Directiile judetene ale finantelor publice vor fi desfiintate, iar in locul lor se vor infiinta directii regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde celor 8 regiuni de dezvoltare ale Romaniei. Ceea ce inseamna ca nu vor mai exista 42 de structuri la nivel national, ci doar 8. Potrivit declaratiilor recente ale premierului Victor Ponta, proiectul de act normativ care prevede aceste modificari a fost citit in prima lectura in cadrul sedintei Executivului de miercuri si urmeaza a fi adoptat saptamana viitoare.
Proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind unele masuri pentru imbunatatirea activitatii de administrare fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost lansat recent in debatere publica de Ministerul de Finante si poate fi consultat pe>pagina proprie de internet a institutiei timp de 10 zile.
Documentul a fost prezentat deja in cadrul sedintei Guvernului de miercuri, premierul Victor Ponta anuntand ca saptamana urmatoare institutia pe care o conduce il va si adopta. "Un proiect foarte important, pe care vreau sa-l citim in prima lectura, pentru ca saptamana viitoare sa-l adoptam, reorganizarea ANAF-ului, in asa fel incat toate semnele astea bune, de investitii, de crestere economica, sa se simta si in incasarile bugetare, ca altfel vine rectificarea si nu avem de unde sa dam - pentru politisti, pentru profesori, pentru medici, pentru drumuri", a declarat primul-ministru.
Potrivit lui Ponta, principalele pericole cu care se confrunta economia sunt evaziunea fiscala si lipsa banilor in bugetul statului. "Din acest punct de vedere, restructurarea radicala a ANAF-ului, pe baza consultantei Bancii Mondiale si cu sprijinul financiar al Bancii Mondiale, vreau sa fie una din reformele importante pe care le facem anul acesta", sustine seful Executivului.
Mai mult chiar, premierul a anuntat, pentru toamna acestui an, o reforma reala a modului de organizare a aparatului public central: "Nu se mai poate sa lucrati cu aceiasi oameni care nu fac nimic sau care fac greseli si pe care nu poti niciodata sa-i sanctionezi in niciun fel, nu se poate sa stati in aceleasi conditii in care aveti un angajat care castiga 1.000 de lei si unul care castiga 15.000 de lei, nu se poate sa va spun eu de la Ministerul de Finante cati oameni va trebuie, cum sa-i platiti, ca nu aveti voie sa dati pe nimeni afara si nu aveti voie sa aduceti pe nimeni bun".
Finantele publice, desfiintate
Conform proiectului de act normativ propus de Finante, Agentia Nationala de Administrare Fiscala se va reorganiza in perioada urmatoare, o schimbare majora fiind desfiintarea directiilor generale judetene a finantelor publice.
Astfel, potrivit documentului citat, in locul finantelor locale, in subordinea ANAF se vor infiinta directiile generale regionale ale finantelor publice, institutii publice cu personalitate juridica, a caror arie de competenta va corespunde regiunilor de dezvoltare, astfel cum au fost stabilite prin Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionala in Romania.
Conform Legii nr. 315/2004, Romania este organizata in 8 regiuni de dezvoltare, dupa cum urmeaza:
- Regiunea de Dezvoltare Nord-Est - care grupeaza judetele Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui.
- Regiunea de Dezvoltare Sud-Est - care grupeaza judetele Braila, Buzau, Constanta, Galati, Vrancea si Tulcea.
- Regiunea de Dezvoltare Sud-Muntenia - care grupeaza judetele Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova si Teleorman.
- Regiunea de Dezvoltare Sud-Vest Oltenia - care grupeaza judetele Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt si Valcea.
- Regiunea de Dezvoltare Vest - care grupeaza judetele Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timis.
- Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest - care grupeaza judetele Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Salaj, Satu Mare si Maramures.
- Regiunea de Dezvoltare Centru - care grupeaza judetele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu.
- Regiunea de Dezvoltare Bucuresti-Ilfov - care grupeaza municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.
Practic, dupa cum se precizeaza in proiectul de act normativ, noile directii regionale se vor infiinta prin transformarea directiilor generale a finantelor publice dintr-un judet, prin fuziunea prin absorbtie a celorlalte directii generale judetene ale finantelor publice din aria de competenta.
Acest lucru inseamna ca nu vor mai exista 42 de structuri la nivel national, ci doar 8, in functie de regiunile mentionate mai sus.
Conform notei de fundamentare a proiectului de OUG, abordarea structurii regionale are ca principal obiectiv imbunatatirea performantei operationale a ANAF si diminuarea costului colectarii, in conditiile in care de la nivel central la nivel teritorial se va opera cu un numar de 8 structuri in locul celor 42 existente in prezent.
"Un aspect de mentionat este si faptul ca regionalizarea pastreaza structura de organizare pe 3 paliere (sediu central/nivel regional/nivel local in loc de sediul central/nivel judetean/nivel local), permitand, insa, un management mai bun, dar si economii importante in procesul de administrare fiscala", se mai precizeaza in nota de fundamentare.
Noile structuri regionale vor prelua in intregime activitatea si competentele tuturor directiilor generale judetene ale finantelor publice absorbite din aria de competenta, precum si a tuturor structurilor teritoriale subordonate acestora. De asemenea, potrivit proiectului publicat de Finante, inclusiv personalul din cadrul finantelor publice locale va fi preluat in cadrul directiilor generale regionale, in limita numarului de posturi aprobat.
Atentie! Modul de organizare si functionare a directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si a unitatilor subordonate ale acestora se va stabili ulterior prin ordin ANAF. Totodata, municipiile in care se infiinteaza directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si lista directiilor generale judetene ale finantelor publice care se reorganizeaza ca directii generale regionale ale finantelor publice se vor stabili prin hotarare a Guvernului.
Se infiinteaza Directia Generala Antifrauda Fiscala
Pe langa desfiintarea finantelor publice locale, propunerea de OUG a Finantelor stabileste, de asemenea, ca Garda Financiara si Autoritatea Nationala a Vamilor se reorganizeaza ca structuri fara personalitate juridica in cadrul ANAF, urmand ca personalul din cadrul celor doua institutii sa fie preluat in limita numarului de posturi aprobat.
Atributiile Garzii Financiare si ale ANV vor fi preluate, in mare parte, de un nou organism ce urmeaza a se infiinta in cadrul Fiscului, Directia Generala Antifrauda Fiscala, o structura fara personalitate juridica, cu atributii de combatere a actelor si faptelor de frauda si evaziune fiscala.
Conform notei de fundamentare a proiectului, Directia Generala Antifrauda va fi "o structura nationala puternica", avand 8 servicii regionale aflate in directa coordonare a aparatului central.
Dupa se precizeaza in documentul citat, structura nou infiintata va efectua activitati de control cu privire la respectarea actelor normative din domeniul fiscal in scopul prevenirii, descoperirii si combaterii oricaror acte si fapte interzise de lege si va participa la actiuni de depistare si combatere a activitatilor care genereaza fenomene de evaziune si frauda fiscala.
Proiectul aflat in consultare publica prevede ca in cadrul noii Directii vor fi angajati inspectori antifrauda, numirea acestora facandu-s pe baza de concurs sau examen.
---
Restructurarea ANAF a fost anuntata inca din 18 aprilie 2012, atunci cand Guvernul a adoptat Memorandumul cu tema "Programul multianual de modernizare a administratiei fiscale". Conform notei de fundamentare a proiectului publicat de Finante, reorganizarea constituie o preconditie pentru implementarea proiectului de modernizare a administratiei fiscale, pentru care s-a semnat un acord de imprumut cu Banca Mondiala in valoare de 70 de milioane de euro in data de 8 mai 2013.
Nota: Momentan, prevederile tratate in acest material nu se aplica, ele aflandu-se in stadiul de proiect, pe care il puteti consultaVom reveni cu informatii la momentul adoptarii propunerii legislative de catre Executiv.
|