Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Info Utile arrow Registrul Comertului ar putea emite autorizatiile pentru PFA
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Registrul Comertului ar putea emite autorizatiile pentru PFA
  • Ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale sau familiale.
  • Proiectul de ordonanta de urgenta prevede mutarea procedurii de autorizare si inregistrare, in intregime, la registrul comertului.
  • In prezent, inmatricularea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale in registrul comertului si inregistrarea fiscala a acestora se fac pe baza autorizatiei emise de primaria competenta.
  • Inregistrarea si autorizarea persoanele fizice si asociatiilor familiale ar putea fi simplificata. Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii propune transferarea procedurilor la Oficiile Registrului Comertului, in timp ce primariile vor avea doar un rol de asistenta, consultanta sau de reprezentare.

    Un proiect de Ordonanta de urgenta, lansat recent in dezbatere publica de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (MIMMCTPL), modifica substantial legislatia in privinta autorizarii si inregistrarii persoanelor fizice (PFA) si a asociatiilor familiale. 

    Desi Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent contine reglementari unitare privind autorizarea, acestea sunt interpretate in mod diferit de autoritatile locale, pasii care trebuie parcursi de catre solicitanti fiind diferiti de la o primarie la alta.

    Acesta este si motivul elaborarii unui nou act normativ, care va abroga, printre altele, Legea nr. 300/2004.

    Ca si Legea privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale, proiectul ordonantei de urgenta nu se aplica profesiilor liberale, precum si altor profesii reglementate si, totodata, nu se aplica profesiilor comerciale si activitati economice, pentru care legea a instituit un regim juridic special sau anumite restrictii de desfasurare sau alte interdictii.

    Autorizarea se muta de la Primarie la ORC 

    Propunerea MIMMCTPL vizeaza mutarea procedurii de autorizare si inregistrare, in intregime, la registrul comertului.

    Cu toate acestea, primariile in raza carora nu exista oficii ale registrului comertului vor fi obligate sa infiinteze birouri de asistenta, consultanta si de reprezentare.

    Primariile vor putea percepe tarife pentru serviciile oferite prin intermediul birourilor de asistenta, consultanta si reprezentare, care vor avea urmatoarele atributii:
    a) primesc si ordoneaza documentatia de suport pentru autorizare;
    b) transmit si depun documentatiile la registrul comertului competent, efectueaza corespondenta cu acesta in scopul obtinerii autorizatiei, inregistrarii si primirii certificatului de inregistrare in original precum si a altor acte;
    c) remit solicitantului actele in original primite de la registrul comertului prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire in termen de 5 zile lucratoare de la primirea din partea acestuia; indiferent de data la care primariile primesc actele de la registrul comertului, acestea se socotesc comunicate la data primirii de catre solicitant.
    d) acorda solicitantilor consultanta tehnica privind operatiunea de autorizare si inregistrare de catre registrul comertului.

    In prezent, inmatricularea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale in registrul comertului si inregistrarea fiscala a acestora se fac pe baza autorizatiei emise de primaria competenta.

    De la asociatie familiala la intreprindere familiala 

    Potrivit proiectului act normativ, persoanele fizice pot desfasura o activitati economice ca persoane fizice autorizate (PFA), ca intreprinzatori persoane fizice titulari ai unei intreprinderi individuale sau ca membri ai unei intreprinderi familiale.

    Conditii, drepturi si obligatii pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice 

    Propunerea MIMMCTPL stabileste ca persoanele care vor sa desfasoare activitati economice, in formele prevazute de proiectul de ordonanta de urgenta, trebuie sa aiba minumum 18 ani, in cazul PFA si al intreprinderilor individuale, iar in cazul intreprinderilor familiale, varsta minima a membrilor este de 16 ani.

    Acestia trebuie sa aiba un sediu profesional si sa indeplineasca cumulativ conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor si cerintele reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata.

    PFA va putea incheia contracte de colaborare cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, cu titulari ai unor intreprinderi individuale sau cu reprezentanti ai unor intreprinderi familiale, ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activitati economice.

    In plus, PFA nu va putea angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata si nici nu va putea fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca acea colaborarea este exclusiva.

    Cu toate acestea, PFA va putea cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza intr-un alt domeniu de activitate economica decat cea pentru care este autorizata.

    In schimb, titlularul unei intreprinderi individuale va putea angaja alte persoane cu contract individual de munca, in calitate de angajator persoana fizica, si va putea incheia contracte de colaborare cu alte PFA, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale sau alte persoane juridice.

