Medierea se adreseaza oricarui tip de conflict care poate fi solutionat prin aceasta modalitate alternativa de dezamorsare a conflictului. Unele tipuri de mediere sunt exemplificate in legea 192/2006, altele nu. Legiuitorul roman introduce in legea medierii dispozitii speciale cu privire la medierea in dreptul civil, dreptul penal si dreptul familiei dar nu si in privinta dreptului comercial.
„Business mediation” este termenul american pentru medierea de afaceri. Un studiu recent efectuat in cadrul a 126 companii de top din SUA de catre Institutul International pentru Prevenirea si Solutionarea Conflictului si dat publicitatii in data de 20 aprilie 2007 la New York, a reliefat faptul ca aproximativ 98% din cazurile pe care le-au avut acestea, au fost solutionate inainte de a se ajunge in instanta, fiind evident faptul ca aceste companii prefera sa isi solutioneze conflictele pe cale amiabila.
Datorita acestei abordari, compania americana care are un litigiu nu se gandeste in niciun caz sa actioneze in instanta partea adversa pana nu incearca sa solutioneze disputa prin metodele de solutionare alternative, in special prin mediere (lucru de neconceput pentru o companie romaneasca).
In aceste cazuri este vorba despre „Business mediation”, un tip de mediere practicat de catre companii, extrem de popular in lumea afacerilor internationale. In afaceri timpul inseamna bani iar medierea ofera solutii imediate, palpabile si concrete.
Cu cat miza medierii este mai mare, cu atat sansele de solutionare a divergentelor prin mediere cresc. Explicatia acestei afirmatii se bazeaza pe certitudinea ca un potential proces avand o miza ridicata pentru o companie (exempli causa, o creanta de un milion de euro), poate datorita duratei si incertitudinii cu privire la rezultat sa duca chiar la falimentul companiei respective in situatia in care creanta respectiva este semnificativa pentru companie. Sau poate sa afecteze grav activitatea companiei chiar daca nu o va duce spre faliment.
Succesul sau esecul in afaceri intr-un mediu economic in permanenta schimbare, se bazeaza pe calitatea relatiilor comerciale dintre partenerii de afaceri, relatii care odata cladite trebuiesc si pastrate. Din aceste considerente, mediul de afaceri european si cel american a adoptat fara rezerve medierea ca modalitate de stingere a diferendelor comerciale.
Negocierea este specifica mediului de afaceri iar medierea este in fapt o negociere asistata si coordonata de catre un tert neutru, fara putere de decizie. Avand la baza negocierea dintre parti, medierea este o solutie viabila pentru stingerea conflictelor comerciale. Costurile pe care le implica o astfel de mediere sunt foarte reduse in comparatie cu cele ocazionate de calea litigioasa.
Pastrarea partenerilor comerciali se poate realiza doar in cazul in care divergentele dintre ei sunt solutionate prin consens, solutia generata si negociata de catre parti fiind mutual acceptata. Stingerea unui conflict comercial prin mediere este eleganta si eficienta, oferind partenerilor de afaceri posibilitatea de a-si continua relatiile comerciale, vitale pentru succesul in afaceri.
Medierea ajuta la stabilirea si mentinerea unor relatii comerciale bazate pe incredere si respect reciproc, generand relatii de colaborare puternice. Mai mult, medierea consolideaza increderea dintre partenerii comerciali, stiut fiind faptul ca relatiile comerciale sunt cladite pe increderea reciproca a partenerilor contractuali.
Noi afaceri pot lua nastere in situatia in care prin mediere sunt stabilite principii clare, sunt impartite responsabilitatile, scopurile si obiectivele viitoare. Prin medierea comerciala relatiile dintre partenerii de afaceri existente sunt pastrate si astfel se deschid perspective de initiere a unor noi parteneriate si afaceri in comun.
Relatiile comerciale sunt grav vatamate in situatia in care intre companii exista litigii pe rolul instantelor, intervenind in aceste cazuri o perturbare iremediabila a relatiilor comerciale existente. Medierea comerciala este solutia depasirii unor astfel de blocaje. Pastrarea colaboratorilor si a partenerilor de afaceri este astfel realizata.
Pornind de la certitudinea ca medierea comerciala este un succes in SUA (cel mai potent mediu economic din lume) si ca majoritatea litigiilor se solutioneaza inainte de a se ajunge in sala de judecata, putem privi cu optimism impactul viitor al medierii in Romania. Important este ca mediul juridic autohton sa aiba deschiderea necesara si sa incurajeze acesta modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila.
Medierea are nevoie de timp si de rezultate pentru a se impune si la noi. Firmele straine vor fi cei mai buni promotori ai medierii in Romania. Mediul corporatist va imbratisa medierea date fiind avantajele in plan comercial si in scurt timp vom putea vorbi despre familiarizarea mediului romanesc de afaceri cu acest concept.
Medierea comerciala este mai putin stresanta si costisitoare decat abordarea caii litigioase, cale traditionala de solutionare a conflictelor dintre companiile romanesti. Conflictele comerciale sunt numeroase in Romania, in acest sens fiind infiintate de catre instante complete de judecata specializate de drept comercial (sectiile comerciale).
Taxele de timbru sunt cu atat mai consistente cu cat miza procesului comercial este mai ridicata. Nici onorariile de avocat si cele ale expertilor angrenati in procesele comerciale nu sunt de neglijat, avand in vedere si numarul gradelor de jurisdictie si intinderea in timp a proceselor. Confidentialitatea medierii comerciale este foarte importanta pentru partenerii de afaceri iar aceasta poate fi pastrata doar prin recurgerea la mediere.
In fata instantelor de judecata, notiunea de confidentialitate nu exista, cu atat mai mult cu cat procesele comerciale sunt publice. Medierea comerciala este informala, partile au posibilitatea de a negocia termenii intelegerii cu avocatii companiilor, acest mediu fiind propice luarii unor decizii responsabile, reciproc agreate. Pe langa mentinerea relatiilor comerciale atat de greu de cladit, comerciantii isi pot recupera taxele de timbru deja achitate in cazul in care ajung la o intelegere prin mediere.
Bazandu-se pe principiul „win-win”, medierea comerciala nu transforma niciuna dintre parti in invins sau invingator, toti cei implicati avand doar de castigat din mediere. Datorita complexitatii lumii afacerilor, in urma medierii pot aparea o multitudine de solutii la conflictele existente: esalonarea platilor, negocierea cuntumului creantei, initierea unor noi afaceri, renegocierea unor contracte etc.
Din punt de vedere personal, consider ca medierea comerciala („business mediation”) va avea un impact deosebit asupra mediului de afaceri autohton, in special la nivelul companiilor de top. Pe termen scurt si mediu estimez o scadere a numarului litigiilor comerciale de pe rolul instantelor romanesti.
Este posibil sa fiu subiectiv avand in tangenta mea cu dreptul comercial (specializare in dreptul afacerilor si in insoventa) insa cu toate acestea rezultatele obtinute la nivel mondial in domeniul medierii in dreptul comercial tind sa imi dea dreptate. Piata medierii comerciale din Romania este in curs de constituire insa din pacate, nu exista multi specialisti in solutionarea conflictelor comerciale.
Riscul la care este expusa medierea in domeniul comercial este transformarea medierii comerciale in „industrie” inainte de specializarea mediatorilor in domeniul comercial. Si implicit, transformarea conceptului de „Business mediation” intr-un business...si nimic mai mult.
Sursa: Medierea.ro |