Procedura prin care Agentia Nationala de Administrare Fiscala declara o firma inactiva va fi modificata, potrivit unui proiect de ordin, publicat recent, care stabilescte ca Fiscul va face cateva verificari suplimentare.
Fiscul a lansat recent in dezbatere publica un proiect de ordin prin care introduce o procedura noua de verificare a contribuabililor pe care trebuie sa o parcurga Fiscul inainte de a putea declara inactivitatea acestora.
De asemenea, documentul actualizeaza procedurile deja existente pentru declararea inactivitatii fiscale a contribuabililor, reactivarea acestora, indreptarea erorilor materiale si scoaterea din evidenta contribuabililor declarati inactivi a contribuabililor radiati. In acest sens, formalitatile indeplinite de directorul general executiv al directiei generale a finantelor publice urmeaza sa revina in sarcina directorului general al directiei generale regionale a finantelor publice. Modificarea vine a ca urmare a reorganizarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF).
In plus, proiectul de ordin cuprinde si actualizarea continutului formularelor aplicabile atat pentru declararea de catre organele fiscale a contribuabililor inactivi, cat si pe cele pentru indreptarea erorilor materiale si pentru reactivarea contribuabililor declarati inactivi.
Care sunt noile proceduri de verificare a contribuabililor?
Potrivit reglementarilor propuse de Fisc, urmeaza sa fie introdusa o procedura de verificare a indeplinirii unor conditii de catre contribuabilii inactivi si de catre cei reactivati.
Codul de procedura fiscala prevede ca pentru a fi declarati inactivi contribuabilii trebuie sa se afle in una din urmatoarele situatii:
- nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al presedintelui ANAF.
Procedura de verificare propusa de Fisc se refera la contribuabilii inactivi care se incadreaza in ultimele doua situatii, respectiv se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale si nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Procedura privind verificarea contribuabililor care se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale
In cazul in care organul de inspectie fiscala, in urma deplasarii la fata locului, constata ca adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu exista, urmeaza sa intocmeasca un proces-verbal prin care se va consemna aceasta situatie, se arata in proiectul de ordin recent lansat in dezbatere publica.
Totodata, organul de inspectie fiscala va trimite la adresa de domiciliu a reprezentantului legal al contribuabilului, daca acesta este persoana fizica rezidenta romana, invitatia prin care acesta este solicitat sa se prezinte la sediul organului fiscal pentru clarificarea situatiei sale fiscale.
Potrivit noilor dispozitii, la finalizarea controlului organul de inspectie fiscala urmeaza sa intocmeasca un dosar care va cuprinde:
- procesul-verbal intocmit ca urmare a actiunii de control impreuna cu invitatiile prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost solicitat sa se prezinte la sediul organului de inspectie fiscala pentru clarificarea situatiei sale fiscale;
- avizul privind propunerea de declarare in inactivitate.
Procedura privind verificarea contribuabililor care nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat
In situatia in care se constata ca un contribuabil nu desfasoara activitate la domiciliul fiscal declarat, organul de inspectie fiscala urmeaza sa solicite in scris, prezenta unui reprezentant legal al acestuia la sediul organului de inspectie fiscala, stabilind data si ora de prezentare, se arata in proiectul de act normativ. Solicitarea se va trimite si la adresa de domiciliu a reprezentantilor legali ai contribuabilului, daca acestia sunt persoane fizice rezidente romane.
In cazul in care contribuabilul are sedii secundare, organul de inspectie fiscala urmeaza sa trimita solicitarea si la adresele unde acestea functioneaza.
Potrivit proiectului de ordin, daca reprezentantului legal al contribuabilului nu se prezinta la sediul organului de inspectie fiscala, se va incheia un proces-verbal in care se vor preciza actiunile si toate demersurile intreprinse de organul de inspectie fiscala pentru identificarea acestuia.
La procesul-verbal intocmit ca urmare a actiunii de control se vor anexa urmatoarele documente:
- invitatiile prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost solicitat sa se prezinte la sediul organului de inspectie fiscala pentru clarificarea situatiei sale fiscale, impreuna cu documentele care sa ateste ca acestea au fost transmise, conform prevederilor legale;
- orice alt document care sa ateste ca respectivul contribuabil nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
De asemenea, la finalizarea controlului, organul de inspectie fiscala va intocmi un dosar care va cuprinde:
- procesul-verbal intocmit ca urmare a actiunii de control;
- avizul privind propunerea de declarare in inactivitate.
Documentul aflat in dezbatere publica stabileste ca dosarul care cuprinde documentele privind constatarea indeplinirii conditiilor de declarare a contribuabililor inactivi urmeaza sa fie intocmit in doua exemplare. Un exemplar impreuna cu avizul privind propunerea de declarare in inactivitate va fi transmis organului fiscal in a carui evidenta este inregistrat respectivul contribuabil, pentru intocmirea de catre compartimentul de specialitate a deciziei de declarare in inactivitate, iar celalalt exemplar va ramane la organul de inspectie fiscala care l-a intocmit.
Ce procedura de verificare se va aplica pentru reactivarea contribuabililor declarati inactivi
Pe langa procedura de verificare a indeplinirii conditiilor de catre contribuabilii inactivi, Fiscul a propus si o procedura pentru verificarea indeplinirii unei conditii de reactivare a contribuabililor declarati inactivi.
Conform legislatiei in vigoare, contribuabilii declarati inactivi se reactiveaza daca indeplinesc, cumulativ, urmatoarele conditii:
- isi indeplinesc toate obligatiile declarative prevazute de lege;
- isi indeplinesc toate obligatiile de plata;
- organele fiscale au constatat ca functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Procedura cuprinsa in proiectul de ordin al ANAF se refera la verificarea indeplinirii conditiei potrivit careia organele fiscale au constatat ca firma functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
Pentru verificarea acestei conditii, organul fiscal cu atributii in domeniul gestionarii registrului contribuabililor urmeaza sa transmita organului de inspectie fiscala competent, referatul privind contribuabilii propusi pentru reactivare, se precizeaza in proiectul de ordin.
Mai departe, dupa primirea referatului, organul de inspectie fiscala urmeaza sa se deplaseze la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru a controla daca acesta functioneaza la domiciliul fiscal declarat.
In acest sens, organul de inspectie fiscala va verifica existenta spatiului aferent domiciliului fiscal declarat si dupa caz, a sediilor secundare declarate, precum si daca contribuabilul desfasoara activitatea comerciala in limita obiectului inscris in autorizatia de functionare, daca spatiul folosit ca domiciul fiscal/sediu secundar permite desfasurarea activitatilor pentru care societatea este autorizata.
La finalizarea controlului organul de inspectie fiscala va intocmi un dosar care va cuprinde:
- proces-verbal la care se vor anexa documentele justificative care sa ateste carespectivul contribuabil functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, care va cuprinde si motivatia daca a fost indeplinita sau nu conditia de reactivare, semnat de conducatorul organului fiscal competent.
In acelasi timp, dosarul care cuprinde documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, urmeaza sa fie intocmit in doua exemplare, se mentioneaza in proiectul de act normativ. Un exemplar impreuna cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, dupa caz, va fi transmis organului fiscal in a carui evidenta este inregistrat respectivul contribuabil, in vederea intocmirii de catre compartimentul de specialitate a deciziei de reactivare sau a deciziei de respingere a cererii de reactivare, iar celalalt exemplar ramane la organul de inspectie fiscala care l-a intocmit.
|