Modificarea Codului fiscal este prevazuta in OUG nr. 111/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 809 din 19 decembrie. Noile reglementari fiscale permit contribuabililor sa decida daca vor sau sa aplice sistemul TVA la incasare.
Astfel, conform art. II din OUG nr. 111/2013, incepand din 1 ianuarie, contribuabilii care aplica in acest moment sistemul de TVA la incasare au la dispozitie doua variante:
1. Cotinua aplicarea TVA la incasare, daca indeplinesc conditiile de eligibilitate
In aceasta situatie ei nu trebuie sa depuna nicio notificare, Fiscul considerand ca au optat pentru continuarea aplicarii sistemului
2. Solicita sa nu mai aplice sistemul TVA la incasare
Contribuabilii pot opta pentru a nu mai aplica sistemul TVA la incasare oricand in cursul anului 2014 prin depunerea unei notificari la Fisc pentru a fi radiati din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. In aceasta situatie, organele fiscal vor opera radierea din Registru incepand cu data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Evident, pana la operarea modificarilor si radierea propriu-zisa, contrbuabilii vor continua sa aplice sistemul de TVA la incasare.
Atat in cazul contribuabililor care vor continua sa aplice sistemul TVA la incasare, cat si in ceea ce-i priveste pe cei care vor iesi din acest sistem, pentru operatiunile al caror fapt generator de taxa a intervenit pana la data de 31 decembrie 2013 inclusiv, precum şi pentru facturile emise înainte de aceasta data, în situaţia în care cea de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii sau de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii este ulterioara datei de 31 decembrie 2013, exigibilitatea taxei intervine la data încasarii totale sau parţiale a contravalorii bunurilor livrate/serviciilor prestate
Atentie!
Noile reguli fiscale mai stabilesc ca cei care se inregistreaza ca platitori de TVA in cursul anului 2014 si opteaza pentru a aplica TVA la incasare sunt obligati sa aplice acest sistem cel putin pana la finalul anului 2014. Singura exceptie se face doar pentru contribuabilii care depasesc plafonul de 500.000 de euro in cursul acestui an, acestia fiind obligati sa treaca la regimul normal de colectare si deducere a taxei pe valoarea adaugata chiar in timpul anului.
Decizia autoritatilor de a introduce posibilitatea de optiune vine dupa ce, la finalul lunii trecute, Maria Grapini declara ca sistemul de taxa pe valoarea adaugata (TVA) la incasare nu ar mai fi obligatoriu, din cauza faptului ca a dezavantajat intreprinderile mici si mijlocii (IMM)
“Se va renunta la obligatia TVA la incasare pentru firmele cu pana la 500.000 de euro, care a creat distorsiuni in piata si dezavantaje pentru IMM”, preciza in 20 noiembrie ministrul delegat pentru IMM.
Unul dintre sustinatorii transformarii sistemului de TVA la incasare in optional este secretarul de stat in Ministerul Finantelor, Dan Manolescu, care a declarat in mai multe randuri ca TVA la incasare pentru firmele cu pana la 500.000 de euro va deveni optionala incepand cu 1 ianuarie 2014, intrucat incalca prevederile legislatiei europene, iar Romania risca declansarea procedurii de infringement pentru nerespectarea reglementarilor comunitare.
Tot Manolescu este cel care
anuntase in 28 noiembrie
ca transformarea sistemului de taxa pe valoarea adaugata (TVA) din obligatoriu in optional pentru firmele cu afaceri de pana la 500.000 euro, precum si eliminarea termenului de 90 de zile au fost incluse in trei proiecte de acte normative in acest an, insa nu au fost adoptate.
"Acest sistem (n.r. TVA la incasare) de trecere la optiune si eliminarea termenului de 90 de zile au fost incluse pe trei proiecte de acte normative in acest an, dar din pacate s-a luat o decizie superior ierarhic mie de eliminare a acestor prevederi din actele normative respective. Ma straduiesc in continuare sa reusim sa rezolvam aceasta problema si sa devina optional si sa elimine termenul de 90 de zile, avand deja si un infrigement in acest sens de la Comisia Europeana si sper sa reusim sa facem acest lucru de la inceputul anului. Dar sunt anumite lucruri care, din pacate, indiferent cat am dori sa le facem si stim ca mediul de afaceri le cere, apar anumite blocaje si n-as dori sa comentez mai mult", a declarat la finalul lunii noiembrie Dan Manolescu.
Ideea privind transformarea sistemului TVA la incasare intr-unul optional nu este noua si a fost vehiculata inca din luna aprilie a acestui an.
Ramona Jurubita, partener KPMG,
a declarat in 3 aprilie
ca MFP ia in considerare posibilitatea ca sistemul de TVA la incasare sa devina optional din 2014, citand o discutie neoficiala cu reprezentanti ai Finantelor.
Specialistul KPMG a explicat ca Finantele iau in calcul varianta ca, de la 1 ianuarie 2014, sistemul TVA la incasare sa nu mai fie obligatoriu pentru toate firmele cu cifra de afaceri mai mica de 2.250.000 lei, ci sa devina optional, astfel incat fiecare contribuabil sa poata decide daca aplicarea acestui sistem de TVA este sau nu benefica.
Mai mult decat atat, citand aceeasi discutie neoficiala, Ramona Jurubita a aratat ca este posibil chiar ca si perioada de exigibilitate, stabilita in prezent la 90 de zile, sa fie majorata pana la 365 de zile, informatie care nu a fost confirmata pana la ora redactarii acestui articol.
Cum se aplica acum TVA la incasare?
De la 1 ianuarie 2013 regimul de TVA pentru aproximativ jumatate de milion de contribuabili s-a modificat obligatoriu, dupa ce Guvernul a introdus sistemul TVA la incasare care presupune ca exigibilitatea taxei intervine la momentul incasarii contravalorii livrarilor/prestarilor efectuate sau, in cazul facturilor neincasate, in cea de-a 90 a zi calendaristica de la data emiterii facturilor. Sistemul trebuie aplicat obligatoriu de toti contribuabilii care au o cifra de afaceri inferioara plafonului de 2.250.000 lei (500.000 euro).
Sistemul TVA la incasare a fost introdus in Codul fiscal prinOG nr. 15/2012
, publicata in 29 august, iar implementarea lui a fost claririficata prin Normele de aplicare a Codului fiscal, modificate si ele in 8 noiembrie prin
HG nr. 1071/2012
. Ulterior, in 26 noiembrie 2012, Finantele au publicat si un
ghid oficial pentru aplicarea sistemului
, care sa reuneasca intr-un singur document toate prevederile legale din Codul necesare in cazul operatiunilor care intra sub incidenta sistemului TVA la incasare, oferind totodata exemple practice si explicatii in legatura cu prevederile legale. Regulile procedurale in ceea ce priveste TVA la incasare au mai fost
actualizate si completate si pe parcursul anului 2013, la nicio luna dupa ce sistemul a intrat in vigoare, prin OG nr. 8/2013
. Ulterior, si in aprilie
reglementarile au mai fost modificate o data in privinta platilor in numerar
.
Ce a pierdut si ce a castigat statul din acest sistem
Statul nu a fost ferit de dificultati cand a venit vorba de aplicarea noului sistem de TVA. Astfel, din perspectiva administrarii fiscale, autoritatile au avut o declaratie suplimentara de gestionat (Notificarea 097) si de operat inscrieri si radieri in Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare. In plus, si controlul fiscal a fost ingreunat prin verificarea unui volum suplimentar de informatii.
"Din perspectiva controlului fiscal, inspectorii fiscali de pe teren vor trebui sa se familiarizeze cu noi modele de jurnale (anticipez, din ce in ce mai diferite de la o companie la alta), cu noile inregistrari contabile prin contul 4428 TVA neexigibila si sa verifice suplimentar documente de plata (extrase de cont, instrumente de plata, ordine de compensare, contracte de cesiune)",ne explica in decembrie anul trecut Alexandru Cristea,
Tax Partner al Tuca Zbarcea & Asociatii Tax S.R.L.
Totusi, in toata aceasta poveste cu noul sistem de TVA, statul a avut un un beneficiu incontestabil.
"Avantajul palpabil pentru stat va veni din controversata limita de 90 de zile. Obligatia de a colecta intervine la cel tarziu 90 de zile de la data facturii sau obligatiei de a emite factura, in timp ce dreptul de deducere nu are vreo derogare la 90 de zile. Presupunand ca sunt obligat sa aplic sistemul TVA la incasare, am primit o factura pentru o livrare de bunuri in ianuarie 2013, vand mai departe bunurile tot in ianuarie 2013, dar achit factura primita in decembrie 2013 cand incasez banii de la clientul meu. Am obligatia sa colectez in decontul din aprilie 2013, dar pot sa deduc abia in decontul din decembrie 2013. Timp de opt luni, suma respectiva de TVA sta la stat, ca un credit cadou fara dobanda din partea mea", preciza in decembrie avocatul de la Tuca Zbarcea&Asociatii.
TVA la incasare, o piatra de moara pentru contribuabili, nu un ajutor
Pentru contribuabili, implementarea sistemului TVA la incasare a venit cu si mai multe inconveniente pentru contribuabili, unele de-a dreptul majore. Dificultatile pe care le-au intampinat companiile au fost, in prima faza, de ordin administrativ , ele fiind nevoite sa intocmeasca jurnale noi de TVA si sa gestioneze un format nou al decontului de TVA si al facturilor.
In plus, aplicarea noului regim de TVA a insemnat si cresterea costurilor administrative deoarece dreptul de deducere al TVA-ului este acordat doar daca, pe langa facturi insotite de documente suport pentru justificarea tranzactiilor, contribuabilii prezinta si documentele privind plata/incasarea acestora.
Si birocratia a crescut odata cu implementarea noului sistem de TVA, din moment ce, in cazul omiterii mentionarii pe facturi a formularii „TVA la incasare“ de catre furnizorii/prestatorii in cauza, beneficiarii sunt obligati, pentru a nu avea probleme cu dreptul de deducere, sa verifice statutul furnizorilor in registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul de TVA la incasare disponibil pe site-ul ANAF, rezultand astfel o munca birocratica suplimentara.
Noul regim de TVA a avut un impact negativ si asupra fluxurilor de numerar.
"Impactul pe cash-flow va fi resimtit atat de unele companii mici obligate sa aplice sistemul, cat si de companiile mari care vor lucra in continuare cu companiile mici care aplica sistemul de TVA la incasare, in sensul ca nu isi vor deduce TVA aferenta achizitiilor de la acestia decat dupa plata facturii”, estima anul trecut specialistul citat.
De asemenea, desi sistemul TVA la incasare ar fi trebuit sa fie o masura care sa elibereze lichiditati in piata si sa ajute companiile intr-o perioada in care bancile inca nu sunt deschise spre finantari, odata cu reglementarea lui, s-a dovedit ca sistemul nu este chiar o plata a TVA la incasare, ci mai degraba o amanare a platii pana la cea de-a 90-a zi de la momentul emiterii facturii, ceea ce nu aduce avantaje semnificative contribuabililor.
Mai mult decat atat, noul regim de TVA a dus, in anumite cazuri, chiar si la eliminarea firmelor mici de pe piata, din moment ce unele companii mari, care nu sunt eligibile pentru aplicarea sistemului privind TVA la incasare, si-au selectat furnizorii de bunuri si servicii in functie de cine aplica sau nu noul sistem de TVA. Furnizorii care aplicau TVA la incasare au fost exclusi deoarece companiile mari au vrut sa evite costurile administrative si sa-si eficientizeze fluxul de numerar.