Reevaluarea modelelor de afaceri si imbunatatirea flexibilitatii operationale sunt principalele elemente pe care firmele le au in vedere in perioada de redresare economica. Totodata, multe corporatii au trecut in mod activ la o diversificare pe noi piete geografice, se arata intr-un studiu efectuat la nivel global, de Ernst & Young.
Studiul publicat arata modul in care companii globale de top au trecut prin recesiune si cum se pregatesc pentru perioada de redresare economica. „Lectiile schimbarii” este un material care distileaza conversatiile pe care peste 500 de parteneri seniori ai Ernst & Young din intreaga lume le-au avut cu clientii lor internationali in decursul ultimelor cateva luni.
Studiul arata ca majoritatea companiilor incep sa iasa dintr-o criza a incertitudinii financiare si sa planifice din nou pentru viitor, recunoscand de asemenea, ca functioneaza intr-un mediu de afaceri foarte diferit. Atitudinea corporatiilor la nivel mondial a fost una activa ceea ce a antrenat o diversificare pe noi piete geografice.
"In loc sa se ascunda in spatele protectionismului national, asa cum multi s-au temut ca se va intampla ca o consecinta a recesiunii, multe corporatii au trecut in mod activ la diversificare pe noi piete geografice", releva studiul.
Mediu de afaceri diferit, prioritati diferite
In acest sens studiul releva faptul ca firmele sunt mai interesate de reevaluarea modelului lor de afaceri si de flexibilizarea operatiunilor. Desi cash-ul este important, la fel de importanta este planificarea si cresterea cotei de piata, prin extindere geografica sau prin produse si servicii noi, se mai precizeaza in studiu.
Aproape 90% dintre companiile incluse in studiu au adoptat sau au luat in considerare adoptarea unei strategii de re-concentrare asupra activitatii lor de baza. Acest lucru s-a datorat ori faptului ca activele non-core au fost vandute, ori pentru ca aplicarea unei strategii de agregare a activitatilor ar fi fost atat high-cost, cat si high-risk. O mare parte din companii si-au reevaluat, de asemenea, strategia fata de clientii cheie si au revizuit tintele de rentabilitate pe categorii/segmente de clienti.
Imbunatatirea eficientei
In vederea adaptarii la noul mediu de afaceri studiul a aratat ca peste 90% din companii au accelerat programe de reducere a costurilor in intreaga organizatie, sau au luat in considerare in mod activ acest aspect (18%).
In acelasi sens, numarul de companii care au apelat deja la outsourcing sau la centre de servicii in comun (shared service centers) a fost mai mic (55%), dar alte 31% dintre companiile incluse in studiu intentioneaza sa introduca un program de eficienta pentru functiile de suport in afaceri. In aceasta perioada, companiile au fost preocupate in mod activ de introducerea de programe pentru reducerea costurilor fixe.
De asemenea, firmele au identificat nevoia de a putea face previzionari si analize mai bune (80%) si de a cauta noi modalitati de a avea un program de lucru flexibil, ca o contrapondere la optiunea reducerii numarului de angajati (71%).
|