Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) a aprobat procedurile pentru acreditarea societatilor de audit organizatoare de cursuri de pregatire profesionala si procedurile de acreditare a formatorilor Camerei Auditorilor Financiari din Romania.
Hotararea nr. 123/2008 privind aprobarea procedurilor pentru acreditarea societatilor de audit organizatoare de cursuri de pregatire profesionala si Hotararea nr. 124/2008 privind procedurile de acreditare a formatorilor Camerei Auditorilor Financiari din Romania au fost publicate in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 511 din 8 iulie 2008.
Societatile de audit organizatoare de cursuri de pregatire profesionala
Prin hotararea nr. 123/2008 adoptata se urmareste instituirea unei proceduri transparente, obiective si flexibile de acreditare a societatilor care vor organiza cursuri de pregatire profesionala in colaborare cu Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR ).
In acest sens, Procedura aprobata prin Hotararea nr. 123/2008 stabileste, la articolul 3, faptul ca societatile membre ale Camerei, precum si entitatile acreditate international in domeniu, care doresc sa organizeze in colaborare cu Camera programul de pregatire profesionala, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: - sa solicite CAFR dreptul de organizare a cursurilor de pregatire profesionala, pana la data stabilita; - sa aiba in obiectul de activitate codul CAEN care include organizarea de cursuri; - lectorii trebuie sa indeplineasca conditiile agreate de Consiliul CAFR prin procedura specifica adoptata; - firma trebuie sa aiba experienta in domeniul auditului sau experienta in ceea ce priveste organizarea de cursuri; -locul de desfasurare a cursului si dotarea logistica sa fie corespunzatoare cerintelor CAFR - firma trebuie sa fi obtinut calificativul A sau B la ultima inspectie efectuata de catre departamentul de specialitate al CAFR, unde este cazul.
De asemenea, societatile care doresc sa organizeze cursurile de pregatire profesionala vor depune la Departamentul de admitere, pregatire continua si stagiari din cadrul Camerei un dosar cuprinzand: 1. cerere prin care solicita dreptul de organizare a cursurilor de pregatire profesionala; 2. copie a actului constitutiv care sa ateste includerea in obiectul de activitate a codului CAEN pentru organizarea de cursuri; 3. lista cu lectorii societatii impreuna cu CV-urile acestora (se vor alege dintre formatorii acreditati de CAFR); 4. o scurta prezentare a activitatii societatii; 5. descrierea locului unde va organiza cursul, precum si logistica pe care o va asigura firma.
Societatile aprobate isi vor putea realiza propriul program de organizare a cursurilor, pe tot parcursul anului, in concordanta cu Programul de pregatire profesionala continua aprobat de Consiliul CAFR pentru anul respectiv. Programul va fi transmis Camerei si publicat pe site-ul www.cafr.ro.
Totodata, o societate se poate retrage, la cerere, de pe lista societatilor aprobate pentru organizarea programului de pregatire profesionala.
Anularea acreditarii unei societati organizatoare se va face daca : - nu respecta cerintele de organizare impuse de CAFR si transmise anual prin Departamentul de admitere, pregatire continua si stagiari; - nu trimite in termenul prevazut de CAFR datele necesare pentru organizarea cursurilor (de exemplu, lectori, locatie, perioada, prezenta etc.); - obtine un calificativ insuficient in urma analizarii chestionarelor de sugestii si propuneri transmise participantilor la curs; -nu mai respecta cerintele prevazute la articolul 3 al Procedurii. -nu organizeaza timp de 2 ani consecutivi cursuri de pregatire profesionala in colaborare cu Camera.
O societate a carei acreditare a fost anulata poate solicita o noua aprobare, incepand cu anul urmator de pregatire profesionala, daca face dovada respectarii conditiilor prevazute la art. 3 al Procedurii.
Acreditarea formatorilor Camerei Auditorilor Financiari din Romania
Conform Procedurii aprobate prin Hotararea nr. 124/2008, pot fi acreditate ca formatori urmatoarele categorii de persoane fizice, care se bucura de o buna reputatie si care nu au adus atingere prestigiului Camerei sau profesiei:
a) auditori financiari in conditiile in care au obtinut calificativul A sau B la ultima inspectie efectuata de catre departamentul de specialitate al CAFR si care au respectat obligatiile de membru al Camerei si normele deontologice;
b) cadre didactice universitare cu titlul de doctor in stiinte economice cu specializarea in domeniul contabilitatii, care predau discipline prevazute la art. 13 alin. (3) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar;
c) specialisti sau cadre didactice universitare in domeniu,specializate in domeniile conexe contabilitatii si auditului, in masura in care tematica de pregatire implica astfel de domenii;
d) auditori financiari care lucreaza la institutii publice din domeniul reglementarii contabilitatii si auditului financiar
Pentru a obtine acreditarea, persoana interesata trebuie: 1. sa depuna la Departamentul de admitere, pregatire continua si stagiari din cadrul Camerei un dosar cuprinzand: a) cerere prin care solicita acreditarea ca formator; b) copie de pe carnetul de auditor financiar; c) copie de pe diploma de doctor in domeniul contabilitatii, insotita de prima si ultima fila a carnetului de munca sau adeverinta eliberata de institutia de invatamant superior din care sa rezulte indeplinirea functiei de cadru didactic universitar cu titlul de doctor in stiinte economice cu specializarea in domeniul contabilitatii d) adeverinta eliberata de institutia la care lucreaza,, care sa ateste calitatea de specialisti sau cadre didactice universitare in domeniu, specializate in domeniile conexe contabilitatii si auditului, in masura in care tematica de pregatire implica astfel de domenii; d) auditori financiari care lucreaza la institutii publice din domeniul reglementarii contabilitatii si auditului financiar e) curriculum vitae.
2. sa participe la cursurile pentru formatori organizate de Camera in anul respectiv.
Dosarul se va depune la sediul Camerei in perioada ianuarie—mai a fiecarui an. Reanalizarea dosarului unui formator acreditat deja de catre Camera se va realiza o data la 3 ani. De asemenea, anual se va face validarea fiecarui formator.
In vederea validarii, formatorul trebuie sa respecte cumulativ urmatoarele conditii: a) sa fi sustinut cursuri in domeniul pentru care a obtinut acreditare, in cadrul programului anterior de pregatire profesionala organizat de catre Camera pentru auditorii financiari si stagiarii in activitatea de audit financiar; b) sa fi obtinut un calificativ minim, stabilit de Consiliul Camerei, ca urmare a evaluarii efectuate pe baza de chestionar de catre participantii la cursurile anuale de pregatire profesionala unde acesta a sustinut cursuri; c) sa participe anual la cursurile pentru formatori organizate de catre Camera
In cazul in care se obtine un calificativ mai mic decat minimul stabilit de Consiliul Camerei se anuleaza acreditarea ca formator al persoanei respective.
Persoanele care au fost acreditate ca formatori pentru anul 2007 si care au sustinut cursuri de pregatire in anul respectiv sunt considerate ca fiind acreditate pentru perioada 2008—2010.
Anual se vor organiza noi cursuri pentru persoanele care doresc sa fie acreditate ca formatori ai Camerei. Sursa: Avocatnet.ro |