Angajatorii care datoreaza inspectoratelor teritoriale de munca comision pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca vor fi obligati sa declare acest lucru intr-un document, se arata intr-un proiect de act normativ lansat recent in dezbatere publice de Ministerul Muncii. In caz contrar, vor fi sanctionati cu amenzi de pana la 5.000 lei.
In prezent, bugetul de stat mai are de recuperat creante restante de la angajatorii care datoreaza sume cu titlu de comision, in baza Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca. Mai exact, conform acestui act normativ, inspectoratele teritoriale de munca percepeau un comision stabilit dupa cum urmeaza:
- 0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
- 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le verifica si certifica legalitatea inregistrarilor efectuate de catre acestia.
Atentie! Legea nr. 130/1999 a fost abrogata de Ordonanta de urgenta nr. 123/2010 la data de 1 februarie 2011.
In aceste conditii, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV) a lansat in dezbatere publica un proiect de ordonanta de urgenta prin care se creeaza cadrul legal necesar recuperarii creantele datorate de angajatori pana la data de 31 decembrie 2010.
"Creantele reprezentand comisionul datorat pana la data de 31 decembrie 2010 de angajatori inspectoratelor teritoriale de munca pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, respectiv pentru certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate in baza prevederilor Legii nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, republicata, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente, stabilite prin titluri de creanta si neachitate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se fac venit la bugetul de stat si au regim de creanta fiscala", se arata in proiectul de act normativ, ce ar urma sa intre in vigoare in 1 martie 2013.
Potrivit documentului, in perioada 1-31 martie 2013, inspectoratele teritoriale de munca vor preda la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) mai multe documente referitoare la situatia angajatorilor, printre care:
- inscrisurile, in original, in care sunt individualizate creantele datorate si neachitate pana la 1 martie 2013 si care reprezinta titluri executorii, neatacate in termenul legal sau dispozitivul hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a solutionat contestatia formulata impotriva acestora;
- situatia soldurilor creantelor fiscale;
- orice alte informatii disponibile, necesare urmaririi si verificarii sumelor datorate.
In plus, conform proiectului mentionat, angajatorii care datoreaza comision sunt obligati sa intocmeasca pe propria raspundere si sa depuna, pana la data de 25 a lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (1 martie, n.red.), la organul fiscal competent, declaratii-inventar privind comisionul in sold la data de 28 februarie 2013, inclusiv obligatii fiscale accesorii, neachitate pana la data depunerii declaratiei-inventar.
Modelul si continutul declaratiei-inventar se va aproba ulterior prin ordin ANAF.
In cazul in care angajatorii nu depun la timp aceasta declaratie-inventar, acestia vor fi sanctionati contraventional cu amenda cuprinsa intre 1.000 si 5.000 lei.
Conform proiectului de act normativ, procedurile de administrare a creantelor fiscale vor fi continuate de catre Fisc. In schimb, in document se precizeaza ca aceste comisioane, precum si dobanzile, penalitatile de intarziere sau majorarile de intarziere pentru care dreptul de a cere executarea silita s-a prescris pana la data preluarii in administrare a acestora de catre Fisc raman in responsabilitatea inspectoratelor teritoriale de munca.
Momentan, proiectul de act normativ se afla in dezbatere publica pe site-ul MMFPSPV si poate fi consultat AICI.
Sursa : AvocatNET.ro
|