Consiliul Superior al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati (CECCAR) a elaborat un nou Regulament privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile, publicat ieri in Monitorul Oficial.
Prin Hotararea nr. 08/91, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 472, de ieri, 26 iunie, CECCAR a aprobat Regulamentul privind auditul de calitate in domeniul serviciilor contabile. Totodata, Hotararea nr. 08/91 abroga Regulamentul privind controlul de calitate, aprobat prin Hotararea Consiliului Superior al Corpului Expertilor Contabilor nr. 00/39, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 38 din 23 ianuarie 2001. Regulamentul defineste auditul de calitate ca fiind "un ansamblu de masuri luate de Corp vizand analiza modalitatilor de organizare si functionare a unui cabinet, aprecierea modului de aplicare in cadrul acestuia a fiecarei norme profesionale emise de Corp si verificarea modului de respectare a obligatiilor de membru." Auditul de calitate se va exercita asupra cabinetului si fiecarui profesionist contabil inscris in Tabloul Corpului. El se va exercita atat la sediul principal al cabinetului, cat si la sediile birourilor secundare, inscrise sau neinscrise in Tabloul Corpului. De asemenea, auditul de calitate are drept scop asigurarea respectarii de catre toti membrii Corpului a normelor profesionale stabilite de acesta pentru fiecare activitate, serviciu contabil sau categorie de lucrari efectuate de acestia, in conformitate cu prevedrile Regulamentului.
Auditorii de calitate vor fi angajati cu contract individual de munca, din categoria expertilor contabili, si vor face parte din structura Departamentului pentru urmarirea aplicarii normelor profesionale si auditului de calitate (DUANPAC).
Desfasurarea auditului de calitate
Cabinetul ales pentru auditul de calitate va fi informat prin scrisoare, cu cel putin 60 de zile inainte de data fixata pentru inceperea auditului.
Scrisoarea este insotita de un chestionar care cuprinde un ansamblu de informatii referitoare, pe de o parte, la organizarea generala a cabinetului, la misiunile pe care acesta le deruleaza, iar pe de alta parte, la respectarea obligatiilor de membru.
Chestionarul completat trebuie retrimis filialei Corpului, in termen de 30 de zile de la data primirii lui. Odata cu returnarea chestionarului, cabinetul poate cere recuzarea auditorului, caz in care auditul va fi realizat prin auditori din afara razei de activitate a filialei Corpului, prin grija DUANPAC.
Desfasurarea auditului de calitate
Timpul necesar pentru audit este in functie de importanta cabinetului si se stabileste numai dupa completarea si analiza chestionarului pregatitor.
Fiecare misiune de audit de calitate cuprinde 3 faze complementare:
— auditul structural consta intr-un diagnostic de organizare a cabinetului in scopul aprecierii daca modul de organizare asigura indeplinirea de misiuni conform normelor, regulilor si uzantelor profesionale, emise sau recunoscute de Corp, evidentiind lipsurile in ceea ce priveste metodele si procedurile existente in cabinet, existenta logisticii si a standardelor si normelor profesionale specifice fiecarei misiuni, conformobiectului de activitate al cabinetului; — auditul tehnic consta in examinarea unui numar de dosare de lucru si permite aprecierea calitatii metodelor efectiv puse in lucru de cabinet. Alegerea dosarelor se face pe baza concluziilor si informatiilor rezultate din auditul structural. Auditul tehnic se face prin referire la standardele profesionale emise de Corp, la normele si regulile in vigoare, precum si la uzantele profesionale; — auditul de conformitate consta in verificarea modului in care cabinetul isi indeplineste obligatiile de membru cu privire la formarea si dezvoltarea profesionala, depunerea declaratiilor anuale, plata obligatiilor financiare, aspecte etice etc.
La sfarsitul misiunii, auditorul completeaza o „Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”. Numarul maxim de puncte calitative acordate cabinetului auditat, atat pe total, cat si pe domenii ale auditului, este 100.
Pentru stabilirea punctelor calitative pe fiecare dintre cele 3 domenii ale auditului (structural, tehnic si de conformitate) se au in vedere rezultatele din „Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”, care se evalueaza astfel : — peste 95% raspunsuri corecte — 100 de puncte; — 80—95% raspunsuri corecte — 80 de puncte; — 50—79% raspunsuri corecte — 60 de puncte; — 25—49% raspunsuri corecte — 40 de puncte; — sub 25 % raspunsuri corecte — 20 de puncte.
La stabilirea punctelor calitative totale ce se cuvin cabinetului auditat si, respectiv, a clasei de calitate se au in vedere urmatoarele ponderi pe domenii ale auditului: — auditul structural — 20%; — auditul tehnic — 50%; — auditul de conformitate — 30%.
