Hotarare nr. 211/2008 din 27/02/2008 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor

M.O. 177/07.03. - Republicare Ordonanta nr. 130/2000 (r1) din 31/08/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta

M.O. 173/ 06.03. - Regulament nr. 5/2008 din 18/02/2008 privind aprobarea utilizarii abordarii standard ori a abordarii standard alternative, pentru riscul operational

M.O. 172/06.03. - Ordin nr. 514/2008 din 22/02/2008 privind extinderea aplicarii metodei de depunere a declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta

      Platitorii de impozite, taxe si contributii din raza teritoriala a judetelor Alba, Botosani, Buzau, Covasna, Giurgiu, Maramures, Satu Mare, Salaj, Suceava, Tulcea, cu exceptia contribuabililor mari aflati in administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si a sediilor secundare ale acestora, pot depune declaratiile fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu dispozitiile Ordinului nr. 2.210/2006

M.O. 171/05.03. - Ordin nr. 13/2008 din 26/02/2008 al Oficiului National de prevenire si combatere a spalarii banilor pentru aprobarea modelului si continutului formularului tipizat "Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor", precum si a caracteristicilor de tiparire a acestuia

M.O. 166/04.03. Ordin nr. 106/2008 din 15/02/2008 pentru modificarea si completarea Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul nr. 405/2004

M.O. 163/03.03. - Ordonanta de urgenta nr. 19/2008 din 27/02/2008 pentru modificarea si completarea O.G.nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala

Dintre modificarile intervenite:

      * Aplicarea prevederilor referitoare la certificarea declaratiilor fiscale anuale de catre un consultant fiscal se suspenda pana la 1 ianuarie 2010.

      * Contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce nu isi indeplinesc obligatiile declarative la doua termene de declarare consecutive si carora, la cerere, nici nu li s-a aprobat de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor lor fiscale vor fi declarati inactivi, fiind aplicabile prevederile Codului fiscal (nu sunt luate in considerare de autoritatile fiscale tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv si, de asemenea, autoritatile pot sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata de un astfel de contribuabil). Pana la aceasta modificare,erau declarati inactivi cei care in decurs de 12 luni consecutive, nu depuneau declaratii fiscale si situatii financiare si nu efectuau plati datorate.

      * Se introduce un nou articol, articolul 175.1 "Cesiunea creantelor fiscale administrate de A.N.A.F.". Potrivit noilor prevederi A.N.A.F. poate cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, astfel cum acestea sunt individualizate prin titlurile de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala, emise pentru data stabilita prin contractul de cesiune.

In situatia in care intentioneaza sa cesioneze creantele fiscale, A.N.A.F. va notifica debitorul aspra intentiei sale. incepand cu data de 1 a lunii urmatore lunii in care s-a facut notificarea, pana la data realizarii cesiunii de creanta, orice plata se considera a fi efectuata in contul creantelor fiscale curente sau viitoare. in situatia in care nu se realizeaza cesiunea de creanta, debitorul va fi notificat asupra acestui fapt, dispozitiile privind efectuarea platilor si cele referitoare la ordinea stingerii datoriilor aplicandu-se in mod corespunzator.

M.O. 163/03.03. - Ordin nr. 162/2008 din 25/02/2008 privind modificarea Ordinului presedintelui C.N.A.S. nr. 559/2006 pentru aprobarea caracteristicilor tehnice si a modalitatilor de eliberare si utilizare ale cardului european de asigurari sociale de sanatate si pentru aprobarea modelului certificatului provizoriu de inlocuire a cardului european de asigurari sociale de sanatate, precum si a instructiunilor de completare si a modalitatilor de eliberare si utilizare ale acestuia

M.O. 162/03.03. - Ordin nr. 128/2008 din 26/02/2008 privind anularea Ordinului nr. 92/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin O. nr. 340/2001  (este vorba despre Ordinul in care erau enumerate veniturile in bani si in natura pentru care se datora contributia de asigurari sociale).

M.O.162/03.03. - Ordin nr. 129/2008 din 26/02/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin O. nr. 340/2001

Se modifica prevederi de la capitolul B "Pensii" sectiunea V "Referitor la pensia de urmas" si sectiunea VI "Referitor la calculul pensiilor".

M.O. 151/28.02. - Ordin nr. 63/2008 din 10/01/2008 privind modificarea si completarea O.M.E.F. nr. 487/2007 pentru aprobarea masurilor tranzitorii, a etapelor si termenelor de realizare a transferului competentelor si atributiilor privind administrarea accizei catre Autoritatea Nationala a Vamilor

      In primul trimestru al anului 2008 inspectiile fiscale pentru accize vor fi efectuate de catre echipe comune ale organelor fiscale si ale organelor vamale, rapoartele de inspectie fiscala vor fi intocmite si semnate de echipa comuna de control, iar deciziile de impunere aferente vor fi emise de organele fiscale.

     Dupa aceasta perioada inspectia fiscala pentru accize se realizeaza de catre structurile competente din cadrul Autoritatii Nationale a Vamilor.

M.O. 150/27.02.- Hotarare nr. 11/2008 din 19/02/2008 privind sustinerea examenului pentru atribuirea calitatii de consultant fiscal sesiunea martie 2008

      Examenul de atribuire a calitatii de consultant fiscal va avea loc in municipiul Bucuresti, in zilele de 29-30 martie 2008. Examenul va consta intr-o proba scrisa sub forma de test-grila si va fi sustinut din tematica si bibliografia pentru examen prevazute in anexa care face parte din aceasta hotarare.

      Inscrierile se fac in perioada 3-12 martie 2008 pe site-ul www.ccfiscali.ro si dosarele se transmit prin servicii postale cu confirmare de primire pe adresa str. Lucretiu Patrascanu nr. 10, sectorul 3, Bucuresti (scoala de Finante Publice si Vama).

     Locul de desfasurare a examenului se va publica pe site-ul Camerei Consultantilor Fiscali pana la data de 24.03.2008.

M.O. 146/26.02. - Ordin nr. 254/2008 din 18/02/2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (301) "Decont special de taxa pe valoarea adaugata"

      Conform prevederilor, acest formular ar trebui utilizat incepand cu declararea obligatiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2008. Practic insa se va putea utiliza incepand cu obligatiilor fiscale aferente lunii februarie deoarece actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial pe 26.02.2008, iar pe site-ul Ministerului Economiei si Finantelor noua versiune de program a fost postata pe 27.

      Modificarea importanta intervenita o reprezinta faptul ca la sectiunile "Achizitii intracomunitare - altele decat mijloacele de transport noi si produsele accizabile", "Achizitii intracomunitare de mijloace de transport noi" si "Achizitii intracomunitare de produse accizabile" se declara si sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitiile intracomunitare de bunuri. In formularul precedent se specifica clar ca aceste sume nu trebuie incluse in declaratie.

M.O. 144/26.02. - Ordin nr. 134/2008 din 30/01/2008 pentru aprobarea Listei contribuabililor inactivi si Listei contribuabililor reactivati

M.O.141/25.02. - Ordin nr. 19/2008 din 19/02/2008 pentru aprobarea Precizarilor privind incheierea exercitiului financiar 2007 pentru societatile din domeniul asigurarilor

      Asiguratorii si brokerii de asigurare vor depune in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar, la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, situatiile financiare anuale listate, semnate si stampilate, impreuna cu o copie de pe codul unic de inregistrare/codul de inregistrare fiscala, raportul administratorului, declaratia scrisa a persoanelor raspunzatoare pentru organizarea si conducerea contabilitatii, raportul auditorului financiar (pentru situatiile financiare pentru care auditarea este obligatorie) ori raportul cenzorilor sau al expertului contabil, dupa caz, o copie de pe procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, precum si o copie a balantei de verificare a conturilor sintetice si analitice. Asiguratorii care practica cele doua categorii de asigurari (asigurari de viata si asigurari generale) vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor atat balantele analitice si sintetice aferente fiecarei categorii de asigurari, cat si cele centralizate.

      Asiguratorii care administreaza fonduri de pensii facultative vor depune si balantele analitice specifice activitatii de administrare de fonduri de pensii facultative.

      Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar.

M.O. 139/22.02. - Hotarare nr. 10/2008 din 12/02/2008 pentru aprobarea Normei nr. 4/2008 privind obligatiile de raportare si transparenta in sistemul pensiilor administrate privat

      Prezenta norma reglementeaza obligatiile de raportare si transmitere de informatii ale administratorilor de fonduri de pensii administrate privat, ale depozitarilor activelor fondurilor de pensii administrate privat, precum si ale agentilor de marketing persoane juridice, care desfasoara activitate de marketing al fondurilor de pensii administrate privat, denumite in continuare entitati raportoare.

M.O. 137/21.02. - Hotarare nr. 11/2008 din 12/02/2008 pentru aprobarea Normei nr. 5/2008 privind obligatiile de raportare si transparenta in sistemul pensiilor facultative

      Prezenta norma reglementeaza obligatiile de raportare si transmitere de informatii ale administratorilor de fonduri de pensii facultative, ale depozitarilor activelor fondurilor de pensii facultative, precum si ale agentilor de marketing persoane juridice, care desfasoara activitate de marketing al prospectelor schemelor de pensii facultative, denumite in continuare entitati raportoare.

M.O. 136/21.02. - Hotarare nr. 109/2008 din 29/01/2008 privind aprobarea Regulilor de organizare a testului de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu

      Camera Auditorilor Financiari din Romania va publica pe site-ul propriu data si perioada in care vor avea loc inscrierile, precum si locul si data in care va avea loc testul, centrele de examinare, alte informatii suplimentare.

       La test se pot inscrie persoanele care sunt licentiate ale unei facultati cu profil economic si au o vechime in activitatea financiar-contabila de minimum 4 ani; sau cele care sunt licentiate ale unei facultati cu profil economic si au calitatea de expert contabil.

      Testul de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu va avea o sectiune grila (grilele vor avea 3 variante de raspuns, din care o singura varianta de raspuns va fi corecta) si o sectiunea scrisa, iar timpul alocat completarii testului este de 3 ore.

      Candidatii care au realizat minimum 7 puncte sunt declarati admisi. Candidatii declarati admisi la testul de verificare a cunostintelor in domeniul financiar-contabil pentru accesul la stagiu vor urma procedurile de inscriere stabilite prin Normele privind perioada de pregatire profesionala practica a stagiarilor in activitatea de audit financiar.

 

M.O. 131/20.02. - Ordin nr. 395/2008 din 11/02/2008 privind procedura de transfer al sumelor recuperate in Romania reprezentand creante stabilite in alte state membre ale U.E., precum si de transfer al sumelor recuperate de autoritatile competente din alte state membre, reprezentand creante stabilite in Romania

M.O. 130/19.02. - Hotarare nr. 110/2008 din 29/01/2008 pentru aprobarea Normelor privind pregatirea profesionala continua a auditorilor financiari

      In cadrul Programului de pregatire profesionala continua, auditorii financiari trebuie sa efectueze anual 40 de ore de pregatire profesionala, din care 20 de ore structurate si 20 de ore nestructurate.

   Pregatirea profesionala continua structurata include:

  • participarea la cursurile anuale obligatorii, organizate de Camera; programa analitica si modul de organizare ale acestor cursuri si seminarii se stabilesc de Camera;

  • participarea la cursurile profesionale organizate de organismele profesionale din domeniu, pe plan national sau international, cu care CAFR are protocoale de colaborare. Echivalarea se face pe baza urmatoarelor acte: atestat/adeverinta de participare si tematica cursului respectiv.

     Pregatirea profesionala continua nestructurata include:

  • participarea sau sustinerea de cursuri in domeniu - se echivaleaza 10 ore/curs (dovedite prin adeverinta si anexarea tematicii);

  • participarea la seminarii, congrese sau conferinte organizate de organismele profesionale din domeniu pe plan national sau international (organisme membre IFAC) - se echivaleaza cate 4 ore pentru fiecare manifestare de specialitate; echivalarea se face pe baza prezentei de la Camera, respectiv a adeverintei de la organismul membru IFAC sau a altui document care atesta participarea efectiva la eveniment, cum ar fi invitatia, programul manifestarii etc.;

  • participarea la studii postuniversitare, master sau doctorat in domeniu - se echivaleaza toate cele 20 de ore; echivalarea se face pe baza de adeverinta;

  • publicarea unei carti in domeniu - se echivaleaza 20 de ore;

  • elaborarea si publicarea de materiale de specialitate (documentul trebuie sa aiba minimum 3 pagini) - se echivaleaza 4 ore/material.

M.O. 129/19.02. - Ordin nr. 222/2008 din 08/02/2008 privind continutul dosarului preturilor de transfer

     Contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. .

     Solicitarea de intocmire si prezentare a dosarului preturilor de transfer se va emite in cursul desfasurarii unei inspectii fiscale generale sau partiale. Stabilirea termenului pentru punerea la dispozitie a dosarului va avea in vedere numarul de persoane afiliate implicate in tranzactii, numarul de tranzactii efectuate si complexitatea acestora, precum si perioada de timp pe care se desfasoara tranzactiile. Insa termenul va fi de maximum 3 luni calendaristice, cu posibilitatea prelungirii o singura data, la solicitarea scrisa a contribuabilului, cu o perioada egala cu cea stabilita initial.

     Refuzul de prezentare a dosarului sau prezentarea incompleta a acestuia la termenul stabilit de catre organele fiscale reprezinta efectuarea de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate.

     In cazul in care contribuabilul aplica acorduri de pret in avans emise de A.N.A.F., nu mai este necesara intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer pentru tranzactiile si perioadele la care se refera acordurile.


M.O. 127/19.02. - Hotarare nr. 153/2008 din 13/02/2008 pentru modificarea si completarea Normelor privind comertul cu bunuri culturale mobile, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.420/2003

M.O.126/18.02.- Hotarare nr. 149/2008 din 13/02/2008 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin H.G. nr. 174/2002

M.O. 124/18.02. - Hotarare nr. 144/2008 din 13/02/2008 privind aprobarea Normelor metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale

M.O. 122/15.02. - Ordin nr. 349/2008 din 08/02/2008 pentru modificarea si completarea Normelor de autorizare a regimurilor vamale economice, aprobate prin Ordinul vicepresedintelui A.N. A.F. nr. 7.789/2007

   

M.O. 116/14.02.- Ordin nr. 92/2008 din 08/02/2008 pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificãrile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul nr. 340/2001

      Potrivit noului act normativ, prevederile punctului 19 din capitolul A sectiunea a II-a din Normele de aplicare a Legii 19/2000, unde se precizeaza ce se intelege prin sintagma "venitul brut realizat lunar", se completeaza cu detalierea a ceea ce se considera venituri in bani si venituri in natura pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale.

      In plus fata de ceea ce se prevedea in actele normative anterioare, dintre ce se considera a fi venituri in bani enumeram:

  • cadourile in bani oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sau cu orice alta ocazie;

  • ajutoarele, asimilate prestatiilor sociale, acordate de catre angajator salariatilor sau altor persoane, datorita producerii unor evenimente sociale sau familiale, peste limita cheltuielilor sociale deductibile fiscal;

  • sumele primite de catre diverse persoane fizice, altele decat cele autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente, ca urmare a desfasurarii unor activitati profesionale (cum ar fi cele din domeniul asigurarilor, marketingului, publicitatii, imobiliar etc.);

  • sumele primite in baza unor conventii civile de prestari de servicii sau contracte de colaborare;

  • orice alte venituri in bani care, conform prevederilor legale, nu sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale.

      In venitul in natura sunt incluse, printre altele, nu numai primele de asigurare, altele decat cele obligatorii, platite de catre suportator pentru salariatii proprii ci si cele platite pentru alt beneficiar de venituri din salarii.

M.O. 111 /02.12. - Ordin nr. 67/2008 din 31/01/2008 pentru aprobarea Modalitatilor unitare de aplicare, in sistemul public de pensii, a prevederilor O.M.E.F. nr. 1.646/2007 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentand contributie individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati, platita in plus fata de plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada de timp in care a fost instituit plafon maximal de calcul al bazei de impunere

 

Prin aceste modalitati se stabilesc atributiile ce revin CNPAS, in aplicarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentand contributia individuala de asigurari sociale retinuta de la asiguratii care, desfasurand activitati salarizate la mai multi angajatori, au realizat, in anumite perioade din intervalul 1.04.2001-31.07.2007, venituri brute mai mari decat plafonul maxim prevazut de lege, pana la care s-a datorat contributia individuala de asigurari sociale.


M.O. 105/11.02. - Hotarare nr. 10/2008 din 24/01/2008 privind Programul de pregatire profesionala continua aferent anului 2008

      Organizarea si desfasurarea actiunilor in cadrul programului de pregatire profesionala continua se realizeaza pe centre zonale, la care este arondat un numar de consultanti fiscali.

      Programul-cadru de pregatire profesionala continua este structurat pe module a cate 5 ore de pregatire si fiecare actiune organizata cuprinde doua module, pe doua forme de pregatire profesionala, totalizand 10 ore de pregatire profesionala. Programarea pe luni a actiunilor de pregatire profesionala este prezentata in anexa nr. 3 a Hotararii.

     Inscrierea membrilor la unul dintre module se face prin transmiterea unei cereri de inscriere la Directia de invatamant a Camerei Consultantilor Fiscali, prin posta, fax, sau pe site-ul www.cameraconsultantilorfiscali.ro, cu cel putin 30 de zile inaintea organizarii actiunii.

      Durata de pregatire obligatorie este de 60 de ore anual pentru consultantii fiscali activi si 30 de ore pentru consultantii fiscali inactivi, in anul 2008 fiind incluse orele de pregatire profesionala efectuate in cursul anului 2007. Camera Consultantilor Fiscali asigura gratuit un numar de 40 de ore de pregatire pentru consultantii fiscali activi si 20 de ore pentru consultantii fiscali inactivi. Din orele de pregatire asigurate gratuit se scad orele de pregatire profesionala de care au beneficiat respectivii consultanti in anul 2007.

M.O. 97/07.02. - Norma nr. 1/2008 din 30/01/2008 pentru modificarea si completarea Normei B.N.R. nr. 15/2006 privind transmiterea indicatorilor primari prin intermediul Sistemului informatic de raportare catre B.N.R.

M.O. 93/06.02. - Ordin nr. 64/2008 din 31/01/2008 privind stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I 2008

     Pentru semestrul I 2008, incepand cu luna martie, valoarea nominala a unui tichet de masa este de 7,88 lei.


M.O. 89/05.02.- Circulara nr. 3/2008 din 01/02/2008 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a B.N.R. valabil in luna februarie 2008 - 8% pe an

M.O. 87/04.02.- Ordin nr. 227/2008 din 24/01/2008 privind indicele de inflatie utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual

      Pentru anul fiscal 2008, indicele de inflatie utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 3,8%.

      Indicele de inflatie se ia in calcul la stabilirea impozitului pe profit ce trebuie platit trimestrial de catre societatile comerciale bancare, persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine. Acesti contribuabili, pe parcursul intregului an declara, prin declaratia 100, si platesc trimestrial o suma ce reprezentand o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu acest indice de inflatie.

      Contribuabilii nou-infiintati, cei infiintati in cursul anului precedent sau cei care la sfarsitul anului fiscal precedent inregistreaza pierdere fiscala, vor declara suma reprezentand impozit pe profit la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata. Cei care inregistreaza pierdere contabila la sfarsitul unui trimestru, nu mai au obligatia de a efectua plata anticipata stabilita pentru acel trimestru si vor completa in declaratia 100 cifra 0.

M.O. 87/04.02. - Hotarare nr. 8/2008 din 24/01/2008 privind modalitatea si termenele de plata a cotizatiilor fixe in anul 2008 si a cotizatiilor variabile datorate de consultantii fiscali pentru veniturile realizate in anul 2007 si depunerea declaratiilor in anul 2008

      In anul 2008 plata cotizatiilor fixe si variabile datorate de consultantii fiscali se efectueaza dupa cum urmeaza:

  • cotizatia fixa aferenta anului 2008, pana la data de 31 martie a anului in curs;

  • cotizatia variabila, aferenta veniturilor realizate din activitatea de consultanta fiscala in anul 2007, pana la data de 31 martie a anului in curs.

      Cotizatia variabila pentru consultantii fiscali activi persoane fizice se calculeaza pentru anul 2007 din luna urmatoare inregistrarii la Camera Consultantilor Fiscali iar pentru societatile comerciale de consultanta fiscala se calculeaza incepand cu data de 1 noiembrie 2007.

      Veniturile obtinute ce se iau in calcul la stabilirea cotizatiilor variabile se diminueaza cu sumele care au fost cedate subcontractorilor si colaboratorilor consultanti fiscali, membri ai Camerei Consultantilor Fiscali.

      De asemenea, pana la data de 31 martie, se vor depune la Camera Consultantilor Fiscali declaratii conform modelelor prevazute in anexele la prezenta Hotarare , dupa cum urmeaza:

  • consultantii fiscali declara veniturile obtinute in anul precedent de raportare;

  • consultantii fiscali, persoane fizice active, care nu au desfasurat activitate de consultanta fiscala in nume propriu, ci doar in numele sau in contul unei persoane juridice, ori nu au desfasurat deloc activitate de consultanta fiscala, depun o declaratie in care vor specifica aceasta situatie;

  • societatile comerciale de consultanta fiscala care nu au desfasurat o astfel de activitate depun o declaratie in care vor specifica aceasta situatie.

M.O. 87/04.02. - Hotarare nr. 9/2008 din 24/01/2008 privind aprobarea Regulamentului pentru autorizarea consultantilor fiscali persoane straine

M.O. 84/01.02. - Regulament nr. 1/2000 din 30/03/2000 - REPUBLICARE 1 - privind operatiunile de piata monetara efectuate de B.N.R. si facilitatile permanente acordate de aceasta participantilor eligibili

M.O.73/31.01. - Ordin nr. 131/2008 din 30/01/2008 pentru modificarea Ordinului presedintelui A.N.A.F. nr. 1.294/2007 privind impozitele, contributiile si alte sume reprezentand creante fiscale, care se platesc de contribuabili intr-un cont unic

      Incepand cu data de 1 februarie 2008, se modifica nomenclatorul obligatiilor fiscale datorate la bugetul de stat, care se platesc in contul unic 20.47.01.01 "Venituri ale bugetului de stat - sume incasate pentru bugetul de stat in contul unic, in curs de distribuire" si nomenclatorul obligatiilor fiscale datorate bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, care se platesc in contul unic 55.02 "Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, in curs de distribuire", conform anexelor nr. 1 si 2, care fac parte integranta din prezentul ordin.

M.O.71/30.01. - Ordin nr. 125/2008 din 15/01/2008 privind depunerea declaratiilor fiscale cu codificarea informatiei prin cod de bare

     Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, platitorii de impozite, taxe si contributii cu termen de declarare 25 februarie 2008, au obligatia prezentarii urmatoarelor declaratii fiscale cu codificarea informatiei prin cod de bare:

  • Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod 14.13.01.99/bs;

  • Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale, cod 14.13.01.40;

  • Declaratie privind accizele, cod 14.13.01.03/a;

  • Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02;

  • Declaratie privind impozitul pe profit, cod 14.13.01.04;

  • Decont privind accizele, cod 14.13.01.03;

  • Decont privind impozitul la titeiul din productia interna, cod 14.13.01.05;

  • Declaratie rectificativa, cod 14.13.01.00/r.

Sunt exceptati de la aceasta prevedere urmatorii:

  • contribuabilii mari, pentru declaratiile fiscale care se depun prin intermediul Sistemului electronic national, conform legii;

  • contribuabilii care depun declaratiile fiscale prevazute prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe site-ul M.E.F., portalul A.N.A.F..

      Formularele se depun in format hartie (obtinut prin utilizarea programului de asistenta (DECLMF), elaborat de A.N.A.F), semnat si stampilat conform legii, la organul fiscal competent. Se editeaza in doua exemplare: un exemplar se depune la organul fiscal competent, celalat pastreaza de catre platitor.

M.O.70/30.01. - Ordin nr. 101/2008 din 21/01/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

      Se aproba modelul si continutul formularelor:

  • 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs;

  • 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04;

  • 102 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale", cod 14.13.01.40;

  • 103 "Declaratie privind accizele", cod 14.13.01.03/a;

  • 104 "Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor", cod 14.13.01.01/dv;

  • 120 "Decont privind accizele", cod 14.13.01.03;

  • 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna", cod 14.13.01.05.

      Formularele 100, 102, 103 si 104 se utilizeaza pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor datorate incepand cu data de 1 ianuarie 2008, cu termen de declarare incepand cu data de 25 februarie 2008, iar formularele 101, 120 si 130 se utilizeaza incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2007.

      Atentie!!! Conform noilor prevederi s-au creat declaratii distincte pentru obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale si pentru accize care pana acum se declarau prin formularul 100.

      O noua declaratie este si Declaratia privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor, cod 14.13.01.01/dv - formularul 104. Aceasta se completeaza pentru asocierile fara personalitate juridica, constituite intre:

  • persoanele juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania;

  • persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate; in acest caz, impozitul datorat de persoana fizica se calculeaza, se retine si se varsa de catre persoana juridica romana

      In situatia in care platitorul de impozite, taxe sau contributii a utilizat pentru aceeasi obligatie de plata si aceeasi perioada de raportare mai multe metode de depunere va fi inregistrata prima declaratie depusa, conform legii.

      In cazul in care, in declaratia privind o perioada de raportare, depusa la organul fiscal competent, nu au fost cuprinse toate impozitele, taxele sau contributiile pentru care este prevazuta, conform legii, obligatia declararii acestora, platitorul depune un formular referitor la aceeasi perioada de raportare pentru impozitele, taxele sau contributiile nedeclarate initial. Data depunerii acestui formular se stabileste in conformitate cu prevederile legale.

M.O.66/29.01. - Ordin nr. 152/2008 din 17/01/2008 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Garzii Financiare

      Garda Financiara este institutie publica de control, cu personalitate juridica, care exercita controlul operativ si inopinat privind prevenirea, descoperirea si combaterea oricaror acte si fapte din domeniul economic, financiar si vamal care au ca efect evaziunea si frauda fiscala, organizata ca organ de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Ministerului Economiei si Finantelor - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

Garda Financiara efectueaza controlul operativ si inopinat sub forma controlului curent sau tematic, dupa caz, cu privire la:

      a) participarea, cu personal propriu sau in colaborare cu organele de specialitate ale altor ministere si institutii specializate, la actiuni de depistare si combatere a activitatilor ilicite care genereaza fenomene de evaziune si frauda fiscala;

       b) respectarea normelor de comert, urmarind prevenirea, depistarea si inlaturarea operatiunilor ilicite;

      c) modul de producere, depozitare, circulatie si valorificare a bunurilor, in toate locurile si spatiile in care se desfasoara activitatea operatorilor economici;

      d) respectarea actelor normative in scopul prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte interzise de lege, conform competentei materiale.

      Personalul Garzii Financiare nu va fi antrenat in actiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare.

M.O.66/29.01. - Hotarare nr. 4/2008 din 22/01/2008 pentru aprobarea Normei nr. 3/2008 privind transferul participantilor intre fondurile de pensii administrate privat

      Norma reglementeaza procedura care trebuie indeplinita de catre administratorii de fonduri de pensii administrate privat si de catre participantul la un fond de pensii administrat privat in vederea realizarii transferului activului personal al participantului de la un fond de pensii administrat privat catre un alt fond de pensii administrat privat.

M.O.56/24.01. - Ordin nr. 25/2008 din 15/01/2008 privind stabilirea valorii sumei lunare indexate care se acorda sub forma de tichete de cresa pentru semestrul I 2008 - valoarea este de 330 lei

M.O.52/23.01. - Ordin nr. 1/2008 din 14/01/2008 privind modificarea si completarea Ordinului guvernatorului B.N.R. nr. 5/2005 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile institutiilor de credit

M.O.50/22.01.- Hotarare nr. 7/2007 din 31/12/2007 pentru aprobarea Normelor privind pregatirea profesionala continua a consultantilor fiscali

      Pentru a mentine un grad ridicat de pregatire si competenta profesionala in activitate, membrii activi ai Camerei Consultantilor Fiscali sunt obligati sa efectueze anual un numar minim de 60 de ore de pregatire profesionala, iar membrii inactivi un numar de 30 de ore de pregatire profesionala, urmand domeniile si temele din Programul de pregatire profesionala continua.

      Membrii Camerei Consultantilor Fiscali care au absolvit intr-un an calendaristic cursuri organizate de Ministerul Economiei si Finantelor, specialisti ai asociatiilor profesionale sau societatilor de profil din tara si din strainatate cu care colaboreaza Camera Consultantilor Fiscali, pot solicita includerea numarului de ore in pregatirea profesionala prevazuta de prezentele norme.

      Membrii Camerei Consultantilor Fiscali care, in mod justificat, nu efectueaza anual numarul de ore de curs prevazut in prezentele norme si nu fac dovada urmarii unei forme de instruire organizate de Camera Consultantilor Fiscali vor efectua pregatirea profesionala obligatorie in anul urmator. In caz contrar nu vor putea obtine viza anuala pentru exercitarea profesiei.

      Refuzurile nejustificate ale unor membri de a urma cursuri de pregatire profesionala, stabilite prin prezentele norme, desi au fost convocati in scris pentru aceasta, se sanctioneaza cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei pe o perioada de la 3 luni la un an. In cazul persistentei in abatere dupa expirarea termenului masurii suspendarii de un an, cei in cauza vor fi sanctionati cu excluderea din Camera Consultantilor Fiscali si interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de consultant fiscal.

M.O. 50/22.01.- Hotarare nr. 36/2008 din 16/01/2008 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001

      Potrivit prevederilor H.G. nr. 1.768/2005, se va desfasura activitatea de preluare din carnetele de munca a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat in sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, precum si a veniturilor salariale aferente, elemente care, conform legii, sunt utilizate la calculul pensiilor. Conform noilor prevederi se va crea o arhiva electronica a acestor date prin scanarea carnetelor de munca.

      Termenul limita de predare a carnetelor de munca de catre persoanele fizice si juridice pentru activitatea de preluare a datelor este 30 noiembrie 2008.

      Persoanele fizice si juridice care detin sau pastreaza, potrivit prevederilor legale, carnete de munca sunt obligate sa le predea, in integralitate, caselor teritoriale de pensii, la termenele stabilite de catre acestea.

     Incalcarea prevederilor referitoare la predarea carnetelor de munca constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 600 lei, in cazul persoanelor fizice, si de la 1.500 la 5.000 lei, in cazul persoanelor juridice.

M.O.46/21.01. - Ordin nr. 1/2008 din 03/01/2008 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informative

      Se aproba modelul si continutul formularelor:

  • (392 A) "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul ....", cod MEF 14.13.01.02/ia;

  • (392 B) "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in anul ....", cod MEF 14.13.01.02/ib;

  • (393) "Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul ....", cod MEF 14.13.01.02/v.

      Declaratiile se depun in format electronic la organul fiscal competent pana la data de 25 februarie, inclusiv, a anului urmator celui de raportare.

        Formularul 392 A se completeaza de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, potrivit dispozitiilor art. 153 din Codul fiscal, a caror cifra de afaceri, efectiv realizata la finele anului calendaristic, este inferioara sumei de 10.000 de euro.

        Formularul 392 B se completeaza de catre persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA, potrivit dispozitiilor art. 153 din Codul fiscal, a caror cifra de afaceri realizata la finele anului calendaristic (excluzand veniturile obtinute din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane) este cuprinsa intre 10.000 de euro si 35.000 de euro.

       Potrivit prevederilor art.156.3 cursul de schimb valutar luat in calcul este cel din ultima zi lucratoare a anului. Datele ce trebuie completate in cele 2 formulare se vor prelua din "Jurnalul pentru vanzari", respectiv "Jurnalul pentru cumparari", completat potrivit modelului in vigoare in anul de raportare.

        Formularul 393 se completeaza de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA, potrivit dispozitiilor art. 153 din Codul fiscal, care in cursul in cursul anului precedent au prestat servicii de transport international de persoane.

M.O.44/18.01. - Ordin nr. 38/2008 din 09/01/2008 pentru modificarea Normelor privind procedurile simplificate de vamuire, aprobate prin Ordinul vicepresedintelui A.N.A.F. nr. 5.465/2007

M.O. 38/17.01.- Hotarare nr. 1/2008 din 08/01/2008 pentru aprobarea Normei nr. 1/2008 privind calculul actuarial al provizionului tehnic pentru fondurile de pensii administrate privat

M.O. 28/15.01. - Hotarare nr. 1502/2007 din 12/12/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind cuantumul timbrului monumentelor istorice si modalitatile de percepere, incasare, virare, utilizare si evidentiere a sumelor rezultate din aplicarea acestuia

      Potrivit Legii Lege nr. 422/2001 republicata, privind protejarea monumentelor istorice, timbrul monumentelor istorice este obligatoriu pentru:

      a) cartile postale ilustrate, plicurile, marcile postale, hartile, pliantele, brosurile, revistele, ghidurile turistice, cartile, albumele, atlasele, enciclopediile, filmele artistice si documentare, casetele video, compact-discurile, diapozitivele, videoclipurile, cardurile bancare si cartelele telefonice comercializate in Romania, reprezentand monumente istorice individualizate sau in ansambluri, prin imagini fotografice sau reprezentari grafice de interior sau exterior;

      b) biletele de intrare, inclusiv taxele de fotografiere sau de filmare, pentru monumentele istorice puse la dispozitie publicului, in totalitate ori in parte, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanelor juridice de drept privat care desfasoara activitati economice;

      c) biletele de intrare la manifestarile culturale, sportive sau de agrement, targuri si expozitii desfasurate in spatii situate in zona de protectie a acestora sau in zonele construite protejate;

       d) activitatile de cazinou, jocuri de noroc si jocuri mecanice.

       Potrivit prezentelor Norme metodologice, cuantumul timbrului monumentelor istorice reprezinta:

      a) 2% din valoarea, fara TVA, a produselor si serviciilor stipulate la lit. a)-c) de mai sus;

      b) 350 lei/masa/luna pentru activitatile de cazinou;

      c) 10 lei/luna/aparat pentru activitatile de jocuri de noroc din categoria masinilor electronice si/sau mecanice cu castiguri;

      d) 500 lei/luna/sala pentru activitatile de jocuri de noroc din categoria Bingo;

      e) 30 lei/luna/agentie pentru activitatile de jocuri de noroc din categoria pariuri;

      f) 2% din suma achitata de participanti pentru toate jocurile organizate de Compania Nationala "Loteria Romana".

       Sumele se vireaza lunar de catre platitori, pana la data de 25 a lunii urmatoare, in contul deschis pe seama Oficiului National al Monumentelor Istorice la Trezoreria Sectorului 4 si care este pus la dispozitia persoanelor interesate, in principal, prin afisare pe adresa de internet a institutiei. Pana la aceeasi data trebuie depusa si Declaratia lunara privind obligatia de plata a timbrului monumentelor istorice, intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 1, insotita de o copie a ordinului de plata sau de o copie a extrasului de cont in care se reflecta operatiunea de virare a sumei prin Trezoreria Statului, dupa caz. Se va depune direct, prin posta sau prin fax, la sediul Oficiului National al Monumentelor Istorice.

M.O. 28/15.01. - Ordin nr. 142/2007 din 05/12/2007 pentru aprobarea Instructiunii nr. 7/2007 privind raportarea unor operatiuni

     Prezenta instructiune stabileste obligatia de raportare a societatilor de servicii de investitii financiare (S.S.I.F.), a operatorilor de piata si a operatorilor de sistem cu privire la investitiile de portofoliu si la instrumentele financiare derivate, prevazuta in Norma B.N.R. nr. 26/2006 privind raportarea statistica a datelor pentru elaborarea balantei de plati..

M.O. 27/14.01. - Hotarare nr. 1585/2007 din 19/12/2007 pentru aprobarea Memorandumului de intelegere dintre autoritatile competente ale Romaniei si Republicii Ungare privind cooperarea in schimbul de informatii financiare avand legatura cu spalarea banilor si finantarea terorismului, semnat la Budapesta la 21 septembrie 2007

M.O. 25/14.01. - Ordin nr. 2374/2007 din 12/12/2007 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene

     Apar unele modificari semnificative la Reglementarile contabile ce trebuie aplicate incepand cu situatiile financiare ale exercitiului financiar 2007. De asemenea se prevede o noua structura a bilantului, legat de introducerea a doua conturi noi - 141. Castiguri legate de vanzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii (P) si 149. Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii (A)." -, precum si o noua structura a situatiei modificarilor capitalului propriu.

    In afara de modificari, Reglementarile sunt completate prin introducerea unui nou capitol, "Functiunea conturilor". Atentie! Functiunea conturilor nu este limitativa si nu poate sa constituie singura baza pentru inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare.

M.O. 18/10.01. - Circulara nr. 1/2008 din 03/01/2008 privind nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, valabil in luna ianuarie 2008 - 7,50% pe an.

M.O. 15/09.01. - Ordin nr. 18/2007 din 30/11/2007 pentru aprobarea modelelor situatiilor financiare periodice si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, aplicabile institutiilor financiare nebancare

M.O. 13/08.01. - Lege nr. 386/2007 din 31/12/2007 privind ratificarea Conventiei dintre Romania si Republica Sudan pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital, semnata la Bucuresti la 31 mai 2007

M.O. 13/08.01. - Lege nr. 384/2007 din 31/12/2007 pentru ratificarea Conventiei dintre Romania si Republica San Marino pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital si a Protocolului la aceasta, semnate la San Marino la 23 mai 2007

M.O. 13/2008 - Ordonanta nr. 65/1994 (r1) din 19/08/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati

M.O. 1/03.01. - Lege nr. 448/2006 (r1) din 06/12/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !