Comertul electronic a luat o amploare din ce in ce mai mare, insa, putini sunt cei care cunosc conditiile de incheiere a unui contract pe internet, ce informatii trebuie sa cunoasca despre vanzator sau ce date persoanale trebuie sa dea, astfel incat sa nu devina victima unei inselatorii. Centrul European al Consumatorului din Romania atrage atentia asupra catorva aspecte pe care consumatorii trebuie sa le cunoasca in momentul in care cumpara on-line.
Comunicarile comerciale trebuie sa respecte cel putin urmatoarele conditii: sa fie clar identificabile ca atare; persoana fizica sau juridica in numele careia sunt facute si ofertele promotionale precum reducerile, premiile si cadourile sa fie clar identificabile.
Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari. Toate comunicarile comerciale trebuie sa inceapa cu “publicitate”, cuvant scris cu majuscule.
Contractele incheiate prin mijloace electronice
La incheierea contractelor prin mijloace electronice, consumatorul trebuie sa aiba in vedere cateva elemente :
- la incheierea contractului, prezenta simultana a partilor contractante nu este necesara. Privit ca un contract la distanta, oferta si acceptarea ofertei sunt lansate prin intermediul mijloacelor electronice;
- pentru a trimite comanda consumatorul trebuie sa completeze cu atentie un formular electronic referitor la numele, prenumele, adresa, telefonul, adresa de posta electronica si parola cu care se inregistreaza, aceasta parola putand ajuta consumatorul sa urmareasca comenzile pe care le face, scutind astfel timpul necesar introducerii datelor personale atunci cand doreste sa faca o noua comanda;
- furnizorul de servicii are obligatia de a confirma primirea ofertei sau, dupa caz, a acceptarii acesteia, cu exceptia contractelor incheiate exclusiv prin posta electronica sau prin alte mijloace de comunicare individuala echivalente, in unul din urmatoarele moduri: a. trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica sau printr-un alt mijloc de comunicare individuala echivalent, la adresa indicata de catre destinatar, fara intarziere; b. confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, printr-un mijloc echivalent celui utilizat pentru trimiterea ofertei sau a acceptarii ofertei, de indata ce oferta sau acceptarea a fost primita de furnizorul de servicii, cu conditia ca aceasta confirmare sa poata fi stocata si reprodusa de catre destinatar.
- oferta sau acceptarea ofertei, precum si confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei, efectuate in unul dintre modurile indicate mai sus, se considera primite atunci cand partile carora le sunt adresate pot sa le acceseze;
- contractul se considera incheiat in momentul in care acceptarea ofertei de a contracta a ajuns la cunostinta ofertantului;
- furnizorul de servicii are obligatia de a informa consumatorul in faza precontractuala asupra numelui sau denumirii ofertantului, domiciliului sau sediului acestuia, numerelor de telefon, fax, adresei de posta electronica si asupra oricaror alte date necesare contactarii ofertantului in mod direct si efectiv, precum si asupra mijloacelor de identificare a acestuia, respectiv numarul de inmatriculare in registrul comertului si codul unic de inregistrare, tarifelor produselor si/sau serviciilor pe care le comercializeaza, includerii in pret a cheltuielilor de livrare si valoarea acestora;
- in faza de executare a contractului furnizorul de servicii are obligatia de a informa consumatorul despre modalitatea in care poate alege un anumit produs sau serviciu din „magazinul sau virtual” sau din catalogul de prezentare, despre pasii pe care trebuie sa ii parcurga pentru a comanda un anumit produs, despre modalitatea de efectuare a platii si a livrarii produsului ales si comandat, precum si despre dreptul de denuntare unilaterala a contractului.
- informatiile trebuie sa fie materializate in crearea unor mijloace tehnice ( link-uri) necesare parcurgerii etapelor incheierii unui contract prin intermediul comertului electronic.
- ofertantul trebuie sa puna la dispozitia consumatorilor mijloacele tehnice necesare vizualizarii continutului cosului si costului, renuntarii la anumite produse sau continuarii cumparaturilor, prin existenta unor link-uri cu aceste specificatii de vizualizare, renuntare sau continuare.
Informatiile minime despre furnizorul de mesaje comerciale trebuie sa contina: numele sau denumirea completa, codul numeric personal sau codul unic de inregistrare, domiciliul sau sediul, numere de telefon si fax si adresa de posta electronica.
Intodeauna, destinatarul sau cumparatorul are dreptul de a accepta sau refuza sa primeasca mesaje cu continut comercial doar notificand furnizorul de alegerea sa.
Sursa: Centrul European al Consumatorului din Romania (click aici) |