    Acesta nu va putea fi angajat al celor cu care colaboreaza, insa, poate poate cumula calitatea de salariat  al unei terte persoane care functioneaza intr-un alt domeniu de activitate economica.

    De asemenea, conform proiectului de act normativ, membrii unei intreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor intreprinderi individuale. Mai mult, acestia pot cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-au organizat intreprinderea familiala.

    Totodata, propunerea MIMMCTPL mai stabileste ca intreprinderea familiala nu poate angaja terte persoane cu contract de munca. 

    Impact legislativ semnificativ 

    Proiectul de ordonanta de urgenta prevede abrogarea: 
    - Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale  care desfasoara activitati economice in mod independent;
    - Hotararii Guvernului nr. 1766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de  aplicare a Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor  familiale care desfasoara activitati economice in mod independent;
    - Art. 3 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, a asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice;
    - Art. 17 lit. a) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului.

    Draft 280208

    PROIECT

    GUVERNUL ROMÂNIEI

    Ordonanţă de Urgenţă privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate şi întreprinderile individuale sau familiale

    În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată, Guvernul

    României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

    CAPITOLUL I

    Dispoziţii generale

    Art.1 – (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează accesul la activitatea economică, procedura de autorizare şi înregistrare, şi regimul juridic al persoanelor fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice, precum şi al întreprinderilor individuale şi familiale. (2) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică profesiilor liberale, precum şi altor profesii reglementate.

    (3) De asemenea, prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică acelor profesii comerciale şi activităţi economice, pentru care legea a instituit un regim juridic special, anumite restricţii de desfăşurare sau alte interdicţii.

    Art.2 – În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:

    a) activitate economică – este activitatea agricolă, industrială, comercială sau profesională desfăşurată pentru obţinerea unor bunuri sau servicii a căror valoare poate fi exprimată în bani şi care sunt destinate vânzării sau schimbului pe pieţele organizate sau unor beneficiari determinaţi sau determinabili, în scopul obţinerii unui profit;

    b) Codul CAEN – clasificarea activităţilor din economia naţională aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, publicată în Monitorul Oficial Partea I, Nr. 301/5.11.1997 şi actualizată prin Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statistică privind actualizarea clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, publicat în Monitorul Oficial Partea I, Nr. 293/3.05.2007;

    c) comerciant – este persoana fizică care desfăşoară o activitate economică prin exercitarea de fapte sau prin încheierea de acte socotite de lege ca fiind comerciale şi care dobândeşte această calitate, cu respectarea condiţiilor anume prevăzute de lege;

    d) dreptul de stabilire – este prerogativa unui cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European de a desfăşura activităţi economice pe 2 teritoriul unui alt stat membru prin intermediul unui sediu permanent, în condiţii de egalitate de tratament cu cetăţenii statului gazdă;

    e) familia – soţul, soţia, copiii acestora care au împlinit vârsta de 16 ani la data autorizării întreprinderii familiale, rudele şi afinii până la gradul al patrulea inclusiv, cu domiciliul sau reşedinţa în România;

    f) întreprinzător – este persoana fizică care organizează o întreprindere economică;

    g) întreprindere economică– este activitatea economică, desfăşurată în mod organizat, permanent şi sistematic, combinând resurse financiare, forţă de muncă atrasă, materii prime, mijloace logistice şi informaţie, pe riscul întreprinzătorului, în cazurile şi condiţiile prevăzute de lege;

    h) întreprindere individuală – este întreprinderea economică organizată de un întreprinzător persoană fizică;

    i) întreprindere familială – este întreprinderea economică organizată de un întreprinzător persoană fizică împreună cu familia sa;

    j) persoană fizică autorizată – este persoana fizică autorizată să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind exclusiv forţa sa de muncă;

    k) profesie comercială – este ocupaţia care presupune desfăşurarea unei activităţi economice prin săvârşirea de fapte sau acte socotite de lege comerciale şi care conduce, prin practicarea ei, la dobândirea calităţii de comerciant;

    l) profesie liberală – este ocupaţia intelectuală care presupune punerea de către practicant la dispoziţia beneficiarului a unor cunoştinţe, calităţi şi competenţe, pentru satisfacerea de către acesta a necesităţilor, scopurilor şi intereselor sale legitime, reglementată sau nu de lege; profesia liberală nu are caracter comercial, chiar dacă exerciţiul ei este organizat de către practicant în forme similare întreprinderii;

    m) patrimoniu de afectaţiune – este masa patrimonială autonomă care include drepturi reale, drepturi de creanţă, garanţii sau alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de astfel de drepturi, prezente sau viitoare, constituite de persoanele de la art. 4 lit. a) – c) şi afectate activităţii lor economice;

    n) puncte de lucru – locaţiile la care îşi desfăşoară activitatea persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale sau familiale, în cazul în care aceasta nu se desfăşoară exclusiv la sediul profesional.