In functie de rezultatele auditului de calitate, cabinetul auditat poate fi incadrat in una dintre urmatoarele clase de calitate: — clasa A: peste 95 de puncte calitative; — clasa B: 80—95 de puncte calitative; — clasa C: 50—79 de puncte calitative; — clasa D: 25—49 de puncte calitative; — clasa E: sub 25 de puncte calitative.
In functie de clasa de calitate in care a fost incadrat cabinetul, se pot lua urmatoarele masuri:
A
— Recomandari si termene pentru remedierea punctelor slabe constatate in „Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”
B — Recomandari si termene pentru remedierea deficientelor — Participarea la cursuri pentru insusirea standardelor profesionale si/sau de etica
C
— Recomandari si termene pentru remedierea deficientelor — Participarea la cursuri pentru insusirea standardelor profesionale si/sau de etica — Efectuarea unui nou control in maximum 2 ani
D
— Recomandari si termene pentru remedierea deficientelor — Participarea la cursuri pentru insusirea standardelor profesionale si/sau de etica — Publicarea in revista Corpului — Efectuarea unui nou control in maximum un an — Sesizarea consiliului filialei
E — Recomandari si termene pentru remedierea deficientelor — Participarea la cursuri pentru insusirea standardelor profesionale si/sau de etica — Publicarea in revista Corpului — Instituirea unui sistem de supraveghere permanenta — Sesizarea consiliului filialei
Cabinetele care au obtinut clasa A de calitate pot solicita DUANPAC acordarea unui atestat de calitate. Procedurile de emitere a atestatului de calitate, precum si drepturile si obligatiile cabinetelor detinatoare ale acestuia se stabilesc de Biroul permanent al Consiliului superior, in termen de 90 de zile de la aprobarea regulamentului. Raportarea
La sfarsitul unei misiuni de audit de calitate, auditorii intocmesc o nota de sinteza care se va trimite cabinetului auditat. Cabinetul va dispune de un termen de 30 de zile pentru a prezenta, in scris, auditorilor observatiile sale.
Raportul auditorului de calitate va fi intocmit de auditori si are ca anexe nota de sinteza si eventualele observatii ale cabinetului.
Raportul va scoate in evidenta lipsurile descoperite in cursul auditului efectuat si abaterile grave si repetate de la reglementarile profesionale. Raportul trebuie sa cuprinda propuneri de clasificare a rezultatelor controlului si masurile de remediere a deficientelor.
Raportul, „Fisa centralizatoare a rezultatelor auditului de calitate”, nota de sinteza si eventualele observatii ale cabinetului se vor trimite la DUANPAC, in termen de 15 zile de la expirarea perioadei in care cabinetul avea posibilitatea sa depuna observatii.
Dupa verificarea documentelor primite, DUANPAC va formula dispozitii catre filiala, inclusiv pentru valorificarea constatarilor si aplicarea de sanctiuni, iar dupa aprobarea acestora le trimite presedintelui consiliului filialei.
Presedintele si directorul executiv ai filialei pot decide in legatura cu alte modalitati de valorificare si comunicare a rezultatelor auditului de calitate, pe langa cele cuprinse in dispozitii.
Dosarul de audit, dispozitiile primite de la DUANPAC, precum si corespondenta cu cabinetul pana la remedierea deficientelor vor fi pastrate la dosarul cabinetului respectiv, existent la filiala, pana la data la care cabinetul va face obiectul unui nou audit de calitate.
In cazul unor repetari ale abaterilor constatate, presedintele consiliului filialei va sesiza comisia de disciplina a filialei Corpului.
Drepturile si obligatiile cabinetului auditat
Cabinetul programat pentru un audit de calitate este obligat sa puna la dispozitia auditorilor, la sediul sau social sau/si al biroului secundar, toate actele si documentele necesare in vederea efectuarii auditului si sa furnizeze orice explicatie utila.
Cabinetul informat despre un audit de calitate are dreptul de a recuza auditorul desemnat. Recuzarea poate fi ceruta in termen de 30 de zile de la primirea scrisorii prin care a luat cunostinta despre audit, prin scrisoare adresata presedintelui consiliului filialei. Cererea este trimisa DUANPAC, care va lua masurile ce se impun.
Un cabinet nu poate fi auditat decat la expirarea unei perioade de 5 ani de la incheierea auditului precedent, de 3 ani daca respectivul cabinet presteaza servicii pentru entitati de interes public sau la perioade mai scurte pentru a verifica modul de ducere la indeplinire a masurilor stabilite la controalele anterioare.
Durata auditului de calitate in teren se stabileste in functie de marimea cabinetului auditat, dar nu poate fi mai mare de 20 de ore. Sursa: Avocatnet.ro |