Fisiere atasate:
Ghid de utilizare a serviciului Dosar fiscal
Serviciul "Acces controlat la dosarul contribuabilului" este disponibil pe site-ul ANAF, in sectiunea declaratii electronice.
Potrivit unui ghid de folosire a aplicatiei publicat de Fisc, acest serviciu functioneaza
doar pe calculatoare cu sistem de operare Windows. In plus, browser-ul de internet (ex. Internet Explorer, Mozzila Firefox, etc.) trebuie sa aiba prima optiune limba engleza. In caz contrar, trebuie parcursi urmatorii pasi: din meniul Tools se alege Internet Options, se tasteaza butonul Languages si se alege English (United States).
Accesarea aplicatiei
Aplicatia este disponibila
utilizatorilor care poseda certificat digital calificat. Acestia trebuie sa se autentifice pe site-ul ANAF, apoi din meniul
Spatiul privat al contribuabilului pot alege accesarea
aplicatiei Dosar fiscal.
Dupa accesarea link-ului Dosar fiscal, pe ecran se va afisa meniul principal care contine patru submeniuri de lucru:
- Date identificare;
- Vector fiscal;
- Situatie sintetica;
- submeniuri pentru fiecare Declaratie in parte.
Potrivit Ghidului ANAF, in mod automat, aplicatia afiseaza un camp de editare, referitor la codul fiscal pentru care se doreste afisarea informatiilor.
Pentru completarea campului Cod fiscal, se alege
un CUI din lista atasata certificatului digital cu care s-a facut autentificarea. Apoi, se apasa butonul
Go, care lanseaza cautarea datelor pentru codul fiscal furnizat.
"In absenta acestei alegeri, utilizatorul va vizualiza meniurile, insa acestea nu vor avea continut", precizeaza ANAF in document.
Ce informatii putem accesa prin intermediul aplicatiei
Date identificare
In meniului
Date identificare se prezinta principalele date de identificare ale contribuabilului, sub forma de sectiuni.
Spre exemplu, in
sectiunea de date comune regasim codul de identificare fiscala selectat si denumirea, precum si domiciliul fiscal, sediul social, organul fiscal competent, grupa de contribuabili din care face parte, starea acestuia, ultima declaratie de inregistrare/mentiuni, cu includerea numarului si datei declaratiei, data atribuirii codului de identificare fiscala, starea acestuia in ceea ce priveste inregistrarea ca platitor de TVA si tipul sediului.
De asemenea, mai avem la dispozitie si
sectiunea de date specifice, care prezinta
informatiile caracteristice tipului de contribuabil selectat.
Astfel, pentru
agentii economici gasim forma de organizare si informatii despre codul CAEN (incluzand numarul si denumirea cestuia precum si anul din care contribuabilul are asociat acest cod ).
La
PFA, sunt incluse informatii despre codul CAEN (incluzand numarul si denumirea cestuia precum si anul din care contribuabilul are asociat acest cod). In plus, in functie de categoria de persoana fizica (profesii libere sau prestatoare de activitati comerciale), se prezinta codul numeric personal, nume si prenume, cod CAEN (incluzand denumirea si anul de atribuire), numarul de inregistrare la registrul comertului.
In ceea ce priveste
institutiile publice, sectiunea de Date specifice va include actul normativ de infiintare, sistemul de finantare, organul tutelar, sectorul de activitate, iar pentru
persoanele juridice nerezidente, codul de identificare fiscala in tara de apartenenta si forma juridica.
Vector fiscal
Aplicatia Dosar fiscal permite si accesul la
informatii legate de vectorul fiscal asociat contribuabilului pentru fiecare impozit/taxa/contributie, datele de inceput si sfarsit (daca este cazul) si periodicitatea declararii acestora.
Declaratii
De asemenea, prin intermediul acestei aplicatii, se afla si informatii despre declaratiile depuse de run contribuabil, grupate dupa tipul declaratiei.
Prezentarea se face sub forma tabelara in ordinea descrescatoare a anilor de raportare, iar in cadrul anilor, gruparea se face pe luna de raportare. Atasat fiecarei sectiunii de declaratii, exista filtre pe baza carora se poate selecta o declaratie in vederea generarii si vizualizarii copiei acesteia.
Concret, aplicatia pune la dispozitie doua butoane:
- View pentru generarea declaratiei in format .pdf in browser;
- Export pentru exportul declaratiei in format .pdf si salvare externa.
Situatie sintetica
O ultima categorie de informatii care pot fi accesate prin intermediul Dosarului fiscal este cea referitoare la situatia sintetica a unui contribuabil. Astfel, in aceasta sectiune se regasesc
informatii referitoare la obligatiile de plata restante, sumele totale fiind grupate pe ani si luni.
Contribuabilii au posibilitatea sa dea click pe suma aleasa, iar programul le va afisa
informatii detaliate despre natura sumelor care compun creanta si data la care se raporteaza, precum si data la care informatiile au fost actualizate.
Mai mult, aplicatia include si informatii despre
documentele in baza carora suma este cuprinsa in creante.
Mai multe indicatii despre utilizarea aplicatiei Dosar fiscal puteti citi in ghidul atasat.
Sursa : AvocatNET