    Art.3 – (1) În temeiul dreptului la liberă iniţiativă, a dreptului la liberă asociere şi a dreptului de stabilire, orice persoană fizică, cetăţean român sau cetăţean al unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, poate desfăşura activităţi economice pe teritoriul României, în condiţiile legii.

    (2) Activităţile economice pot fi desfăşurate în toate domeniile, meseriile, ocupaţiile sau profesiile pe care legea nu le opreşte în mod expres liberei iniţiative.

    (3) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică pentru activităţile prevăzute de Codul CAEN a căror desfăşurare în una din formele prevăzute de art. 4 lit. a) – c) nu necesită o autorizare potrivit unei legi speciale.

    Art.4 – Persoanele fizice prevăzute la art. 3 alin. (1) pot desfăşura activităţile economice după cum urmează:

    a) individual şi independent ca persoane fizice autorizate;

    b) ca întreprinzători persoane fizice titulari ai unei întreprinderi individuale;

    c) ca membri ai unei întreprinderi familiale; sau

    d) ca membri ai unei profesii reglementate, comerciale sau liberale.

    Art.5 - Activitatea profesională în domeniul profesiilor reglementate, comerciale sau liberale, se poate face exclusiv în condiţiile prevăzute de legea specială.

    Art.6 – Orice formă de activitate economică desfăşurată în România trebuie să aibă un sediu profesional sau social pe teritoriul României, în condiţiile legii.

    Art.7 – Orice formă de activitate economică desfăşurată permanent, ocazional sau temporar în România trebuie să fie înregistrată sau declarată la autoritatea fiscală competentă, în condiţiile legii.

    CAPITOLUL II

    Autorizarea şi înregistrarea

    Art.8 – (1) Persoanele fizice arătate la art. 4 lit. a) şi b) au obligaţia să ceară autorizarea şi înregistrarea în registrul comerţului, înainte de începerea activităţii economice, ca persoane fizice autorizate („PFA”), respectiv întreprinzători persoane fizice titulari ai unei întreprinderi individuale.

    (2) Reprezentantul întreprinderii familiale are obligaţia să ceară autorizarea şi înregistrarea întreprinderii familiale în registrul comerţului, înainte de începerea activităţii economice. În cazul în care acesta nu formulează cererea în termen de 7 zile de la încheierea acordului prevăzut la art. 25 alin. (1), obligaţia incumbă fiecărui membru al întreprinderii familiale. Cererea făcută de un membru al întreprinderii familiale profită tuturor celorlalţi membri.

    (3) În orice caz, cererea de autorizare şi înregistrare în registrul comerţului trebuie formulată în termen de 15 zile de la încheierea acordului prevăzut de art. 25 alin. (1).

    (4) În caz de nerespectare a termenului prevăzut în alineatul precedent, art. 44 alin. (1) din Legea 26/1990 se aplică în mod corespunzător.

    Art.9 – (1) Pot desfăşura activităţi economice în una dintre formele prevăzute la art. 4 lit.

    a) – c), persoanele fizice care:

    a) au împlinit vârsta de 18 ani, în cazul persoanelor fizice care solicită autorizarea pentru desfăşurarea de activităţi economice conform art. 4 lit. a) şi b) şi a reprezentantului întreprinderii familiale, respectiv vârsta de 16 ani, în cazul membrilor întreprinderii familiale;

    b) au un sediu profesional declarat conform art. 10 din prezenta ordonanţă de urgenţă;

    c) îndeplinesc condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifica în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului, protecţiei muncii şi apărării împotriva incendiilor şi cerinţele reglementărilor specifice protecţiei consumatorului pentru activitatea desfăşurata, precum şi normele de calitate a produselor şi serviciilor puse pe piaţă.

    (2) Îndeplinirea condiţiilor de la alin. (1) lit. c) se face potrivit art. 5, art.15 şi următoarele din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, a asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, modificată, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr. 839/13.IX.2004.

    (3) În cazul în care potrivit unor prevederi legale speciale, pentru anumite activităţi economice este necesară îndeplinirea unor condiţii de pregătire profesională şi/sau de atestare a pregătirii profesionale, persoanele de la art. 4 lit. a) – c) trebuie să facă dovada îndeplinirii acestora.

    Art.10 – (1) PFA, întreprinzătorul persoană fizică titular al întreprinderii individuale şi întreprinderea familială au acel sediu profesional, declarat prin cererea de autorizare şi înregistrare în registrul comerţului.

