Camera Auditorilor Financiari din Romania (CAFR) a aprobat, prin hotararea nr. 139/2009, noi norme privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe. Hotararea CAFR nr. 139/2009 a fost publicata luni, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 308 si abroga Hotararea CAFR nr. 70/2006 pentru aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe.
Potrivit normelor, Camera Auditorilor Financiari din Romania este autoritatea competenta pentru efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calitatii serviciilor prestate de auditorii statutari, fiind abilitata sa emita, prin structurile sale de specialitate, norme si proceduri de inspectie a calitatii activitatii de audit statutar si a altor servicii conexe desfasurate de membrii sai, sub supravegherea Organismului de supraveghere publica a activitatii de audit financiar.
Controlul calitatii activitatii de audit desfasurate de auditorii financiari membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania se efectueaza asupra existentei si modului de aplicare a:
a) politicilor si procedurilor generale de control al calitatii, aplicate de auditorul financiar/firma de audit la nivelul firmei si, respectiv, al angajamentului; b) procedurilor stabilite de organismul profesional pentru angajamentele de audit statutar, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008, si pentru tipuri specifice de angajamente prevazute de Standardele internationale de audit (ISA), cum sunt: auditul financiar al situatiilor financiare anuale neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publica si ale entitatilor care nu au obligatia, potrivit legii, de a fi auditate, misiuni de revizuire a situatiilor financiare anuale individuale si consolidate misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern.
Potrivit normelor, toti auditorii financiari membri ai Camerei, persoane fizice si firme de audit, fac obiectul unui sistem de asigurare a calitatii, care este organizat, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Camerei, ca un sistem independent si se desfasoara de catre Departamentul de monitorizare si competenta profesionala din cadrul Camerei, sub supravegherea publica a Organismului de supraveghere.
Controlul calitatii activitatii de audit si a activitatilor conexe se efectueaza in ordinea si la datele prevazute in programele de inspectie trimestriale
In acest sens, un membru al CAFR poate face, de regula, obiectul unei inspectii asupra calitatii activitatii de audit o data la maximum 6 ani, respectiv la 3 ani in cazul auditorilor entitatilor de interes public, pentru verificarea modului de indeplinire a angajamentelor si de intocmire a rapoartelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situatiilor financiare, misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern, potrivit normelor Camerei si Codului etic pentru auditorii profesionisti.
Conducerea executiva a CAFR este in drept sa emita, in atentia auditorilor financiari inspectati, scrisori prin care sa faca recomandari pentru corectarea sistemului propriu de control al calitatii, conformitatea cu politicile si procedurile adoptate, completarea dosarelor de lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzator.
In cazul in care recomandarile nu sunt puse in practica, auditorul financiar sau firma de audit, daca este cazul, va face obiectul sistemului de investigatii si sanctiuni, asa cum este prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008.
Potrivit actului normativ, CAFR va monitoriza , pe parcursul a 3 inspectii consecutive, auditorii financiari care au obtinut la inspectia calitatii calificativele D, C si B, prin stabilirea de masuri pentru remedierea neconformitatilor si aplicarea, dupa caz, de sanctiuni disciplinare, diferentiate pentru fiecare calificativ acordat.
Hotararea emisa de CAFR a stabilit urmatoarele masuri ce se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ:
Pentru calificativul D a) repetarea inspectiei dupa un an, cheltuielile ocazionate de aceasta noua inspectie urmand a fi suportate integral de catre auditorii financiari in cauza b) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; c) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare: — avertisment; — mustrare; — suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada; — excluderea din Camera; d) publicarea sanctiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa ale Camerei (site-ul Camerei, revista) si ale Organismului de supraveghere.
Pentru calificativul C a) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; b) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare si anume: — avertisment; — mustrare; c) publicarea sanctiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa ale Camerei, in conditiile legii.
Pentru calificativul B a) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; b) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru sanctionarea cu avertisment. |