- Administratiile finantelor publice ale municipiilor din toata tara vor elibera caziere fiscale, de la 1 ianuarie 2009, alaturi de celalalte centre teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor.
- Noile reglementari au fost introduse prin Legea nr. 72/2008.
- Cazierul fiscal se obtine direct de la organele fiscale competente, cu exceptia situatiilor care necesita operatiuni referitoare la inregistrarea in Registrul Comertului.
- In aceste situatii, informatiile din cazierul fiscal se vor obtine numai de catre oficiile registrului comertului, prin transmitere electronica de catre MEF.
Incepand de anul viitor, organizarea cazierului fiscal al contribuabililor se va face, atat la nivel national, de catre Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), ca si la nivel local, de catre unitatile teritoriale competente ale MEF : directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile finantelor publice ale municipiilor, precum si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti. Noile reglementari au fost introduse recent prin Legea nr. 72/2008 pentru modificarea OG nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 283 din 11 aprilie 2008. In prezent, cazierul fiscal se organizeaza atat la nivelul MEF, cat si la urmatoarele untitati teritoriale competente: directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, administratiile finantelor publice ale municipiilor resedinta de judet, precum si cele ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Disciplina financiara a contribubililor, urmarita prin cazierul fiscal
Potrivit OG nr. 75/2001, in cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice, care au savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.
Cazierul fiscal se organizeaza de MEF la nivel central si la nivelul unitatilor teritoriale competente. La MEF se organizeaza cazierul fiscal national, in care se tine evidenta contribuabililor de pe intregul teritoriu al Romaniei, iar la nivelul unitatilor teritoriale competente se organizeaza cazierul fiscal local, in care se tine evidenta contribuabililor care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora.
Contribuabilii care au inscrise date in cazierul fiscal se scot din evidenta daca se afla in urmatoarele situatii: a) faptele pe care le-au savarsit nu mai sunt sanctionate de lege; b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca; c) nu au mai savarsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara, intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a actului prin care au fost sanctionate aceste fapte ; d) decesul, respectiv radierea contribuabilului.
Masuri simplificate la inregistrarea in Registrul Comertului
OG nr. 75/2001 stabileste, la alin. 1 al art. 8 (lit. a-e), ca prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele situatii: a) la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati; b) la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora; c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti; d) la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari; e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali, asociati si actionari.
Cazierul fiscal poate fi obtinut obtinut direct de la organele fiscale, cu exceptia situatiilor mentionate la literele a, d, si e, mentionate anterior, si care vizeaza inregistrarea in Registrul Comertului. In aceste cazuri, informatiile din cazierul fiscal se vor obtine numai de catre oficiile registrului comertului, prin transmitere electronica de catre MEF , fara a mai fi nevoie de obtinerea certificatului de catre contribuabili de la organele fiscale.
Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii si numai in scopul in care a fost eliberat. Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal sau pentru transmiterea electronica a informatiilor din cazierul fiscal se percepe o taxa de 20 lei pentru fiecare persoana. |