Hotararea CAFR nr. 139/2009 - aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe In baza dezbaterilor pe marginea materialelor prezentate in sedinta Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania din data de 24 martie 2009, in temeiul prevederilor: — art. 6 alin. (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 598 din 22 august 2003, cu modificarile ulterioare; si — art. 24 si 26 din Regulamentul de organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din Romania, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 983/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 634 din 13 iulie 2004, cu modificarile ulterioare, Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din Romania, intrunit in sedinta din 24 martie 2009, h o t a r a s t e:
Art. 1. — Se aproba Normele privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare. Art. 2. — La data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari, Hotararea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 70/2006 pentru aprobarea Normelor privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 786 din 18 septembrie 2006, se abroga.
Art. 3. — Departamentul de monitorizare si competenta profesionala va urmari punerea in aplicare a normelor specificate la art. 1. Art. 4. — Prezenta hotarare se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Camerei Auditorilor Financiari din Romania, Ion Mihailescu Bucuresti, 24 martie 2009. Nr. 139.
Norme privind controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe
CAPITOLUL I Dispozitii generale Art. 1. — (1) Sub supravegherea publica a Organismului de supraveghere publica a activitatii de audit financiar, denumit in continuare Organism de supraveghere, Camera Auditorilor Financiari din Romania este autoritatea competenta pentru efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calitatii serviciilor prestate de auditorii statutari, fiind abilitata sa emita, prin structurile sale de specialitate, norme si proceduri de inspectie a calitatii activitatii de audit statutar si a altor servicii conexe desfasurate de membrii sai. (2) Controlul calitatii activitatii de audit desfasurate de auditorii financiari membri ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania, denumita in continuare Camera, persoane fizice si firme de audit active, se efectueaza asupra existentei si modului de aplicare a: a) politicilor si procedurilor generale de control al calitatii, aplicate de auditorul financiar/firma de audit la nivelul firmei si, respectiv, al angajamentului; b) procedurilor stabilite de organismul profesional pentru angajamentele de audit statutar, prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008, si pentru tipuri specifice de angajamente prevazute de Standardele internationale de audit (ISA), cum sunt: auditul financiar al situatiilor financiare anuale neguvernamentale, nonprofit, de utilitate publica si ale entitatilor care nu au obligatia, potrivit legii, de a fi auditate, misiuni de revizuire a situatiilor financiare anuale individuale si consolidate, misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern. Art. 2. — (1) Toti auditorii financiari membri ai Camerei, persoane fizice si firme de audit, fac obiectul unui sistem de asigurare a calitatii, care este organizat, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Camerei, ca un sistem independent si se desfasoara de catre Departamentul de monitorizare si competenta profesionala din cadrul Camerei, sub supravegherea publica a Organismului de supraveghere. (2) Resursele necesare functionarii sistemului de asigurarea calitatii (cheltuielile cu salariile, sporurile si stimulentele acordate inspectorilor, cheltuielile de deplasare, alte cheltuieli materiale, inclusiv cele de capital) sunt asigurate pe seama cotelor alocate de Camera si Organismul de supraveghere, fiind prevazute in bugetul anual de venituri si cheltuieli al Departamentului de monitorizare si competenta profesionala. Art. 3. — (1) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala efectueaza inspectiile prin inspectori si asistenti inspectori, salariati in aparatul executiv al Camerei, selectati pe urmatoarele criterii: — sa aiba pregatire profesionala si experienta relevanta in auditul statutar si in raportarea financiara; — sa aiba pregatire specifica cu privire la efectuarea de inspectii de calitate; — sa nu fie in conflict de interese cu auditorul financiar/firma de audit inspectata. (2) Inspectorii care efectueaza verificari de asigurare a calitatii semneaza anual declaratia de conformitate cu cerintele profesionale ale Camerei privind controlul calitatii auditului. De asemenea, cu ocazia primirii delegatiei de inspectie, declara daca se afla sau nu in una dintre situatiile de conflict de interese prevazute de Codul etic pentru auditorii profesionisti, in raport cu auditorul financiar sau firma de audit la care urmeaza sa efectueze inspectia calitatii. (3) Persoanele alese drept coordonatori ai echipei de inspectori, precum si o parte din membrii echipelor de inspectori sunt membri ai profesiei. (4) Organismul de supraveghere are dreptul de a participa la inspectii si de a avea acces la dosarele de inspectie, foile de lucru si la alte documente relevante.
CAPITOLUL II Programarea activitatii de inspectie a calitatii activitatii de audit
Art. 4. — Programarea activitatii de inspectie desfasurate de Departamentul de monitorizare si competenta profesionala se realizeaza, in principal, pe baza urmatoarelor documente: a) situatia auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice si firme de audit active, autorizate de Camera sa exercite profesia in anul respectiv; b) programul de inspectie trimestrial, care prevede auditorii financiari care urmeaza a fi controlati, perioada supusa inspectiei, precum si echipele care efectueaza inspectia. Art. 5. — Departamentul de monitorizare si competenta profesionala intocmeste si prezinta documentele prevazute la art. 4 lit. b) Consiliului Camerei, pentru a fi insusite si prezentate spre aprobare Organismului de supraveghere. Art. 6. — Departamentul de monitorizare si competenta profesionala, in exercitarea atributiilor care ii revin conform Regulamentului de organizare si functionare a Camerei, colaboreaza cu Departamentul de servicii pentru membri, in vederea cunoasterii la zi a situatiei auditorilor financiari membri ai Camerei, persoane fizice si firme de audit active, autorizate de Camera sa exercite profesia in anul respectiv, precum si a structurii misiunilor de audit statutar desfasurate la entitati de interes public. Art. 7. — (1) Departamentul de monitorizare si competenta profesionala va asigura cuprinderea auditorilor financiari in programele trimestriale de inspectie, astfel incat, de regula, fiecare membru al Camerei care a primit autorizatia de exercitare a profesiei sa fie verificat o data la maximum 6 si, respectiv, 3 ani, in cazul auditorilor entitatilor de interes public, in conditiile stabilite prin regulamentul emis de Organismul de supraveghere. (2) Atunci cand este necesara o expertiza si pentru a se asigura incadrarea in termenul de repetare a revizuirilor pentru asigurarea calitatii activitatii auditorilor statutari si firmelor de audit ale entitatilor de interes public, la aceste inspectii pot participa, cu aprobarea Organismului de supraveghere, si experti care nu sunt inspectori, dar care actioneaza sub controlul unui inspector, cu respectarea conditiilor referitoare la independenta. Art. 8. — (1) Prevederile programelor de inspectie vor fi comunicate, in scris, membrilor prevazuti a fi inspectati, acestia exprimandu-si disponibilitatea, in perioada propusa sau intr-o alta perioada, dar nu mai indepartata decat cu doua saptamani. (2) Eventualele modificari in programele de inspectie trimestriale vor fi aduse la cunostinta Consiliului Camerei, in vederea informarii Organismului de supraveghere, inainte de inceperea inspectiei la membrii respectivi sau imediat dupa aceea, in cazul primirii unor sarcini urgente (de exemplu, investigarea unor sesizari). Art. 9. — Documentele de planificare a inspectiilor trebuie intocmite si pastrate astfel incat sa se asigure confidentialitatea obiectivelor inspectiei.
CAPITOLUL III Organizarea controlului calitatii activitatii de audit
Art. 10. — Controlul calitatii activitatii de audit si a activitatilor conexe se efectueaza in ordinea si la datele prevazute in programele de inspectie trimestriale. Art. 11. — Principalele obiective ale inspectiei calitatii activitatii de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situatiilor financiare, misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern, care au la baza procedurile emise de Camera, sunt urmatoarele: a) cunoasterea ariei de cuprindere a practicii de audit si serviciilor conexe, pe baza examinarii continutului contractelor de audit statutar, audit financiar, misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern, prestate de catre membrii Camerei, precum si concordanta acestora cu Standardele internationale de audit, Standardele de audit intern, normele si reglementarile emise de Camera si de Organismul de supraveghere; b) verificarea conformitatii activitatii desfasurate cu datele inscrise in cererea/declaratia pentru obtinerea autorizatiei de exercitare a profesiei, corectitudinea raportarii veniturilor din activitatea de audit financiar, precum si a celorlalte activitati conexe, a achitarii integrale si la termen a cotizatiilor si a celorlalte obligatii catre Camera; c) indeplinirea obligatiilor cu privire la pregatirea continua a auditorilor financiari, precum si la frecventarea cursurilor suplimentare pentru auditorii financiari monitorizati pentru rezultate nesatisfacatoare; d) verificarea existentei la societatea de audit/auditorul persoana fizica a unui sistem de control al calitatii, conform ISQC 1 si ISA 220, pentru angajamentele de audit al situatiilor financiare ale entitatilor cu care are contract de efectuare a auditului financiar, audit intern sau alte angajamente prevazute in ISA; e) evaluarea sistemului de control al calitatii sub aspectul conformitatii cu Standardele internationale de audit relevante si cu cerintele de independenta prevazute de Codul etic pentru auditorii profesionisti si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008; f) verificarea elaborarii de catre societatile de audit/auditorii financiari persoane fizice, pentru entitatile aflate in subordinea si supravegherea Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, a unor proceduri de revizuire a asigurarii calitatii, specifice acestei categorii de angajamente; g) inspectarea foilor de lucru ale angajamentului de audit al situatiilor financiare, selectat pentru revizuirea gradului de adecvare a controlului calitatii, pentru a evalua: 1. conformitatea cu standardele profesionale si cu cerintele normative si legale; 2. respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisa a auditului financiar, in conformitate cu Normele minimale de audit ale Camerei si cu ISA; h) verificarea modului in care societatea de audit inspectata a implementat politicile si procedurile proprii de control intern al calitatii lucrarilor de audit, potrivit cerintelor ISQC 1 si ISA 220, si conformitatea cu acestea; i) evaluarea continutului celui mai recent raport privind transparenta, publicat de auditorii sau firmele de audit inspectate; j) respectarea hotararilor si reglementarilor emise de Camera. Art. 12. — (1) Procedurile de revizuire pentru asigurarea calitatii in realizarea angajamentelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situatiilor financiare, misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern sunt elaborate de Departamentul de monitorizare si competenta profesionala sub forma „listelor obiectivelor de inspectie”, pe naturi de angajamente, pe care le prezinta spre insusire Consiliului Camerei, iar acesta, spre aprobare, Organismului de supraveghere. (2) Hotararile de aprobare a procedurilor de control al calitatii activitatii de audit financiar si a activitatilor conexe se publica. Art. 13. — (1) Un membru al Camerei poate face, de regula, obiectul unei inspectii asupra calitatii activitatii de audit o data la maximum 6 ani, respectiv la 3 ani in cazul auditorilor entitatilor de interes public, pentru verificarea modului de indeplinire a angajamentelor si de intocmire a rapoartelor de audit statutar, audit financiar, revizuiri ale situatiilor financiare, misiuni de asigurare si alte misiuni si servicii profesionale, audit intern, potrivit normelor Camerei, ISA, Codului etic pentru auditorii profesionisti. (2) In functie de factorii de risc materializati in: a) numarul de clienti — societati cotate la bursa; b) numarul entitatilor considerate a fi de interes public; c) rezultatele anterioare ale inspectiilor pentru asigurarea calitatii, inclusiv: (i) incalcarea cerintelor de pregatire profesionala continua; (ii) incalcarea principiului independentei; (iii) deficiente in proiectul sau conformitatea cu sistemul societatii de control al calitatii, Consiliul Camerei poate sa dispuna efectuarea controlului calitatii activitatii desfasurate de membrii Camerei la perioade mai mici de 3 ani. (3) De la prevederile alin. (1) fac exceptie actiunile organizate de catre Camera pentru documentarea, informarea, analiza si urmarirea implementarii unor noi reglementari, verificarea remedierii deficientelor constatate cu ocazia controalelor efectuate, precum si efectuarea de investigatii asupra unor eventuale reclamatii cu privire la activitatea auditorilor financiari. Art. 14. — Durata inspectiei se stabileste in functie de natura actiunii de control, de volumul activitatii auditorului financiar persoana fizica sau firmei de audit ce urmeaza a fi inspectata, precum si de alti factori care pot influenta aria de cuprindere a inspectiei (de exemplu, achizitionarea de catre firma de audit a unei parti semnificative a afacerilor unei alte firme de audit sau renuntarea la o parte semnificativa a afacerilor sale, inainte de inceperea controlului). Art. 15. — Inspectia se efectueaza in totalitate sau prin sondaj, in raport cu volumul activitatii membrilor Camerei, precum si cu frecventa abaterilor constatate anterior, cuprinzandu-se un numar reprezentativ de rapoarte si documente care sa permita formularea unor concluzii temeinice asupra caracterului adecvat al sistemului de control al calitatii, conformitatea cu acesta si asupra modului de respectare a dispozitiilor normative din domeniul auditului statutar, auditului financiar, revizuirilor situatiilor financiare, misiunilor de asigurare, auditului intern si altor misiuni si servicii profesionale. Art. 16. — (1) Persoanele imputernicite sa exercite, in numele Camerei, controlul calitatii activitatii de audit statutar, audit intern, audit cu scop special, revizuirea situatiilor financiare si a altor activitati conexe trebuie sa respecte regulamentele emise de Organismul de supraveghere, normele profesionale emise de Camera, precum si prevederile Codului etic. (2) Pentru fiecare inspectie trebuie sa fie desemnat un coordonator al echipei de inspectori. Art. 17. — (1) In conformitate cu cerintele Codului etic pentru auditorii profesionisti, prin derogare de la principiul confidentialitatii, auditorii inspectati au datoria profesionala de a prezenta informatii confidentiale, pentru a se conforma controlului calitatii organismului profesional. (2) La solicitarea echipei de inspectori, auditorii au obligatia: a) sa puna la dispozitie toate documentele justificative si sa dea toate explicatiile necesare verificarii corectitudinii datelor din raportul anual al membrilor, din cererea/declaratia pentru obtinerea autorizatiei de exercitare a profesiei, inclusiv a veniturilor din activitatea de audit, cat si a achitarii cotizatiilor si a celorlalte obligatii catre Camera; b) sa asigure accesul inspectorilor care efectueaza controlul privind asigurarea calitatii la dosarele de angajament, foile de lucru, dosarele permanente, situatiile financiare proprii ale firmei, actele si documentele de orice fel pe care le gestioneaza sau le au in pastrare, care intra sub incidenta inspectiei si servesc pentru documentarea probelor care sustin concluziile inspectiei; c) sa recunoasca constatarile inspectiei pentru asigurarea calitatii, prin semnarea notelor de inspectie, si sa comunice in scris Camerei, la termenele fixate, modul de aplicare a actiunilor si masurilor stabilite in urma inspectiei. (3) In cazul nepermiterii accesului inspectorilor la documentele de lucru ale angajamentelor in vederea efectuarii controlului calitatii activitatii, acest fapt se considera incident in domeniul propriu de activitate, Consiliul Camerei fiind in drept sa propuna, spre aprobarea Organismului de supraveghere, masuri de sanctionare a auditorilor financiari in cauza, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2008 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Camerei. CAPITOLUL IV Intocmirea documentelor de inspectie
Art. 18. — Echipa de inspectie desemnata sa efectueze verificarea calitatii auditului consemneaza constatarile in cadrul notei de inspectie. Art. 19. — (1) Nota de inspectie este un document bilateral, incheiat intre parti (echipa de inspectori, pe de o parte, si auditorul financiar inspectat, pe de alta parte), care se intocmeste in doua exemplare si se inregistreaza la auditorul financiar inspectat. (2) Un exemplar al notei de inspectie este luat de organele de inspectie, care au obligatia sa il inregistreze la Secretariatul Camerei. Art. 20. — (1) In nota de inspectie se inscriu, documentat, aspectele constatate ca urmare a inspectiei, de neconformitate cu Standardele internationale de audit relevante, cu normele si procedurile de audit emise de Camera si cu prevederile Codului etic. (2) Modelul notei de inspectie se stabileste de catre Departamentul de monitorizare si competenta profesionala, cu acordul Consiliului Camerei. (3) In nota de inspectie si in anexele acesteia se vor mentiona concret elementele sondajelor efectuate la auditorul financiar inspectat, documentele si evidentele supuse inspectiei, raspunderea organelor de inspectie revenind numai in legatura cu acestea. Art. 21. — Nota de inspectie va cuprinde, orientativ, urmatoarele elemente: a) componenta echipei de inspectori, delegatia in baza careia s-a efectuat inspectia de asigurare a calitatii, data sau perioada in care s-a efectuat inspectia; b) datele de identificare a auditorului controlat; c) datele de identificare a asociatilor si auditorilor financiari care reprezinta auditorul controlat; d) perioada supusa controlului, clientii de audit ale caror situatii financiare au fost auditate in perioada respectiva si identificarea dosarelor de audit selectate pentru inspectia de asigurare a calitatii; e) date referitoare la modul in care auditorul controlat si auditorii asociati ai acestuia si-au indeplinit obligatiile fata de Camera privind determinarea si plata cotizatiilor fixe si a celor variabile, precum si modul de respectare a normelor privind asigurarea profesionala, depunerea raportului anual, participarea la cursurile de pregatire profesionala continua; f) obiectivele pe care auditorul controlat le-a abordat in realizarea angajamentului, potrivit cerintelor standardelor internationale de audit relevante, normelor si procedurilor de audit emise de Camera si ale reglementarilor contabile din domeniu; g) obiectivele pe care auditorul controlat nu le-a abordat, potrivit cerintelor reglementarilor de mai sus; h) motivatia auditorului controlat cu privire la neindeplinirea obiectivelor urmarite; i) calificativul obtinut de catre auditorul controlat; j) concluzii si recomandari pentru masuri corective; k) data si semnaturile membrilor echipei de control si a auditorului financiar controlat. Art. 22. — Nota de inspectie si celelalte documente de inspectie vor fi inregistrate, arhivate si pastrate la Camera timp de 5 ani de la efectuarea controlului si valorificarea rezultatelor acestuia. Art. 23. — Fiecare obiectiv din lista de obiective se va completa cu „Da” sau „Nu”, in functie de modul in care auditorul supus inspectiei a raspuns cerintelor din Normele minimale de audit, facandu-se referire la deficientele constatate si cauzele pentru care unele obiective nu au fost abordate. Art. 24. — (1) Pe baza constatarilor, Departamentul de monitorizare si competenta profesionala va stabili un procentaj cuprins intre 0% si 100%, obtinut atat prin raportarea numarului obiectivelor pentru care raspunsul este „Da” la numarul total de obiective, cat si in functie de relevanta constatarilor reiesite ca urmare a inspectiei. (2) In functie de acest procentaj, auditorul inspectat va obtine un calificativ, dupa cum urmeaza:
Art. 25. — Potrivit prevederilor Codului etic pentru auditorii profesionisti, inspectorii Departamentului de monitorizare si competenta profesionala au obligatia de a respecta confidentialitatea informatiilor dobandite cu ocazia inspectiilor pentru asigurarea calitatii, atat a celor referitoare la activitatea auditorului financiar, cat si a celor referitoare la clientii acestuia.
CAPITOLUL V Valorificarea rezultatelor controlului calitatii activitatii de audit
Art. 26. — Conducerea executiva a Camerei este in drept sa emita, in atentia auditorilor financiari inspectati, scrisori prin care sa faca recomandari pentru corectarea sistemului propriu de control al calitatii, conformitatea cu politicile si procedurile adoptate, completarea dosarelor de lucru inspectate cu probele de audit nedocumentate corespunzator. Art. 27. — Recomandarile efectuate de Camera ca urmare a verificarilor calitatii activitatii de audit vor fi urmarite de auditorul membru al Camerei intr-o perioada rezonabila de timp, stabilita de comun acord cu echipa de inspectori din cadrul Departamentului de monitorizare si competenta profesionala. Art. 28. — (1) Auditorul inspectat va transmite Camerei un raspuns in scris cu privire la modul de realizare a masurilor recomandate atat in nota de inspectie, cat si in scrisoarea de atentionare, referindu-se inclusiv la actiunile planificate si la data finalizarii si implementarii acestora. (2) In cazul in care recomandarile la care se face referire la alin. (1) nu sunt puse in practica, auditorul financiar sau firma de audit, daca este cazul, va face obiectul sistemului de investigatii si sanctiuni, asa cum este prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008. Art. 29. — Camera monitorizeaza, pe parcursul a 3 inspectii consecutive, auditorii financiari care au obtinut la inspectia calitatii calificativele D, C si B, prin stabilirea de masuri pentru remedierea neconformitatilor si aplicarea, dupa caz, de sanctiuni disciplinare, diferentiate pentru fiecare calificativ acordat, dupa cum urmeaza: A. Pentru calificativul D 1. Masuri ce se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ: a) repetarea inspectiei dupa un an, cheltuielile ocazionate de aceasta noua inspectie urmand a fi suportate integral de catre auditorii financiari in cauza, in conformitate cu decontul de cheltuieli; b) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; c) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare: — avertisment; — mustrare; — suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada; — excluderea din Camera; d) publicarea sanctiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa ale Camerei (site-ul Camerei, revista) si ale Organismului de supraveghere. 2. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile de mai sus, potrivit procedurilor disciplinare si competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare. 3. Masuri ce se vor lua pentru a doua inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ: a) repetarea inspectiei dupa un an, cheltuielile ocazionate de aceasta noua inspectie urmand a fi suportate integral de catre auditorii financiari in cauza, in conformitate cu decontul de cheltuieli; b) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; c) promovarea de propuneri catre Organismul desupraveghere, pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare: — mustrare; — suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada; — excluderea din Camera. 4. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile prevazute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare si competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare. Procentaj Pana la 35% De la 36 la 70% De la 71 la 85% De la 86 la 100% Calificativ D C B A
5. Masuri ce se vor lua pentru a treia inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ: — promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare, si anume: • suspendarea calitatii de membru al Camerei pe o anumita perioada; • excluderea din Camera. 6. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile prevazute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare si competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare. B. Pentru calificativul C 1. Masuri care se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ: a) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; b) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare si anume: — avertisment; — mustrare; c) publicarea sanctiunilor prin intermediul mijloacelor de comunicare in masa ale Camerei, in conditiile legii. 2. In functie de gradul de neindeplinire a obligatiilor, membrii Camerei pot fi sanctionati disciplinar cu oricare dintre masurile prevazute mai sus, potrivit procedurilor disciplinare si competentelor stabilite prin regulamentul de organizare si functionare. 3. Masuri care se vor lua pentru a doua inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ; in acest caz, membrul Camerei intra sub incidenta sanctiunilor prevazute la calificativul D. C. Pentru calificativul B 1. Masuri care se vor lua la prima inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ: a) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; b) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru sanctionarea cu avertisment. 2. Masuri care se vor lua pentru a doua inspectie in urma careia s-a stabilit un procentaj corespunzator acestui calificativ: a) participarea la cursuri suplimentare de pregatire profesionala, al caror tarif va fi suportat integral de catre cei in cauza; b) promovarea de propuneri catre Organismul de supraveghere, pentru aplicarea sanctiunii disciplinare cu mustrare. Art. 30. — (1) In functie de relevanta neconformitatilor constatate in urma actiunilor de control, precum si in cazul in care nu se respecta masurile dispuse, inspectorii Departamentului de monitorizare si competenta profesionala pot propune, pe langa masurile de intocmire a documentelor potrivit normelor Camerei, masuri de aplicare a sanctiunilor prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2008, precum si in Regulamentul de organizare si functionare a Camerei. (2) In cazurile in care in cursul unei inspectii s-a constatat ca un raport privind transparenta contine informatii denaturate semnificativ, inclusiv cele cu privire la eficienta sistemului de control al calitatii firmei de audit, Camera poate propune autoritatii de supraveghere publica amendarea in consecinta a acestui raport, fara intarziere. Art. 31. — (1) In baza constatarilor din notele de inspectie prezentate de organele de inspectie, Camera intocmeste si prezinta Organismului de supraveghere un raport anual, rezumand rezultatele globale ale sistemului de asigurare a calitatii, fara specificarea detaliilor legate de anumiti auditori financiari membri ai Camerei sau clienti ai acestora. (2) Organismul de supraveghere, dupa analizarea raportului anual, este in drept sa emita recomandari si instructiuni, sub orice forma, Camerei careia i-a fost delegata efectuarea de revizuiri pentru asigurarea calitatii serviciilor prestate de auditori sau de firmele de audit. (3) Dupa aprobarea de catre Organismul de supraveghere, raportul se publica pe site-ul Camerei si este disponibil pentru informarea autoritatilor de reglementare ale entitatilor auditate. Art. 32. — Seful Departamentului de monitorizare si competenta profesionala participa la sedintele Consiliului Camerei si ale Organismului de supraveghere, in care sunt dezbatute documentele de control si masurile propuse de catre Departamentul de monitorizare si competenta profesionala. Art. 33. — Responsabilitatea finala pentru sistemul de asigurare externa a calitatii pentru auditorii financiari si firmele de audit care efectueaza auditul statutar la entitati de interes public apartine Organismului de supraveghere. |