    (2) Sediul profesional se poate stabili după cum urmează:

    a) în cazul PFA, la domiciliul sau reşedinţa sa;

    b) în cazul întreprinzătorului persoană fizică titular al întreprinderii individuale, la domiciliul sau reşedinţa sa;

    c) în cazul întreprinderii familiale, la domiciliul sau reşedinţa oricărui membru al acesteia.

    (3) Cu toate acestea, dacă activitatea economică se desfăşoară în alt judeţ decât cele în care persoanele de la alin. (2) îşi au domiciliul sau reşedinţa, sediul profesional se poate stabili în oricare dintre aceste judeţe. (4) Dacă activitatea economică se desfăşoară concomitent pe teritoriul mai multor judeţe, sediul profesional va fi ales şi declarat în judeţul în care aceasta se va desfăşura preponderent, iar dacă nu se poate determina astfel, în oricare dintre judeţele pe teritoriul cărora se desfăşoară activitatea.

    (5) Pentru stabilirea sediului profesional este necesar ca PFA, titularul întreprinderii individuale sau oricare membru al întreprinderii familiale, de la caz la caz, să deţină un drept de folosinţă asupra imobilului la adresa căruia acesta este declarat.

    (6) Punctele de lucru se înregistrează în registrul comerţului în condiţiile alineatului precedent.

    (7) Schimbarea sediului profesional se înregistrează în registrul comerţului.

    Art.11 – (1) Cererea de autorizare şi înregistrare se depune la registrul comerţului de pe lângă tribunalul din judeţul în care solicitantul îşi stabileşte sediul profesional.

    (2) Cererea de autorizare şi înregistrare în registrul comerţului va fi însoţită de documentaţia indicată în Anexă precum şi de cea corespunzătoare în cazurile prevăzute în art. 9 alin. (3). Art.12 – (1) Judecătorul delegat va verifica îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 9 şi 11.

    (2) Dacă socoteşte condiţiile îndeplinite, judecătorul delegat va dispune autorizarea şi înregistrarea în registrul comerţului, în registrul rezervat PFA, întreprinderilor individuale sau celor familiale, după caz, printr-o încheiere, potrivit art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr. 121/7.11.1990, republicată şi modificată.

    (3) Registrul comerţului va elibera certificatul de înregistrare, conţinând codul unic de înregistrare atribuit de Ministerul Economiei şi Finanţelor, precum şi alte acte prevăzute de lege. (4) Încheierea judecătorului delegat şi certificatul de înregistrare, 5 conţinând codul unic de înregistrare sunt documentele care atestă prin ele însele autorizarea activităţii economice şi înregistrarea în registrul comerţului de pe lângă tribunal, precum şi la autoritatea fiscală competentă.

    Art.13 – (1) Fără a aduce atingere dispoziţiilor art. 26 alin. (3), o persoană poate avea o singură autorizaţie pentru statutul juridic, respectiv cel de PFA, titular de întreprindere individuală, sau membru al unei întreprinderi familiale, pentru care a fost autorizată.

    (2) Pentru desfăşurarea unei activităţi suplimentare pentru care nu s-a cerut autorizarea, este necesară obţinerea acesteia potrivit prezentului capitol.

    (3) Activităţile de formare profesională prin ucenicie la locul de muncă se pot efectua fără autorizare, în condiţiile legii speciale.

    Art. 131 – Persoana fizică autorizată, titularul întreprinderii individuale şi reprezentantul întreprinderii familiale vor ţine contabilitatea în partidă simplă, potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1040/2004 pentru aprobarea normelor metodologice privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

    Art. 132 – Pentru desfăşurarea de activităţi economice de către persoanele fizice fără respectarea condiţiilor de înregistrare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se va aplica sancţiunea specifică de drept fiscal, constând în estimarea de către organele fiscale a veniturilor obţinute de persoana fizică din desfăşurarea activităţii economice şi în  impunerea acestor venituri.

    CAPITOLUL III

    Regimul juridic al PFA, al întreprinzătorilor titulari ai întreprinderilor individuale şi al întreprinderilor familiale

    Secţiunea a 1-a

    Regimul juridic al PFA

    Art.14 – PFA poate dobândi calitatea de comerciant în condiţiile art. 7 din Codul comercial.

    Art.15 – În scopul exercitării activităţii pentru care a fost autorizată, PFA poate încheia contracte de colaborare cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanţi ai unor întreprinderi familiale, ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice, fără ca aceasta să-i schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei secţiuni.

    Art.16 – (1) PFA nu poate angaja cu contract de muncă terţe persoane pentru desfăşurarea activităţii pentru care a fost autorizată şi nici nu va fi considerată un angajat 6 al unor terţe persoane cu care colaborează potrivit art. 15, chiar dacă colaborarea este exclusivă.

    (2) Cu toate acestea, PFA poate cumula şi calitatea de salariat al unei terţe persoane care funcţionează într-un alt domeniu de activitate economică decât cea pentru care PFA este autorizată.

    Art.17 – PFA are drepturile şi obligaţiile prevăzute de legislaţia muncii pentru angajaţi.

    Art.18 – (1) PFA îşi desfăşoară activitatea folosind exclusiv forţa de muncă şi aptitudinile sale profesionale. Ea nu poate cumula şi calitatea de întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale.

    (2) PFA poate cere ulterior schimbarea statutului juridic dobândit şi autorizarea ca întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale, cu respectarea dispoziţiilor Capitolului II şi ale art. 20 lit. b).

    Art.19 – (1) PFA răspunde pentru obligaţiile sale cu întreg patrimoniul sau cu patrimoniul de afectaţiune, dacă acesta a fost constituit, iar în caz de insolvenţă va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr.359/21.04.2006, dacă sunt îndeplinite condiţiile art. 14 din prezenta ordonanţă de urgenţă.

    (2) Creditorii îşi vor executa creanţele potrivit dreptului comun în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile art. 14 din prezenta ordonanţă de urgenţă.

    (3) Orice persoană interesată poate face dovada îndeplinirii condiţiilor art. 14 din prezenta ordonanţă de urgenţă în cadrul procedurii insolvenţei sau separat, prin acţiune în constatare, dacă justifică un interes legitim.

    Art.20 – PFA îşi încetează activitatea în următoarele cazuri:

    a) prin deces;

    b) prin voinţa acesteia;

    c) în condiţiile art. 25 din Legea nr. 26/1990;

    d) dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza autorizării potrivit art. 9 şi 11;

    Secţiunea a 2-a

    Regimul juridic al întreprinzătorului persoană fizică titular al întreprinderii individuale

    Art.21 – Întreprinderea individuală nu are personalitate juridică. Întreprinzătorul persoană fizică titular al întreprinderii individuale răspunde pentru obligaţiile asumate în organizarea şi exploatarea acesteia cu întreg patrimoniul sau cu patrimoniul de afectaţiune dacă acesta a fost constituit.

    Art.22 – Întreprinzătorul persoană fizică titular al întreprinderii individuale este comerciant persoană fizică de la data înregistrării sale în registrul comerţului.

    Art.23 – (1) Pentru organizarea şi exploatarea întreprinderii sale, întreprinzătorul persoană fizică poate angaja terţe persoane cu contract individual de muncă, în calitate de angajator persoană fizică, şi poate încheia contracte de colaborare cu alte PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanţi ai unor întreprinderi familiale, ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice fără ca aceasta să-i schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei secţiuni.

    (2) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale nu va fi considerat un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează potrivit alin. (1), chiar dacă colaborarea este exclusivă.

    (3) În calitate de angajator persoană fizică, întreprinzătorul este ţinut de toate obligaţiile de care este ţinut şi un angajator persoană juridică.

    (4) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale poate cumula şi calitatea de salariat al unei terţe persoane care funcţionează într-un alt domeniu de activitate economică decât cel în care şi-a organizat întreprinderea individuală.

    Art.24 – (1) Persoana fizică titular al întreprinderii individuale răspunde pentru obligaţiile sale cu întreg patrimoniul de afectaţiune, iar în caz de insolvenţă va fi supusă procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006, dacă sunt îndeplinite condiţiile art. 14 din prezenta ordonanţă de urgenţă.

    (2) Creditorii îşi vor executa creanţele potrivit dreptului comun în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile art. 14 din prezenta ordonanţă de urgenţă.

    (3) Orice persoană interesată poate face dovada îndeplinirii condiţiilor art. 14 din prezenta ordonanţă de urgenţă în cadrul procedurii insolvenţei sau separat, prin acţiune în constatare, dacă justifică un interes legitim.

    Art.25 – (1) Întreprinzătorul persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale îşi încetează activitatea în următoarele cazuri:

    a) prin deces; b) prin voinţa acestuia;

    c) în condiţiile art. 25 din Legea nr. 26/1990;

    d) dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza autorizării potrivit art. 9 şi 11.

    (2) Cu toate acestea, în cazul prevăzut la alin. (1) lit. (a) moştenitorii pot continua întreprinderea, dacă îşi manifestă voinţa în termen de 6 luni de la data dezbaterii succesiunii printr-o declaraţie autentică, şi sunt autorizaţi şi înregistraţi în registrul comerţului potrivit dispoziţiilor art. 12. Când sunt mai mulţi moştenitori, aceştia îşi vor desemna un reprezentant, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a continua întreprinderea.

    Secţiunea a 3-a

    Regimul juridic al întreprinderii familiale

    Art.26 – (1) Întreprinderea familială este constituită din doi sau mai mulţi membri ai unei familii.

    (2) Un membru de familie poate face parte dintr-o singură întreprindere familială.

    (3) Membrii unei întreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor întreprinderi individuale. De asemenea, aceştia pot cumula şi calitatea de salariat al unei terţe persoane care funcţionează într-un alt domeniu de activitate economică decât cel în care şi-au organizat întreprinderea familială.

    (4) Întreprinderea familială nu poate angaja terţe persoane cu contract de muncă.

    Art.27 – (1) Întreprinderea familială se constituie printr-un acord încheiat de membrii familiei în formă scrisă ad validitatem. Acordul de constituire va stipula participarea fiecărui membru la întreprindere, condiţiile participării, cotele procentuale în care vor împărţi veniturile nete ale întreprinderii şi raporturile dintre membrii întreprinderii

    familiale, sub sancţiunea nulităţii absolute.

    (2) Reprezentantul desemnat prin acordul de constituire va gestiona interesele întreprinderii în temeiul unei procuri speciale, semnată de către toţi membrii întreprinderii care au capacitate de exerciţiu şi reprezentanţii legali ai celor cu capacitate de exerciţiu restrânsă.

    Art.28 – (1) Întreprinderea familială nu are personalitate juridică şi nici patrimoniu propriu.

    (2) Prin acordul de constituire a întreprinderii, membrii acesteia pot stipula constituirea unui patrimoniu de afectaţiune, care rămâne în coproprietate până la retragerea unui membru sau încetarea întreprinderii.

    (3) În cazul prevăzut la alineatul precedent, prin acordul de constituire sau printrun act adiţional la acesta, se vor stabili cotele de participare a membrilor la constituirea patrimoniului de afectaţiune. Dacă membrii întreprinderii convin în unanimitate, cotele de participare prevăzute în prezentul alineat pot fi diferite de cele prevăzute pentru participarea la veniturile nete ale întreprinderii potrivit art. 27 alin. (1).

    Art.29 – Membrii întreprinderii familiale sunt comercianţi persoană fizică de la data înmatriculării acesteia în registrul comerţului şi răspund solidar şi indivizibil pentru datoriile contractate de reprezentant în exploatarea întreprinderii cu întreg patrimoniul sau cu patrimoniul de afectaţiune dacă acesta a fost constituit.

    Art.30 – (1) Deciziile privind gestiunea curentă a întreprinderii se iau de către reprezentantul desemnat prin actul de constituire şi împuternicit prin procura specială.

    (2) Actele de dispoziţie asupra bunurilor afectate activităţii întreprinderii se vor lua cu votul majorităţii simple a membrilor întreprinderii, cu condiţia ca această majoritate să includă şi votul proprietarului bunului care va face obiectul actului.

    (3) Actele prin care se dobândesc bunuri pentru activitatea întreprinderii se încheie de reprezentant fără autorizarea prealabilă a membrilor, dacă valoarea bunului cu privire la care se încheie actul nu depăşeşte 50% din valoarea bunurilor care au fost afectate întreprinderii potrivit art. 28 alin. (2) şi a sumelor de bani aflate la dispoziţia întreprinderii la data actului. Bunurile dobândite sunt coproprietatea membrilor în cotele indicate de art. 28 alin. (3).

    Art.31 – Membrii întreprinderii familiale ale căror acte au determinat apariţia stării de insolvenţă sunt supuşi procedurii simplificate prevăzute de Legea nr. 85/2006, urmând ca ceilalţi să răspundă în condiţiile art. 29 şi ale dreptului comun.

    Art.32 – (1) Întreprinderea familială îşi încetează activitatea în următoarele cazuri:

    a) mai mult de jumătate dintre membrii acesteia au decedat;

    b) mai mult de jumătate dintre membrii întreprinderii cer încetarea acesteia sau se retrag din întreprindere;

    c) în condiţiile art. 25 din Legea nr. 26/1990;

    d) dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza autorizării potrivit art. 9 şi 11.

    Art.33 – (1) În cazul în care membrii întreprinderii au constituit un patrimoniu de afectaţiune potrivit art. 28 alin. (2) sau au dobândit bunuri potrivit art. 30 alin. (3), bunurile se împart conform cotelor prevăzute la art. 28 alin. (3).

    (2) În cazul în care nu a fost constituit un patrimoniu de afectaţiune, bunurile dobândite potrivit art. 30 alin. (3) se împart conform cotelor prevăzute la art. 27 alin. (1).

    CAPITOLUL IV

    Dispoziţii finale

    Art.34 – (1) Primăriile în raza cărora nu sunt organizate oficii ale registrului comerţului sunt obligate să îşi constituie şi să organizeze birouri de asistenţă, consultanţă şi reprezentare a persoanelor fizice prevăzute la art. 4 lit. a) - c).

    (2) Persoanele fizice au dreptul şi pot opta să efectueze formalităţile prevăzute de Cap. II din prezenta ordonanţă de urgenţă prin intermediul birourilor de asistenţă, consultanţă şi reprezentare.

    (3) Birourile de asistenţă, consultanţă şi reprezentare pot să reprezinte persoana fizică solicitantă în cadrul procedurilor de obţinere a autorizaţiei şi înregistrării în registrul comerţului, în temeiul unei procuri speciale sub forma înscrisului sub semnătură privată.

    (4) În acest scop, birourile de asistenţă, consultanţă şi reprezentare au următoarele competenţe dacă sunt solicitate sau mandatate special:

    a) primesc şi ordonează documentaţia de suport pentru autorizare;

    b) transmit şi depun documentaţiile la registrul comerţului competent, efectuează corespondenţă cu acesta în scopul obţinerii autorizaţiei, înregistrării şi primirii certificatului de înregistrare în original precum şi a altor acte;

    c) remit solicitantului actele în original primite de la registrul comerţului prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea din partea acestuia; indiferent de data la care primăriile primesc actele de la registrul comerţului, acestea se socotesc comunicate la data primirii de către solicitant;

    d) acordă solicitanţilor consultanţă tehnică privind operaţiunea de autorizare şi înregistrare de către registrul comerţului; în acest caz, primăriile vor fi responsabile pentru acurateţea sfaturilor acordate solicitanţilor de către reprezentanţii birourilor de asistenţă, consultanţă şi reprezentare.

    (5) Pentru serviciile furnizate potrivit prezentului articol primăriile vor putea percepe taxe fixe pe care le pot stabili autonom, în temeiul principiului autonomiei locale.

    (6) Primăriile vor pune la dispoziţia publicului un formular standard al procurii speciale prevăzute la alin. (3).

    (7) Acordarea mandatului pentru autorizarea şi înregistrarea în registrul comerţului nu împiedică solicitantul să îşi susţină personal cererea în faţa judecătorului delegat.

    (8) În scopul liberului acces al cetăţenilor la servicii publice administrative de calitate, birourile de asistenţă, onsultanţă şi reprezentare pot primi mandate legale indiferent de sediul profesional al solicitantului şi registrul comerţului căruia i se adresează acesta.

    Art.35 – Prevederile Legii nr. 26/1990, precum şi cele ale Legii nr. 359/2004 se vor aplica corespunzător, în măsura în care nu contravin literei şi spiritului prezentei ordonanţe de urgenţă.

    Art.36 – (1) Persoanele fizice arătate la art. 3 alin. (1) care desfăşoară o activitate economică autorizată şi recunoscută într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, în forme similare cu cele prevăzute de prezenta lege, pot fi autorizate să desfăşoare pe teritoriul României aceleaşi tipuri de activităţi pentru care au fost autorizate în acel alt stat, cu respectarea dispoziţiilor art. 1, 3 şi 5.

    (2) În cazul prevăzut la alin. (1), cererea de autorizare şi înregistrare în registrul comerţului este de competenţa judecătorului delegat la registrul comerţului în raza căruia a fost ales şi declarat sediul profesional.

    (3) Cererea va fi însoţită de următoarele acte:

    a) carte de identitate sau paşaport al solicitantului – traducere legalizată în limba română;

    b) autorizaţia de funcţionare obţinută în celalalt stat al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European – traducere legalizată în limba română.

    (4) În funcţie de forma de organizare pentru care se solicită autorizarea, se vor aplica corespunzător prevederile Capitolului II din prezenta ordonanţă de urgenţă.

    Art.37 – (1) Persoanele fizice cetăţeni români sau ai unui alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European, cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate,

    pot obţine autorizarea pentru desfăşurarea de activităţi economice pe teritoriul României în formele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, în cazul în care natura activităţilor nu necesită prezenţa solicitantului pe teritoriul României.

    (2) Persoanele fizice arătate la alin. (1) îşi vor declara un sediu fiscal în România, în scopul înregistrării la autoritatea fiscală competentă şi al plăţii către statul român a impozitelor aferente activităţii desfăşurate potrivit alin. (1).

    Art.38 – Persoanele arătate la art. 4 lit. a), b) şi c) sunt plătitoare de impozit pe venit în condiţiile prevăzute de Codul Fiscal şi ţin evidenţa contabilă în partidă simplă.

    Art.39 – (1) Procedurile desfăşurate potrivit Legii nr. 300/2004 se vor finaliza potrivit prevederilor legii aplicabile la data iniţierii acestora.

    (2) Persoanele fizice autorizate şi asociaţiile familiale care s-au înfiinţat în baza legii 300/2004 nu au obligaţia de preschimbare a certificatului de înregistrare emis conform art. 3 alin. (1) din Legea 359/2004.

    Art.40 – (1) Datele şi actele procesate şi arhivate în prezent de primării în aplicarea Legii nr. 300/2004 vor fi transferate Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi Oficiilor Judeţene ale Registrului Comerţului până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

    (2) În termen de 60 de zile calendaristice de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României Partea I, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative vor elabora şi publica în Monitorul Oficial al României Partea I o procedură privind transmiterea către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului a datelor şi actelor prevăzute la alin. (1).

    Art.401 – Orice referire conţinută în altă lege la sintagma „asociaţie familială” va fi considerată ca fiind făcută la sintagma „întreprindere familială”.

    Art.41 – Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:

    a) Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Montorul Oficial al României Partea I, Nr. 576/29.VI.2004;

    b) Hotărârea Guvernului nr. 1766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice şi a asociaţiilor familiale care desfăşoară activităţi economice în mod independent, modificată, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr. 1.048/12.XI.2004

    c) Art. 3 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, a asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, modificată, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr. 839/13.IX.2004.

    d) Art. 17 lit. a) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerţului, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, Nr. 121/7.11.1990, republicată şi modificată.

    Art.42 – Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare în termen de 90 de zile calendaristice de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României Partea I, cu excepţia art. 36 care intră în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României Partea I.

    Anexa

    1 Documentaţia de susţinere a cererii de autorizare şi înregistrare în registrul comerţului a PFA

    1.1 Carte de identitate, sau paşaport – fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul

    1.2 Cazier fiscal – original

    1.3 Document care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional, cum ar fi, spre exemplu, contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract de vânzare cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu, sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă, etc. – copie legalizată

    1.4 Declaraţie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului, protecţiei muncii şi apărării împotriva incendiilor şi cerinţele reglementărilor specifice protecţiei consumatorului pentru activitatea desfăşurată, precum şi normele de calitate a produselor sau serviciilor.

    1.5 Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale.

    2 Documentaţia de susţinere a cererii de autorizare şi înregistrare în Registrul Comerţului a întreprinzătorului persoană fizică titular al întreprinderii individuale

    2.1 Carte de identitate, sau paşaport titular întreprindere individuală – fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul 2.2 Cazier fiscal titular întreprindere individuală – original

    2.3 Document care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional, cum ar fi, spre exemplu, contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract de vânzare cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu, sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă, etc. – copie legalizată

    2.4 Declaraţie pe propria răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului, protecţiei muncii şi apărării împotriva incendiilor şi cerinţele reglementărilor specifice protecţiei consumatorului pentru activitatea desfăşurată, precum şi normele de calitate a produselor sau serviciilor.

    2.5 Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale.

    3 Documentaţia de susţinere a cererii de autorizare şi înregistrare în registrul comerţului a întreprinderii familiale

    3.1 Carte de identitate, sau paşaport al fiecărui membru – fotocopie certificată olograf de către titular privind conformitatea cu originalul

    3.2 Cazierul fiscal al reprezentantului întreprinderii familiale şi al fiecărui membru major – original 3.3 Document care să ateste drepturile de folosinţă asupra sediului profesional, cum ar fi, spre exemplu, contract de închiriere, comodat, certificat de moştenitor, contract de vânzare cumpărare, declaraţie de luare în spaţiu, sau orice alt act juridic care conferă dreptul de folosinţă, etc. – copie legalizată

    3.4 Declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului, care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului, protecţiei muncii şi apărării împotriva incendiilor şi cerinţele reglementărilor specifice protecţiei consumatorului pentru activitatea desfăşurată, precum şi normele de calitate a produselor sau serviciilor.

    3.5 Fotocopii certificate olograf de pe documentele care atestă pregătirea profesională, dacă aceasta este cerută, potrivit unor prevederi legale speciale.

     
    © 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !