Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Stiri arrow Plata pentru inscrierile in cartea funciara se poate face direct la notar
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Plata pentru inscrierile in cartea funciara se poate face direct la notar
Tarifele de publicitate imobiliara pot fi incasate atat de notarii publici, cat si de oficiile teritoriale de cadastru, procedurile de incasare si virare a acestor tarife fiind stabilita recent printr-un act normativ publicat in Monitorul Oficial. Practic, prin intermediul notarilor, cetatenii au posibilitatea de a solicita oficiilor cadastrale diverse servicii de publicitate imobiliara, precum efectuarea formalitatilor de inscriere in cartea funciara a drepturilor. Desi aceasta posibilitate este disponibila, din punct de vedere legal, de aproximativ opt ani, metodologia care stabileste cum vor fi incasate si virate tarifele de publicitate imobiliara a fost publicata abia in luna octombrie in Monitorul Oficial.

Notarii publici incaseaza tarifele de publicitate imobiliara in numele oficiilor de cadastru, aceasta posibilitate fiind reglementata de Legea nr. 7/1996 privind cadastrul si publicitatea imobiliara. Practic, in baza acestui act normativ, tarifele pentru cererile ce au obiect furnizarea serviciilor prestate de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) pot fi incasate de notari in numele si pe seama Agentiei sub diverse forme: pe chitantiere si facturiere ale acestei institutii, pe bonuri fiscale proprii, prin ordine de plate, ca urmare a viramentelor bancare efectuate in contul biroului notarial, prin mijloace electronice de plata sau orice alte modalitati prevazute de lege.

Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania a mentionat, la solicitarea noastra, ca incasarea de catre notarii publici a tarifelor de publicitate imobiliara este o posibilitate creata inca din anul 2005, in scopul de a se degreva activitatea oficiilor de cadastru si publicitate imobiliara de o parte din activitatea cu publicul. Totusi, metodologia de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliara, nu a fost publicata decat in luna octombrie, ea fiind cuprinsa inOrdinul nr. 1009/2013, emis de ANCPI si Uniunea Notarilor Publici.

Acest act normativ stabileste concret atributiunile notarului public in materia cadastrului, modalitatea de incasare a tarifelor pentru serviciile ce urmeaza a fi prestate de catre oficiile teritoriale, precum si procedura propriu-zisa de inregistrare a documentatiei.

Astfel, potrivit documentului citat, notarul public indeplineste urmatoarele:

  • completeaza cererea prin care se solicita prestarea serviciilor de cadastru si/sau publicitate imobiliara, in conformitate cu regulamentul in vigoare privind inscrierea in evidentele de cadastru si carte funciara;
  • incaseaza tarifele pentru cererile avand ca obiect furnizarea serviciilor prestate de Agentia Nationala si unitatile sale subordonate, in numele si pe seama Agentiei Nationale, pe chitantiere ale acestei institutii sau pe bonuri fiscale proprii, in contul biroului notarial prin ordine de plata ca urmare a viramentelor efectuate, prin mijloace electronice de plata, sau orice alte modalitati prevazute de lege;
  • la solicitarea beneficiarului, pentru tarifele incasate elibereaza factura cu datele de identificare ale Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Pentru aceste tipuri de incasari, factura se elibereaza exclusiv de catre notarul public;
  • asigura securitatea si confidentialitatea datelor/documentelor gestionate;
  • transmite documentatiile catre oficiile teritoriale.

Tarifele pentru serviciile prestate pot fi incasate de catre notarul public astfel:

  • in numerar, la casierie eliberand solicitantilor documente de incasare justificative: chitanta cu datele de identificare ale Agentiei Nationale sau bon fiscal propriu;
  • prin virament, in contul biroului notarial, pe baza instrumentelor de plata utilizate in sistemul bancar, inclusiv mijloace electronice de plata, mandat postal, sau orice alte modalitati prevazute de lege.

Evidenta acestor tarife va fi tinuta separat de evidenta financiar-contabila a biroului notarial, iar din tarifele incasate se va percepe un comision de catre notar, pentru a acoperi cheltuielile de incasare si virare.

