Guvernul a modificat, la finalului lui 2010, prin
OUG nr. 133/2010, Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, astfel incat pentru fiecare asigurat cu varsta peste 18 ani, urma sa se emita un card de sanatate in termen de 30 de zile de la depunerea unei cereri la casa de
asigurari in a carei evidenta se afla persoana respectiva.
Totusi, termenul de la care folosirea exclusiva a cardului national in scopul dovedirii calitatii de asigurat este obligatorie urma sa se stabileasca, ulterior, prin hotarare de Guvern. Dupa data respectiva, neprezentarea cardului national ar fi dus la acordarea serviciilor medicale contra-cost, cu exceptia serviciilor medicale acordate in cazul urgentelor medico-chirurgicale si al bolilor cu potential endemo-epidemic si celor prevazute in Programul national de imunizari, monitorizarea evolutiei sarcinii si a lauzei, servicii de planificare familiala.
Conform
OUG nr. 133/2010, asiguratul suporta cheltuielile reprezentand contravaloarea cardului national de
asigurari sociale de sanatate respectiv a documentului propriu-zis prin care se atesta calitatea de asigurat precum si costurile aferente distributiei acestuia. De asemenea, din bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate se suporta costurile aferente implementarii sistemului national al cardului. Astfel, in momentul primirii cardului de la factorul postal sau, dupa caz, de la casa de asigurari de sanatate, asiguratul achita contravaloarea acestuia.
Informatiile minime care vor putea fi accesate de pe cardul national, precum si informatiile inscrise pe cipul cardului sunt urmatoarele:
a) numele, prenumele, precum si codul numeric personal ale asiguratului;
b) cod unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate;
c) numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de sanatate;
d) diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice;
e) grupa sanguina si Rh;
f) acceptul exprimat, in timpul vietii, pentru prelevarea de organe, tesuturi si celule, dupa deces, in conditiile art. 331 alin. (5) din Legea nr. 95/2006;
g) medic de familie: nume, prenume, date contact.
Acces la aceste informatii vor avea doar:
- Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin unitatea de management a cardului national, in calitate de administrator unic al sistemului informatic;
- medicul de familie la care este inscris asiguratul;
- medicii specialisti care au sub observatie si acorda servicii medicale titularului cardului, precum si furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale;
- farmaciile cu privire la medicamentele si datele de identificare ale asiguratului – titularul cardului, inscrise pe prescriptia medicala.
Senatul este prima camera sesizata, proiectul va fi trimis spre dezbatere la Camera Deputatilor, for decizional.