Presedintele Romaniei a trimis ieri Parlamentului cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, adoptata de Parlament la sfarsitul lunii mai.
Organizarea si functionarea Curtii de Conturi se reglementeaza prin lege organica
Legea trimisa spre promulgare permite plenului Curtii de Conturi sa stabileasca, printr-un regulament, organizarea si desfasurarea activitatii specifice Curtii de Conturi, precum si modalitatea de valorificare a actelor rezultate din aceste activitati – rapoartele de audit. Procedand astfel, presedintele subliniaza ca prin acest act normativ, Plenul Curtii de Conturi se substituie Parlarmentului.
Acest lucru s-ar opune prevederii Constitutiei, potrivit careia organizarea si functionarea aceastei institutii se reglementeaza prin lege organica, si nu prin alt tip de act normativ, emis de catre o alta autoritate.
Atributiile presedintelui Autoritatii de Audit trebuie cuprinse in lege
O alta modificare propusa de legea trimisa la promulgare se refera la faptul ca numirea presedintelui si a vicepresedintilor Autoritatii de Audit nu se mai realizeaza de catre plenul Curtii de Conturi, ci de catre Parlamentul Romaniei.
Presedintele subliniaza faptul ca desi in cazul presedintelui Curtii de Conturi, numit tot de catre Parlamentul Romaniei, atributiile au fost si sunt stabilite prin lege, in cazul presedintelui Autoritatii de Audit plenul Curtii de Conturi isi pastreaza abilitarea de a stabili sfera de atributii a acestuia.
Din acest motiv, atributiile presedintelui Autoritatii de Audit trebuie sa fie cuprinse in lege si nu intr-un regulament de organizare si functionare, deoarece pe de o parte, exista posibilitatea lipsirii de eficienta a acestui organism prin limitarea prerogativelor conducerii, aducandu-se astfel atingere caracterului independent din punct de vedere functional al Autoritatii de Audit fata de Curtea de Conturi, iar pe de alta parte, in functiile politice trebuie sa existe un mod unitar de numire si revocare din functie, a motivat Traian Basescu .
Nu se impune confirmarea pe post pentru functia de "auditor public extern"
In ceea ce priveste dobandirea calitatii de ”auditor public extern” de catre personalul de control financiar,in prezent aceasta se realizeaza de drept, fara a mai fi nevoie de indeplinirea vreunei formalitati. Dar, in forma trimisa spre promulgare, legea prevede ca dobandirea calitatii de auditor public sa se realizeze numai dupa confirmarea pe post. Acesta confirmare s-ar putea obtine numai dupa indeplinirea unor conditii cumulative.
In schimb, legea nu prevede durata perioadei de pregatire in cadrul Curtii de Conturi, conditiile in care se va desfasura concursul si nici intervalul de timp in care trebuie organizat.
Mai mult, persoanele care la data intrarii in vigoare a acestei legi sunt incadrate in functia de control financiar au promovat deja un examen, si nu pot fi decat, cel mult, evaluate periodic. Sub acest aspect, presedintele argumenteaza ca reglementarea nu corespunde exigentelor stabilite in numeroase decizii ale Curtii Europene a Drepturilor Omului cu referire la notiunea de legalitate. Din aceste motive, presedintele considera ca nu se impune confirmarea pe post .
NOTA Mai multe informatii privind cererea de reexaminare puteti gasi aici Forma proiectului de lege adoptat de Camera deputatilor o puteti gasi aici Autor: Anca Dumitrescu - Sursa: Avocatnet.ro |