Cetatenii pot alege unde platesc: la notar sau la oficiile cadastrale

Desi legea prevede posibilitatea obtinerii acestui comision, notarii presteaza aceasta activitate in mod voluntar si gratuit, in scopul simplificarii demersurilor necesare de inregistrare a imobilelor in cartea funciara, avand ca finalitate cresterea calitatii serviciilor prestate catre cetateni, sustine UNNPR in raspunsul transmis.

"Prin intermediul notarilor, cetatenii pot solicita oficiilor de cadastru si publicitate imobiliara teritoriale diverse servicii de publicitate imobiliara, in scopul fie al informarii cu privire la regimul juridic al imobilelor sau chiar al efectuarii formalitatilor de inscriere in cartea funciara a drepturilor, actelor sau faptelor juridice prevazute de lege", explica mai departe institutia.

Pentru aceste servicii, tarifele se pot achita la birourile notarilor publice, care efectueaza ulterior demersurile de virare in contul ANCCPI. In plus, cetatenii interesati pot achita tarifele de publicitate imobiliara atat la oficiile teritoriale de cadastru si publicitate imobiliara, cat si la notarii publici care instrumenteaza actele supuse publicitatii, conform liberei lor alegeri.

Desi unele dintre atributiunile lor au fost preluate si de notari, oficiile cadastrale vor oferi, in continuare, aceleasi servicii ca si pana acum, activitatea lor nefiind afectata in vreun fel.

"Toate serviciile de publicitate imobiliara sunt furnizate de catre oficiile teritoriale de cadastru si publicitate imobiliara, direct catre cetateni sau prin mijlocirea birourilor notariale", mentioneaza UNNPR, care adauga ca nu se poate retine ca oficiile isi diminueaza in acest mod atributiile sau incasarile pentru serviciile prestate, care se fac venit la bugetul de stat.

"Noile reguli create prin intrarea in vigoare a Ordinului nr. 1009/2013 sunt menite sa simplifice aceasta procedura si sa-i confere transparenta prin publicarea sa in Monitorul Oficial", mai puncteaza Uniunea Notarilor.

Care e procedura de inregistrare a documentatiei

Potrivit Metodologiei de incasare si virare a tarifelor de publicitate imobiliare, dupa ce a incasat tarifele de la cetateni, notarul public va depune documentatia la oficiul teritorial prestator al serviciului, in vederea procesarii acesteia, pe baza unei cereri semnate si stampilate.

Pentru fiecare cerere depusa se emite si se ataseaza un document de incasare unic si distinct, cu exceptia actelor juridice complexe care au ca obiect mai multe bunuri imobile ce sunt situate pe raza teritoriala a mai multor BCPI-uri (de exemplu, contractele de garantie reala imobiliara), caz in care se va elibera un singur document de incasare pentru fiecare BCPI in parte pentru toate imobilele situate in aria teritoriala a aceluiasi BCPI. In acest caz, in fiecare cerere se va mentiona valoarea tarifului aferent fiecarui imobil.

Orice suplimentare de tarif se efectueaza prin intermediul aceluiasi birou notarial distinct prin intocmirea unei note de completare.

Documentele de incasare in numerar emise de catre birourile notariale in cursul unei luni sau copia documentelor de plata care atesta viramentul in contul biroului notarial se vor depune la oficiul teritorial impreuna cu cererile aferente pana cel mai tarziu la finele zilei de 5 a lunii urmatoare.

Important! Daca aceste prevederi nu sunt respectate, atunci documentele de incasare nu sunt considerate valabile, urmand ca notarul public sa efectueze procedura de anulare sau de restituire a acestor sume.

Notarul public poate completa cererea de inregistrare a documentatiilor utilizand si aplicatia informatica. In cazul utilizarii aplicatiei informatice pentru inregistrarea si validarea cererii, se vor completa toate campurile conform instructiunilor si manualului de utilizare a aplicatiei informatice.

Potrivit actului normativ, accesul notarilor publici la platforma informatica se face pe baza de parola statica sau certificat digital. Responsabilitatea actiunilor realizate in sistemul informatic, a corectitudinii datelor introduse si a efectelor juridice produse de acestea, precum si asigurarea confidentialitatii elementelor de acces in sistem apartin exclusiv utilizatorului.

Actualizarea sistemului informatic in timp real cu informatiile privitoare la modificarea formei de organizare a birourilor notariale, la schimbarile de statut si a datelor acestora de contact revine Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, in baza datelor transmise de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania.

 


 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !